کدخبر :263257 پرینت
19 آبان 1400 - 09:44

الزام سازمان ثبت احوال برای ایجاد سرویسی جدید در مرکز ملی تبادل اطلاعات

با مصوبه جدید کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک، سازمان ثبت‌احوال موظف شد سرویسی را در مرکز ملی تبادل اطلاعات ایجادکند تا دستگاه‌های خدمت دهنده از تغییر مشخصات هویتی اشخاص در همان روز ثبت تغییرات مشخصات در پایگاه اطلاعات هویت ایرانیان، مطلع شوند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، بیست و ششمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک با حضور رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نمایندگان دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات الکترونیک در کشور 18 آبان ماه سال جاری در ساختمان مرکزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزار شد.

مطابق با مصوبه این جلسه به‌منظور پیشگیری از فساد و مقابله با جعل در مشخصات هویتی اشخاص حقیقی دارای تابعیت ایرانی، برای سازمان ثبت‌احوال کشور تکالیفی در جهت ارائه به دستگاه‌های خدمت دهنده در نظر گرفته شد.

بر این اساس، سازمان ثبت‌احوال موظف شد سرویسی را در مرکز ملی تبادل اطلاعات ایجاد و فراهم کند تا دستگاه‌های خدمت دهنده از تغییر مشخصات هویتی اشخاص (بدون اطلاع از داده یا داده‌های هویتی تغییر یافته) در همان روز ثبت تغییرات مشخصات در پایگاه اطلاعات هویت ایرانیان، مطلع شوند.

همچنین دستگاه‌های خدمات دهنده دولت الکترونیک موظف به توقف ارائه خدمت به اشخاصی که داده‌های پایه هویتی یا وضعیت حیات آن‌ها تغییر یافته، شدند.

بر این اساس، برقراری خدمات توسط این دستگاه‌ها منوط به استعلام مجدد و احراز هویت از طریق متدهای سازمان ثبت‌احوال در مرکز ملی تبادل اطلاعات شد.

مطابق این مصوبه، دستگاه‌های خدمت دهنده نیز موظف شدند به‌محض اطلاع از تغییر مشخصات یک شخص (کد ملی) اقدام به استعلام مجدد و احراز هویت برای رفع و برقراری ارائه خدمات کنند.

همچنین مقرر شد سرویس انتشاری کد ملی و تاریخ تغییر مشخصات به‌صورت روزانه منتشر و دستگاه‌های دولتی برای ارائه خدمات خود، این اطلاعات را استعلام مجدد و احراز هویت کنند.

در این جلسه، همچنین در خصوص ایجاد دسترسی به برخی از سرویس‌های موجود در مرکز ملی تبادل اطلاعات برای سازمان بیمه سلامت ایران و وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی و جمعیت هلال‌احمر تصمیم‌گیری شد.

همچنین مقرر شد برای تسریع در ایجاد پنجره واحد و پایگاه داده مشترک میان سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی، فهرست اقلام داده‌ای پنجره واحد و پایگاه مشترک از سوی سازمان تأمین اجتماعی با همکاری سازمان امور مالیاتی تهیه شود و ظرف مدت دو هفته به کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک ارائه شود.

در این جلسه اصول حاکم بر استانداردهای عرضه خدمات دولت الکترونیک در راستای ارائه خدمات کارآمد و چابک دولت الکترونیک برای بهره‌برداری آزمایشی دستگاه‌های اجرایی و ذینفعان تصویب شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.