موفقیت پروژههای فناورانه منوط به تامین نیازهای مردم است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: پیشبینی و احصاء نیازمندیهای مردم توسط فعالان دانشبنیان، موفقیت پروژههای فناورانه را تضمین میکند.
به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در نهمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور (IT WEEKEND9) که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به منابع معتبری که تا کنون در حوزه مدیریت پروژه انتشار یافته است، اظهار داشت: طبق مطالعات میدانی صورت گرفته، آمار موفقیت پروژههای فناوری اطلاعات در دنیا به طور حداکثری حدود 40 درصد است و حداقل 60 درصد پروژههای این حوزه به شکست منتهی و یا دچار چالش میشوند و میزان حدود 15 درصدی این پروژهها نیز بنبست کامل برخورد میکنند.
خوانساری با طرح این پرسش که چرا کسب موفقیت در پروژههای فناورانه دشوار است به لزوم توجه به چهار زاویه برای دستیابی به موفقیت در پروژههای IT تاکید کرد و گفت: مردم، فرآیندها، فناوری و سازماندهی زاویههایی هستند که توجه به آنها زمینه دستیابی به موفقیت در پروژههای فناوری را فراهم میکند.
وی پیشبینی و احصاء نیازمندیهای کارفرما را یک نکته مهم و کلیدی ارزیابی کرد و در تشریح بیشتر این موضوع بیان داشت: یکی از تفاوتهای اصلی پروژههای حوزه فناوری به ویژه نرمافزار در این است که نیازمندیهای کارفرما ممکن است با توجه به نیازهای مردم در طول پروژه تغییر پیدا کند و تغییر نیازمندی، تغییر ایده را در پی دارد و به همین ترتیب پروژه با تغییر در مسیر اصلی خود مواجه میشود. بنابراین، ایجاد چرخههای کوچک در طول پروژه با هدف دریافت و اخذ بازخورد نظرات کارفرما و یا مشتری، روح متدولوژی جدید نرم افزار است که در پروژههای این حوزه به طور غالب وجود دارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با یادآوری این که سرویس در حوزه فناوری مردم محور است، گفت: درک زود هنگام اشتباه در طول پروژه، این امکان را برای پیمانکار یا ارایه دهنده خدمت ایجاد میکند که بتواند وقت و هزینه کمتری را برای تغییر مسیر خود اختصاص دهد. در این میان، استفاده از روش «تیررسام» و به عبارتی تست کردن پروژه در طول مسیر، میتواند نقش موثری را در موفقیت آن ایفا کند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، خطاب به پیمانکاران و شرکتهایی که برای کارفرمایان در بخش دولتی به ارایه خدمت میپردازند، توصیه کرد: به طور کلی، کارفرمایان دولتی در پیشبرد اهداف خود با محدودیت زمانی مواجه هستند، بنابراین ارایه خروجیهای متعدد در بازههای زمانی کوتاه، نتیجه بهتری را در مقایسه با ارایه یک خروجی پس از اتمام هر فاز کاری به دنبال دارد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید