کدخبر :305982 پرینت
24 مرداد 1403 - 10:11

دکتر ستار هاشمی؛ نویدبخش تحولی بزرگ در اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، معتقد است: تناسب تخصص‌ها و تجربیات دکتر سیدستار هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، نویدبخش تحول در اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور در دوره پیش رو است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، احمد نیرومند، عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، در یادداشت ارسالی برای سیتنا، آورده است:

با توجه به اهمیت روزافزون فناوری اطلاعات در زندگی امروز و نقش محوری آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، انتخاب وزیری مناسب برای این وزارتخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دکتر ستار هاشمی، با سوابق درخشان علمی و اجرایی خود در حوزه فناوری اطلاعات، گزینه مناسبی برای تصدی این مسئولیت خطیر به نظر می‌رسد.

دکتر هاشمی با سال‌ها تجربه در حوزه پژوهش و تدریس در دانشگاه‌های معتبر و همچنین فعالیت‌های اجرایی در وزارت ارتباطات، شناخت عمیقی از چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی حوزه فناوری اطلاعات کشور دارد و با برخی از این چالش‌ها دست و پنجه نرم کرده است. ایشان به عنوان معاون وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم، نقش مؤثری در تدوین و اجرای سیاست‌های کلان این حوزه داشته و توانایی خود را در مدیریت و اجرای پروژه‌های بزرگ به خوبی نشان داده‌اند.

برخی از ویژگی‌های برجسته دکتر هاشمی 

ستار هاشمی

تناسب تخصص‌ها و تجربیات دکتر هاشمی در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، نویدبخش اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور در دوره پیش رو است. برخی از تکالیف این برنامه که با توجه به توانایی‌های ایشان می‌تواند به نحو احسن محقق شود، عبارتند از:

- افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی به 15 درصد تا پایان برنامه هفتم توسعه

- توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و افزایش پهن‌باند اینترنت در سراسر کشور

- حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها در حوزه فناوری اطلاعات

- توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی خدمات دولتی

- ارتقای امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات کاربران

برای تحقق این اهداف، دکتر هاشمی با بهره‌گیری از ارتباطات گذشته و همکاری نزدیک با بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و نهادهای تحقیقاتی، شایستگی پذیرش این مسئولیت خطیر را داراست. ایشان با شناخت از سختی‌های مسیر پیش رو و با توجه به تجربیات مدیران قبلی و همراهی فعالان این عرصه، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه رضایت عمومی و رشد اقتصادی و زیربنایی کشور شود.

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در برنامه هفتم توسعه نیازمند راهبری متمرکز در وزارت فناوری اطلاعات است. دکتر هاشمی با شناخت اهمیت گسترش شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبر نوری و تجربه موفق در ورود و توسعه شبکه‌های نسل پنجم (5G)، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های اپراتورها و ایجاد حمایت‌های لازم از آنان، کمبودهای موجود در توسعه این بخش را مدیریت کرده و در یک نظام واحد، خدمت‌رسانی مدیریت ترافیک همراه و ثابت کشور را در قالب فیبر نوری برای پوشش 100 درصدی در سراسر کشور، حتی در مناطق دورافتاده، به سرانجام برساند.

چهره دانشگاهی و بین‌المللی ایشان، در کنار ارائه برنامه‌های مشخص برای مقابله با تحریم‌ها، افزایش سرعت اینترنت و توسعه خدمات الکترونیکی، می‌تواند به وزارت فناوری اطلاعات کمک شایانی کند. همچنین، ظرفیت سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی، با توجه به تجربه ایشان به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و استفاده از متدهایی مانند نوآوری باز، می‌تواند کمبودهای موجود و تکالیف بالادستی را در بازه چهار ساله پیش رو تامین نماید.

برنامه ملی رشد مهارت‌های رقومی، در قالب توسعه مهارت‌های دیجیتال در جامعه و ایجاد اشتغال در این حوزه، با توجه به برنامه‌ها و اقدامات کلان ارائه شده از سوی ایشان، قابل اجرا است. همچنین، توسعه دسترسی به خدمات مبتنی بر فناوری‌های فضایی برای کسب و کارها، با توانایی ایشان در مدیریت هیئت مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران و ارتباط با بخش خصوصی و برون‌سپاری، امکان‌پذیر خواهد بود.

در نهایت، برای دستیابی به اهداف بلندمدت کشور در حوزه فناوری اطلاعات، ایجاد و تهیه یک برنامه کاربردی و عملیاتی با بهینگی مصرف منابع امری ضروری است. دکتر ستار هاشمی، با شناخت عمیق از چالش‌های موجود و تجربه اجرایی گسترده، می‌تواند با تمرکز بر بهینه‌سازی استفاده از منابع، از جمله سرمایه‌های انسانی و زیرساخت‌های فناوری، به تدوین راهبردهایی موثر بپردازد که نه تنها توسعه پایدار و متوازن فناوری اطلاعات را تضمین می‌کند، بلکه به ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی نیز منجر خواهد شد. با بهره‌گیری از روش‌های نوین و همکاری با بخش خصوصی و دانشگاه‌ها، این برنامه‌ها می‌توانند به طور کارآمد منابع کشور را در راستای توسعه ملی به کار گیرند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.