کدخبر :283402 پرینت
09 مرداد 1402 - 20:53

ادعای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به کشور به دلیل اتصال به اینترنت ماهواره‌ای صحت دارد؟

در حالی که شرکت‌های اپل و اسپیس‌ایکس تاکنون مطلبی درباره قابلیت ویژه آیفون ۱۴ در قیاس با آیفون ۱۳ برای اتصال مستقیم به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک منتشر نکرده‌اند، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل ادعا کرده است که دلیل ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ به ایران، این است که برخی نهادها معتقدند این نوع تلفن‌همراه به ماهواره استارلینک وصل می‌شود و لذا امکان اتصال بدون فیلتر به اینترنت وجود دارد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل گفته است که دلیل ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ به ایران، این است که برخی نهادها معتقدند این نوع تلفن‌همراه به ماهواره استارلینک وصل می‌شود و امکان اتصال بدون فیلتر به اینترنت وجود دارد.

طی روزهای اخیر اعضای اتاق بازرگانی تهران و انجمن واردکنندگان موبایل در نامه‌ای به معاون اول رئیس ‌جمهور، ضمن درخواست رفع ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ به کشور، اعلام کردند که این نوع تلفن‌همراه هیچ قابلیت متفاوتی، اعم از ارتباط ماهواره‌ای یا مواردی از این قبیل، ندارد و عملا نسخه تکمیل‌شده آیفون ۱۳ است.

این درحالی است که مدیران شرکت‌های اپل و اسپیس‌ایکس نیز تاکنون مطلبی درباره قابلیت ویژه آیفون ۱۴ در قیاس با آیفون ۱۳ یا سایر نشان‌های تجاری تلفن‌همراه برای وصل شدن به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک منتشر نکرده‌اند و پیش از این نیز اعلام شده که ارتباط با اینترنت ماهواره‌ای برای هر تلفن هوشمندی امکان‌پذیر است.

محمدرضا رمضان، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل در تهران گفت: «تقاضا شده است که واردات آیفون ۱۴ قانونی شود، زیرا برخی از نهادها می‌گویند این گوشی به ماهواره استارلینک وصل می‌شود که کاری ممنوع است، اما برخی نهادها هم می‌گویند این اتصال انجام نمی‌شود. دولت در این زمینه در حال بررسی است که اگر مشکلی پیش نیاید، با واردات موافقت کند.»

در همین حال، سال گذشته شرکت اپل اعلام کرد آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو می‌توانند از طریق شبکه ماهواره‌ای Globalstar بدون شبکه تلفن همراه تماس‌های اضطراری برقرار کنند؛ در حقیقت آیفون ۱۴ تنها برای تماس اضطراری به ماهواره متصل می‌شود اما نه به استارلینک بلکه به ماهواره Globalstar.

پس از آن ایلان ماسک صاحب شرکت استارلینک گفت که مایل است برای اتصال گوشی‌های آیفون ۱۴ با این ماهواره، با اپل وارد گفت و گو شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.