کدخبر :283878 پرینت
22 مرداد 1402 - 08:39

رییس صندوق نوآوری: با تکیه صرف به منابع دولتی، رونق اقتصاد دانش‌بنیان حاصل نمی‌شود

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: نمی‌توانیم با تکیه صرف به منابع دولتی انتظار رونق اقتصاد دانش‌بنیان را داشته باشیم، لذا هدفگذاری ما در صندوق نوآوری این است که به نظام تامین مالی، چه در شبکه بانکی و چه در بازار سرمایه جهت دهیم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و بانک سینا عصر شنبه 21 مرداد ماه جاری در محل این صندوق برگزار شد.

موضوع این تفاهم‌نامه برقراری و توسعه تعاملات فی‌مابین در زمینه ارائه انواع خدمات مالی و بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اعطای انواع تسهیلات در قالب عقود اسلامی، صدور ضمانت‌نامه، گشایش اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی و تسهیل ضمانت در انتشار اوراق صکوک نوآوری در چارچوب مقررات بانک مرکزی و ضوابط جاری بانک است.

دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست با بیان اینکه بانک سینا جز اولین بانک‌هایی است که همکاری خود را با صندوق نوآوری در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور از سال 93 آغاز کرده است، اظهار امیدواری کرد که این همکاری از این پس با قدرت پیش رود، چرا که اقتضای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تعاملات گسترده‌تر بازیگران زیست‌بوم تامین مالی فناوری است.

وی با مقایسه زیست‌بوم نوآوری کشور با یک دهه اخیر، گفت: امروز زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور مانند سال 93 نیست. آن زمان تمام سعی فعالان حوزه فناوری این بود که منابع حداقلی و کوچکی جهت شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت کنند اما امروز نیازهای این شرکت‌ها به شدت افزایش یافته است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 93 در بهترین حالت به 100 شرکت می‌رسید، اما امروز از اکوسیستمی سخن می‌گوییم که 9 هزار شرکت دانش‌بنیان در آن در حال فعالیت هستند.

هدفگذاری صندوق نوآوری جهت‌دهی به نظام تامین مالی است

خیاطیان با اشاره به اینکه در لایحه برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده‌ است که سهم اقتصاد دانش‌بنیان از کل تولید ناخالص داخلی کشور باید به هفت درصد برسد، ادامه داد: با چنین شرایطی باید بدانیم که نمی‌توانیم با تکیه صرف به منابع دولتی انتظار رونق اقتصاد دانش‌بنیان را داشته باشیم. هدفگذاری ما در صندوق نوآوری این است که به نظام تامین مالی، چه در شبکه بانکی و چه در بازار سرمایه جهت دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی مهمترین دارایی شرکت‌های دانش‌بنیان را دارایی‌های فکری و غیرقابل مشهود آنها عنوان کرد و گفت: این نکته‌ای است که هنوز ادبیات شبکه بانکی با آن آشنا نیست. با توجه به چنین شرایطی صندوق نوآوری در این زمینه بر خود تکلیف می‌داند که با ورود متناسب، امکان دریافت تسهیلات از شبکه بانکی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اظهار کرد:  با توجه به اینکه بخش عمده سهام بانک سینا مربوط به بنیاد مستضعفان است، این نهاد نیز بازار بسیار بزرگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به نیازهای فناورانه بنیاد مستضعفان کاری بسیار بزرگ است و به نظر می‌رسد رییس بنیاد نیز از آن استقبال به عمل خواهد آورد.

افزایش تعاملات بانک سینا با شرکت‌های دانش‌بنیان، فراتر از تسهیلات

غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک سینا نیز در این نشست با بیان اینکه سال گذشته عملکرد بانک سینا در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی کم‌فروغ بود، اظهار امیدواری کرد که در فصل جدیدی از این همکاری‌ها با تغییراتی که در فرآیندها اتفاق افتاده، نتایج بسیار بهتری را در همکاری با صندوق کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که بانک سینا با جدیت در حال پیگیری آن است، افزایش تعاملات با شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: ما به دنبال آن هستیم که تعاملات خود با شرکت‌‎های دانش‌بنیان را بیش از مقوله ارائه تسهیلات، تعریف کنیم. در این زمینه برنامه بانک سینا این است که در وجوه مختلف از تجاری‌سازی و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار، خدمات مالی متفاوتی را به این شرکت‌ها ارائه کنیم.

فتحعلی تاکید کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در فرایند رشد خود به این بلوغ برسند که بتوانند نقش موثری در بازار ایفا کنند ما در بانک سینا نیز خدماتی ارائه خواهیم داد که بتوانیم زنجیره تامین مالی را تکمیل کنیم.

مدیرعامل بانک سینا همچنین اظهار کرد: بانک سینا بررسی‌هایی درباره دفتر نوآوری خود در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی انجام داده و طی یک برنامه‌ریزی بنای ما بر توسعه کارکردهای این دفتر در راستای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در خدمات تسهیلاتی صندوق نوآوری، به ویژه تسهیلات با مقیاس پایین، بانک سینا از همکاران اصلی صندوق در ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است، گفت: با توجه تفاهم‌نامه جدیدی که میان صندوق نوآوری و بانک سینا امضا شده است، در محور اول این تفاهم‌نامه قرار شده انواع تسهیلات با مدل اهرمی مورد توافق صندوق و بانک به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شود.

معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی تجربه همکاری میان این صندوق و بانک سینا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تجربه همکاری صندوق نوآوری با بانک‌ سینا تجربه‌ای موفقیت‌آمیز بوده و امروز فصل جدیدی از این همکاری آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.