کدخبر :295919 پرینت
26 خرداد 1403 - 12:21

چت جی‌پی‌تی، کوپایلت یا جمینی؛ کدام برنده است؟

همگام شدن با جدیدترین ابزارهای هوش مصنوعی، به خصوص با اقداماتی نظیر افزودن GPT-4 به Bing Chat و تغییر نام آن به Copilot توسط مایکروسافت، اضافه شدن قابلیت‌های جدید به ChatGPT و انتشار GPT-4o توسط OpenAI و جایگزینی Bard با Gemini توسط گوگل، می‌تواند گیج‌کننده باشد، اما اینکه کدام یک از سه چت‌بات محبوب هوش مصنوعی برای نوشتن کد، تولید متن یا کمک به ساخت رزومه بهتر است، انتخاب را دشوار می‌کند.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) با محبوبیت فزاینده‌ای مواجه هستند، اما با به‌روزرسانی‌های مداوم آن‌ها، چگونه می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد؟

هوش مصنوعی در 18 ماه گذشته نحوه کار و سرگرمی ما را متحول کرده است و به تقریبا هر کسی امکان نوشتن کد، خلق اثر هنری و حتی سرمایه‌گذاری می‌دهد. برای کاربران حرفه‌ای، ابزارهای هوش مصنوعی تولیدکننده محتوا مانند ChatGPT این امکان را فراهم می‌آورند که با یک دستور ساده، محتوایی با کیفیت مناسب تولید کنند.

همگام شدن با جدیدترین ابزارهای هوش مصنوعی، به خصوص با اقداماتی نظیر افزودن GPT-4 به Bing Chat و تغییر نام آن به Copilot توسط مایکروسافت، اضافه شدن قابلیت‌های جدید به ChatGPT و انتشار GPT-4o توسط OpenAI و جایگزینی Bard با Gemini توسط گوگل، می‌تواند گیج‌کننده باشد.

اینکه کدام یک از سه چت‌بات محبوب هوش مصنوعی برای نوشتن کد، تولید متن یا کمک به ساخت رزومه بهتر است، انتخاب را دشوار می‌کند.

در این مطلب به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌ها بین سه چت‌بات‌ اصلی به نقل از ZDNET می‌پردازیم.

اگر موارد زیر برای شما مهم است، باید از چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) استفاده کنید:

۱. دسترسی رایگان به پیشرفته‌ترین چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی

OpenAI با یک حساب کاربری ثبت شده، امکان دسترسی رایگان به ChatGPT را که توسط مدل‌های GPT-3.5 و GPT-4o پشتیبانی می‌شود، برای کاربران فراهم می‌کند. اگر مایل به پرداخت هزینه نسخه پلاس هستید، می‌توانید با پرداخت ماهانه ۲۰ دلار به GPT-4 دسترسی پیدا کنید، از محدودیت بالاتری برای دستورات GPT-4o استفاده کنید و به قابلیت‌های جدید به صورت زودهنگام دسترسی داشته باشید.

مدل GPT-4o یک مدل چندوجهی جدید است که برای کاربران رایگان و پولی ChatGPT در دسترس است.

برخلاف گذشته که ChatGPT برای اجرای قابلیت‌هایش به سه مدل مجزا (GPT-4 برای متن، DALL-E 3 برای تصاویر و Whisper برای صدا) وابسته بود، اکنون از GPT-4o برای پردازش و تولید متن، تصویر و صدا استفاده می‌کند. این امر باعث می‌شود GPT-4o برای مشترکین پولی ChatGPT سریع‌تر و برای کاربرانی که نمی‌خواهند هزینه‌ای پرداخت کنند، به همان اندازه کارآمد باشد.

علاوه بر مدل جدید GPT-4o، کاربران رایگان اکنون به بسیاری از قابلیت‌هایی که قبلا فقط در اختیار کاربران پلاس بود نیز دسترسی پیدا می‌کنند. این قابلیت‌ها شامل مرور وب، دسترسی به GPTهای سفارشی، حافظه چت‌بات (ChatGPT Memory) و تحلیل داده‌های پیشرفته است.

۲. امتحان محبوب‌ترین چت‌بات

OpenAI پیش‌نمایش گسترده‌ای از ChatGPT را در نوامبر ۲۰۲۲ منتشر کرد. از آن زمان، این چت‌بات میلیون‌ها کاربر جذب کرده و در مرکز جنجال‌هایی قرار گرفته است، به خصوص با توجه به پتانسیل آن برای انجام تکالیف مدرسه و جایگزینی برخی مشاغل در صنایع مختلف.

از زمان انتشار، تقریبا هر روز از ChatGPT استفاده کرده‌ام. اگرچه رابط کاربری آن ساده باقی مانده است، تغییرات جزئی مانند دسترسی رایگان کاربران به GPT-4o، امکان ایجاد دستورات سفارشی (Custom Instructions) و ورود آسان‌تر به حساب، این ابزار را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

با وجود اینکه ChatGPT ثابت کرده است که یک ابزار هوش مصنوعی ارزشمند است، اما می‌تواند مستعد ارائه اطلاعات غلط باشد. مانند سایر مدل‌های زبان بزرگ (LLMs)، مدل GPT-3.5 نیز بی‌نقص نیست، زیرا با داده‌های ایجاد شده توسط انسان تا ژانویه ۲۰۲۲ آموزش دیده است.

این ابزار همچنین اغلب در درک ظرایف متن مشکل دارد، همانطور که در مثال سوال ریاضی ما نشان داد، جایی که با گفتن اینکه دو پرتقال باقی مانده است، اشتباه پاسخ داد، در حالی که پاسخ صحیح باید پنج عدد باشد. مدل GPT-4o با درک کل بافت مسئله از ابتدا تا انتها، به سوال ریاضی به درستی پاسخ داد.

در بخش بعدی، Microsoft Copilot را بررسی می‌کنیم، که راهی عالی برای دسترسی رایگان به GPT-4 است.

اگر موارد زیر برای شما مهم است، باید از کوپایلت مایکروسافت (Microsoft Copilot) استفاده کنید:

۱. استفاده رایگان از GPT-4

در حالی که نسخه رایگان ChatGPT به شما امکان استفاده از GPT-4o را می‌دهد، کاربران رایگان در هر سه ساعت به حدود ۱۵ پیام و حتی در ساعات اوج ترافیک به تعداد کمتری پیام محدود می‌شوند.

پس از رسیدن به محدودیت GPT-4o، جلسه چت شما به GPT-3.5 باز می‌گردد که تا ژانویه ۲۰۲۲ فقط قادر به تولید متن و اطلاعات گفتگو است.

از طرف دیگر، Copilot می‌تواند برای ارائه اطلاعات به روزتر نسبت به GPT-3.5 به اینترنت دسترسی داشته باشد و لینک‌هایی به منابع نیز ارائه دهد.

رابط کاربری Copilot کمی شلوغ‌تر از ChatGPT است، اما همچنان پیمایش آن آسان است. اگرچه Copilot می‌تواند در مقایسه با ChatGPT که از GPT-3.5 نیرو می‌گیرد، برای ارائه نتایج به‌روزتر به اینترنت دسترسی داشته باشد، اما به نظر من احتمال گیر کردن قبل از پاسخگویی و جا انداختن تعداد بیشتری از درخواست‌ها نسبت به رقیب خود را دارد.

۲. به ویژگی‌های بصری بیشتر اهمیت می‌دهید

مایکروسافت پلتفرم خود را برای اضافه کردن ویژگی‌های بصری به Copilot (که قبلا Bing Chat نامیده می‌شد) چندین بار به‌روزرسانی کرده است. در حال حاضر، می‌توانید سوالاتی مانند «دِویل تاسمانی چیست؟» را از Copilot بپرسید و پاسخی کامل با تصاویر، طول عمر، رژیم غذایی و موارد دیگر دریافت کنید که نتیجه‌ای قابل اسکن‌تر و آسان‌تر برای درک نسبت به انبوهی از متن است.

همچنین می‌توانید از Copilot بخواهید برای شما تصویر تولید کند. توضیحی از آنچه می‌خواهید تصویر به نظر برسد به Copilot بدهید و چت‌بات چهار تصویر برای انتخاب شما تولید خواهد کرد.

Microsoft Copilot دارای سبک‌های گفتگوی مختلفی از جمله خلاقانه (Creative)، متعادل (Balanced) و دقیق (Precise) است که چگونگی سبک یا صراحت تعاملات را تغییر می‌دهد. متاسفانه، سبک‌های گفتگو می‌توانند درجات مختلفی از دقت داشته باشند. بر اساس تجربه من، تا به حال حالت دقیق (Precise) دقیق‌ترین بوده است، اما این موضوع اخیراً تغییر کرده است. از بین هر سه سبک گفتگو، تنها سبکی که به سوال پرتقال من به درستی پاسخ داد، حالت خلاقانه (Creative) بود.

در نهایت، بیایید نگاهی به Gemini گوگل بیندازیم که قبلا با نام بارد شناخته می‌شد. این ابزار از مدل زبان بزرگ (LLM) گوگل به همین نام استفاده می‌کند و طی چند ماه گذشته به‌روزرسانی‌های قابل توجهی دریافت کرده است.

اگر موارد زیر برای شما مهم است، باید از جمینی (Gemini) استفاده کنید:

۱. می‌خواهید یک تجربه سریع و تقریباً نامحدود داشته باشید

در طول مدت تست چت‌بات‌های مختلف هوش مصنوعی، شاهد انتقادهای زیادی نسبت به کمبودهای بارد گوگل بودیم.

اکنون باید بگوییم که چت‌بات گوگل، که اکنون Gemini نامیده می‌شود و با یک مدل هوش مصنوعی کاملاً متفاوت از مدل اولیه خود کار می‌کند، به طور قابل توجهی بهبود یافته است، هرچند همچنان ممکن است اشتباه کند.

Gemini پاسخ‌های سریعی ارائه می‌دهد که با گذشت زمان دقیق‌تر شده‌اند. سرعت آن از ChatGPT Plus بالاتر نیست، اما می‌تواند سریع‌تر از Copilot و سریع‌تر از نسخه رایگان GPT-3.5 در ChatGPT پاسخ دهد، البته این موضوع می‌تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد.

بارد قبلا برای مثال مشکل ریاضی من، همان اشتباه سایر چت‌بات‌ها را با استفاده نادرست از فرمول ۵ - ۳ = ۲ مرتکب می‌شد. با این حال، Gemini که توسط مدل جدید Gemini Pro گوگل، بزرگترین مدل زبان بزرگ این شرکت است، اکنون به این سوال به درستی پاسخ می‌دهد.

همچنین Gemini بر خلاف Copilot که در یک مکالمه به پنج پاسخ محدود می‌شود، محدودیتی در تعداد پاسخ‌ها ندارد. شما می‌توانید با Gemini گوگل برخلاف Copilot گفتگوهای طولانی داشته باشید. حتی ChatGPT Plus کاربران را به ۴۰ پیام در هر سه ساعت محدود می‌کند.

۲. به تجربه کامل گوگل اهمیت می‌دهید

گوگل همچنین عناصر بصری بیشتری را نسبت به Copilot در پلتفرم Gemini خود جایگذاری کرده است. کاربران می‌توانند با استفاده از Gemini تصاویر ایجاد کنند، از طریق ادغام با Google Lens عکس آپلود کنند و از افزونه‌های Kayak، OpenTable، Instacart و Wolfram Alpha بهره‌مند شوند.

Gemini به لطف افزونه‌هایی که طیف وسیعی از برنامه‌های گوگل را اضافه می‌کنند، به تدریج در حال تبدیل شدن به یک تجربه کامل گوگل است. شما می‌توانید برای Google Workspace، یوتیوب، Google Maps، Google Flights و Google Hotels افزونه اضافه کنید و از تجربه‌ای شخصی‌تر و مفیدتر بهره‌مند شوید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.