کدخبر :290923 پرینت
21 بهمن 1402 - 11:58

کشف یک اقیانوس جدید در منظومه شمسی

به تازگی، ستاره‌شناسان از کشف یک اقیانوس حاوی آب مایع در زیر سطح میماس، یکی از کوچک‌ترین قمرهای سیاره زحل، خبر داده‌اند. این اقیانوس که ظاهرا تنها پنج تا پانزده میلیون سال قدمت دارد، در تمام فضای زیر سطح میماس جاری است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، تیمی از دانشمندان به سرپرستی نیک کوپر از دانشگاه کوئین مری لندن، با بررسی داده‌های جمع‌آوری شده توسط فضاپیمای کاسینی ناسا، نه تنها به وجود این اقیانوس مخفی پی برده‌اند، بلکه سن بسیار کم آن را نیز تخمین زده‌اند.

کوپر در این باره می‌گوید: میماس، قمری به قطر تنها ۴۰۰ کیلومتر است که سطح آن پر از دهانه‌های برخورد اجرام فضایی است. اما هیچ اثری از وجود اقیانوس زیر سطحی در آن دیده نمی‌شد. این یافته، میماس را به باشگاه اختصاصی قمرهای دارای اقیانوس داخلی مانند انسلادوس و اروپا وارد می‌کند، با این تفاوت منحصر بفرد که اقیانوس آن بسیار جوان است.

به گفته محققان، جوان بودن نسبی اقیانوس میماس، این قمر را به کاندیدای مناسبی برای مطالعات در زمینه منشا حیات در منظومه شمسی تبدیل می‌کند. زیرا وجود آب مایع در یک محیط نسبتاً جوان، شرایط مناسبی برای پیدایش حیات فراهم می‌آورد.

این یافته‌های جدید در مقاله‌ای در مجله معتبر Nature منتشر شده است. با این حال، در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای اعزام مجدد به سیاره زحل وجود ندارد.

با این حال ناسا اعلام کرده که از درس‌های آموخته شده از مأموریت کاسینی برای حمایت از مأموریت آینده «اروپا کلیپر» که قرار است امسال پرتاب شود، استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.