کدخبر :287794 پرینت
01 آذر 1402 - 17:59

عقب‌نشینی اوپن‌ای‌آی؛ سم آلتمن به مدیرعاملی بازگشت

یک هفته پس از اخراج ناگهانی سم آلتمن، مدیرعامل و موسس اوپن‌ای‌آی، این شرکت از بازگرداندن او و تشکیل هیات مدیره جدید خبر داد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، حساب کاربری اوپن‌ای‌آی در شبکه اجتماعی ایکس ساعاتی پیش از یک «توافق اصولی» برای بازگرداندن آلتمن به سمت مدیر‌عاملی این شرکت خبر داد و نوشت هیات مدیره اولیه جدیدی متشکل از برت تیلور (رییس)، لری سامرز و آدام دی‌آنجلو تشکیل می‌شود.

آلتمن در واکنش به این تصمیم جدید در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من عاشق اوپن‌ای‌آی هستم و همه کارهایی که اخیرا انجام داده‌ام بر حفظ این تیم و ماموریتش متمرکز بود. وقتی یک‌شنبه عصر تصمیم گرفتم به مایکروسافت بپیوندم، مشخص بود این بهترین انتخاب هم برای من و هم برای تیم است.»

او گفت با هیات مدیره جدید و حمایت ساتیا نادلا، مشتاقانه منتظر بازگشت به اوپن‌ای‌آی و تقویت همکاری با مایکروسافت است.

نادلا، مدیرعامل و رییس هیات مدیره مایکروسافت است که روز دوشنبه اعلام کرده بود که آلتمن و گِرگ بروکمن، دیگر موسس برکنار شده اوپن‌ای‌آی به مایکروسافت ملحق خواهند شد تا عهده‌دار هدایت تیم تحقیقاتی پیشرفته این شرکت در زمینه هوش مصنوعی شوند.

نادلا روز چهارشنبه از تغییرات جدید در هیات مدیره اوپن‌ای‌آی استقبال کرد و گفت این اقدام، نخستین گام اساسی به سوی یک حکمرانی پایدارتر، آگاهانه‌تر و موثرتر است.

او گفت همراه با آلتمن و بروکمن تصمیم گرفتند نقش مهمی را در تیم رهبری اوپن‌ای‌آی ایفا و اطمینان حاصل کنند که این شرکت به رشد و ادامه ماموریتش ادامه می‌دهد.

مدیرعامل مایکروسافت از «توسعه شراکت قوی» خود با اوپن‌ای‌ای و ارائه ارزش نسل جدید هوش مصنوعی به مشتریان و شرکا نیز خبر داد.

روز ۲۶ آبان و پس از آنکه اعضای هیات مدیره مطرح‌ترین شرکت هوش مصنوعی جهان در اقدامی ناگهانی آلتمن را از سمت خود به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره برکنار کردند، سهام مایکروسافت به عنوان سرمایه‌گذار اصلی و مالک ۴۹ درصدی اوپن‌ای‌آی بیش از ۸۰ میلیارد دلار از ارزش خود را در بازار از دست داد.

پس از برکناری آلتمن، گرگ بروکمن، از موسسان و رییس هیات مدیره این شرکت، جیکوب پاچوکی، مدیر واحد تحقیقات، الکساندر مادری، مدیر واحد ارزیابی خطرات هوش مصنوعی و زایمن سیدور، محقق حوزه متن‌ باز، در اعتراض به تصمیم هیات مدیره از این شرکت کناره‌گیری کردند.

بلومبرگ نوشت حدود ۷۰۰ کارمند اوپن‌ای‌آی نیز تهدید کردند شرکت را ترک خواهند کرد؛ مگر اینکه همه اعضای فعلی هیات مدیره استعفا دهند.

از سوی دیگر منابعی به خبرگزاری رویترز گفتند سرمایه‌گذاران اوپن‌ای‌آی قصد دارند به دلیل برکناری آلتمن، از هیات مدیره شکایت کنند.

اخراج آلتمن در حالی صورت گرفته بود که شرکت تحت مدیریت او در هفته‌های گذشته با برگزاری کنفرانسی به رونمایی از امکانات نوآورانه تازه‌ای در چت جی‌پی‌تی پرداخت.

استقبال کاربران از ویژگی‌های رونمایی شده به اندازه‌ای بود که موجب شد اوپن‌ای‌آی به دلیل حفظ کیفیت خدمات خود، ثبت‌نام افراد جدید را موقتا غیرفعال کند.

آلتمن با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، اخراج خود را «تجربه‌ای عجیب» توصیف و تاکید کرده بود: «حالا هیات مدیره باید در برابر سهم او در این شرکت، مسوولیت‌پذیر عمل کند.»

عدم توافق بر سر استراتژی‌های بلندمدت، هم‌سو نبودن اهداف تجاری با اهداف غیرانتفاعی و محقق نشدن اهداف مالی از جمله دلایل مطرح شده در اخراج آلتمن عنوان شده بود.

برخی مانند ران کان‌وی، سرمایه‌گذار فعال در سیلیکون، اخراج آلتمن را از اوپن‌ای‌آی با اخراج استیو جابز، موسس و مدیرعامل فقید اپل از این شرکت مقایسه کرده و آن را کودتا نامیدند.

شبکه بی‌بی‌سی در واکنش به اخراج آلتمن او را «سوپراستار» دنیای هوش مصنوعی توصیف کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.