کدخبر :309466 پرینت
02 آبان 1403 - 09:48

اهمیت گام برداشتن به سوی دولت الکترونیک برای دستیابی به آمار قطعی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در مسیر دستیابی به آمار متقن، گام برداشتن به سوی دولت الکترونیک و دیجیتال شدن امور اهمیت بسزایی دارد، سازمان فناوری اطلاعات نیز حسب ماموریت‌ های محوله طی سالیان گذشته طرح‌ های متعددی را در دستور کار قرار داده که اجرایی شدن آنها دسترسی به آمارهای جامع و قطعی را به همراه خواهد داشت.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در متن پیام دکتر محمد خوانساری که همزمان با اول آبان و 23 اکتبر که در تقویم ملی و جهانی به عنوان روز "آمار و برنامه ریزی" نامگذاری شده عصر ارتباطات و اطلاعات زمانی معنا می‌یابد که جمع آوری اطلاعات و داده‌ها به روز باشد و یکی از نکاتی که در برنامه ریزی هر سازمانی میتوان آن را بعنوان شاخص‌ترین اصل دانست، آنکه توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات قابل تحقق نیست.تفسیر، پردازش، و تحلیل داده‌ها بعنوان پایه های آمار و اطلاعات از طریق تکنیک های آماری صورت می‌گیرد و در هر سازمانی برای نمایش کمی و کیفی عملیات‌های صورت گرفته از داده ها با عنوان اطلاعات خام استفاده می‌کنند.

این ثروت عظیم و نفیس به دلیل حجم بالای آن از یکسو و از سویی دسته بندی و ذخیره سازی های سنتی امکان استخراج اطلاعات را با مشکل روبرو می‌کند و این مهم در برنامه‌ریزی ها اثرات سوء داشته و چه بسا در بحث مدیریت های کلان و تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. نباید فراموش کرد اطلاعات طلاست و قدرت نهفته شده در اطلاعات در هیچ یک از شاخص‌های توسعه یافت نمی‌شود.

بطور طبیعی در مسیر دستیابی به آمار متقن، گام برداشتن به سوی دولت الکترونیک و دیجیتال شدن امور اهمیت بسزایی دارد. سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز حسب ماموریت‌های محوله طی سالیان گذشته طرح‌های متعددی را در دستور کار قرار داده که اجرایی شدن آنها دسترسی به آمارهای جامع و قطعی را به همراه خواهد داشت.

بر این اساس ایجاد و توسعه مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) از جمله طرح‌هایی است که نه تنها موجب تسهیل دسترسی مردم و دستگاه‌ها به خدمات دولتی می‌شود بلکه شفافیت بیشتر در امور و از سوی دیگر تجمیع اطلاعات را به همراه دارد.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ابزار امن و مؤثر دیگری است که در راستای دسترسی برخط به خدمات دولتی مورد توجه قرار گرفته و خدمات به صورت مستقیم استعلامی و پنجره واحدهای دستگاهی، در اختیار کاربران قرار داده می شود که استقرار این سامانه نیز در راستای دسترسی به آمارهایی با دقت بالا تاثیرگذار است.

لازم میدانم از همکارانم در مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان که نقش کلیدی در این حوزه دارند تشکر و قدردانی کنم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.