کدخبر :289632 پرینت
16 دی 1402 - 10:06

استاندار خراسان شمالی: دسترسی به اینترنت پرسرعت در راستای توسعه است

استاندار خراسان شمالی گفت: دسترسی به اینترنت پرسرعت نوید بخش اتفاقات خوب در استان خراسان شمالی در راستای توسعه خواهد بود، ضمن آنکه سیاست کلی دولت نیز ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، محمدرضا حسین نژاد در آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها کسب رتبه نخست کشوری استان در اجرای فیبر نوری را مهم دانست و افزود: هدف از اجرای این طرح افزایش کیفیت زندگی برای شهروندان است.

وی اظهار داشت: کشور ایران نه تنها در ابعاد نظامی بلکه در ابعاد تکنیکی و توسعه ای نیز مسیر پیشرفت را طی می کند.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این آیین گفت: زیر ساختی در خراسان شمالی شکل می‌گیرد که برای دهه ها قابل استفاده است لذا امروز روز تاریخی برای مردم استان است.

مهدی روحانی نژاد با بیان اینکه تاکنون بیش از پنج میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفته اند، گفت: از بهمن سال ۱۴۰۰ این پروژه آغاز شده است و پس از طی مراحل اداری ، کار عملیاتی از آغاز امسال شروع شده و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی بیان کرد : اجرای شبکه فیبر نوری در این سطح و با این پهنه،معمولا در دنیا طی ۱۰ سال انجام می شود اما عزم ما در دولت سیزدهم و همراهی دستگاه های اجرایی این است تا این پروژه در سه سال به سرانجام برسد و تا پایان دولت فعلی، کل خانوار های شهری تحت پوشش قرار گیرند.

روحانی نژاد با تاکید بر اینکه این پروژه زمان بندی دارد، افزود: با برنامه ریزی های شرکت مخابرات و شاتل،تعهدات در شهرهای طرف قرارداد در شش ماده انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اپراتور شاتل یا مخابرات موظف هستند ۳۰ درصد ظرفیت های خود را در اختیار سایر اپراتورها قرار دهند.

وی، هزینه راه اندازی تا درب منازل را رایگان دانست و گفت: اپراتورها از دولت یارانه می گیرند اما شکل گیری این نهضت به دلیل مساعدت های دولت و شهرداری ها است.

روحانی نژاد با اشاره به اینکه تا شش ماه آینده تمام استان خراسان شمالی باید تحت پوشش قرار گیرد، تصریح کرد : ۳۰ درصد خانوارها تا پایان دولت باید به این اتصال متصل شوند و تا انتهای برنامه هفتم کل ساختمان ها نیز باید متصل شوند.

وی با اشاره به اینکه بجنورد، بیست و یکمین مرکز استان جهت انعقاد قرارداد بود، افزود: از معدود پروژه هایی است که برای آن داشبورد تعریف شده به این معنا که همگان برای مشاهده پیشرفت پروژه ها دسترسی دارند.

شکوری معاون شرکت مخابرات ایران نیز در این آیین گفت: ایجاد زیر ساخت های ارتباطی و واگذاری سرویس پایه رسالت بزرگ این شرکت است.

وی اظهار داشت: ۱۹۰ هزار کیلومتر فیبر نوری اجرا و در ۵۱ هزار روستا ارتباطات تلفنی برقرار شده است.

معاون عمرانی استاندار نیز گفت: با اجرای این طرح سرعت اینترنت صد برابر افزایش خواهد یافت که در آینده ای نزدیک شاهد آن خواهیم بود.

مهدی رشیدی خاطر نشان کرد: ۹۶ درصد روستاهای استان متصل به اینترنت هستند که از ابتدای دولت سیزدهم چهل درصد روستاها به اینترنت دسترسی پیدا کردند.

وی اظهار داشت: ۱۲۰۰ کیلومتر اجرای فیبر نوری را در دستور کار داریم که ۵۰۰ کیلومتر آن اجرایی شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به شاخص های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت : شاخص تلفن ثابت روستایی ۹۸.۶ درصد ، اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات ۹۶ درصد، پوشش تلفن همراه روستایی و جاده های اصلی و فرعی ۹۳ درصد است.

علی مرتضوی افزود :در خراسان شمالی از ابتدای سال، تعداد روستاهای متصل شده به اینترنت سیار، ۳۰ مورد بوده است.

وی ادامه داد: در راستای تکمیل کیفیت و پوشش ۱۰۰ درصدی روستاهای استان، احداث ۲۵ سایت جدید ایرانسل و احداث و ارتقا ۱۵ سایت همراه اول از محل خدمات اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است.

استفاده از فیبر نوری یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بدون محدودیت پهنای باند استفاده می شود.

بر اساس تفاهم نامه میان شهرداری بجنورد و شرکت شاتل که امروز به امضای طرفین رسید، توسعه شبکه فیبرنوری و ایجاد زیرساخت ارتباطی مناسب ودسترسی مردم به ارتباطات پرسرعت، باکیفیت و امن از اهداف این طرح است.

اعتبار این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد ش ه است و جمعیت بهره بردار آن کلیه خانوارهای شهر بجنورد و زمان اجرای پروژه، شش ماهه است و مقرراست به سایر شهرهای استان هم ابلاغ شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.