تغییر الگوی خریدهای حضوری به سمت خریدهای اینترنتی ضروری است/ پیشنهاد کاهش نرخ اینترنت برای رونق خریدهای اینترنتی و کسب و کار اصناف را به وزارت ارتباطات دادهایم/ مردم رکود واحدهای صنفی را با خرید غیرحضوری برطرف کنند/ برای فروش اینترنتی ماسک در تلاشیم
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: تغییر الگوی خرید با تقویت خرید اینترنتی و استفاده از فروشگاههای مجازی و تحویل کالا درب منزل امکانپذیر است و اگر الگوی خرید مردم با این تغییرات، متناسب با شرایط فعلی کشور شود؛ به طور قطع رکود کنونی که در برخی صنوف وجود دارد، از بین میرود.
به گزارش سیتنا، حسین مدرس خیابانی در حاشیه جلسه ستاد رونق تولید در سازمان صدا و سیما که با حضور معاون سیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای صنوفی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب دیده و بیرونق شدهاند، بسته تشویقی در نظر گرفته میشود که این بسته تشویقی شامل بخشودگی مالیاتی، معافیت و تخفیف بیمه اجتماعی و سهولت در پرداخت وامهای بانکی است.
الگوی خرید مردم به سمت خریدهای اینترنتی تغییر کند
وی افزود: همچنین با توجه به اینکه امسال تصمیمگیری در حوزه تنظیم بازار، به صورت متمرکز صورت گرفته و نقش اصلی با اصناف و واحدهای صنفی- تولیدی است، ممکن است بخش دیگر بازار به لحاظ ارایه خدمات و فروش کالاهایی خارج از حوزه کالاهای اساسی، دچار آسیب شده باشند که بر این اساس، مهمترین کار برای رونق دادن به بخش آسیبپذیر این روزهای کسب و کارها، تغییر الگوی خرید مردم است.
مدرس خیابانی تصریح کرد: این تغییر الگوی خرید نیز با تقویت خرید اینترنتی و استفاده از فروشگاههای مجازی و تحویل کالا درب منزل امکانپذیر است و اگر الگوی خرید مردم با این تغییرات، متناسب با شرایط فعلی کشور شود؛ به طور قطع رکود کنونی که در برخی صنوف وجود دارد، از بین میرود؛ ضمن اینکه هم مردم مایحتاج خود را تامین میکنند و هم اصناف رکود روزهای گذشته را جبران خواهند کرد.
پیشنهاد کاهش نرخ اینترنت برای رونق خریدهای اینترنتی و کسب و کار اصناف
وی تاکید کرد:در این میان، پیشنهاد کاهش هزینه اینترنت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه داده شده تا بتوان مردم را تشویق به خرید اینترنتی کرد؛ چراکه این امر، هم در کاهش ترافیک و هم تقلیل آلودگی هوا موثر است؛ ضمن اینکه توصیههای پزشکی برای کاهش تردد در شرایط کنونی نیز محقق خواهد شد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم برای شب عید افزود: هیچ کمبود کالایی در بازار وجود ندارد و تامین کالا بیش از نیاز انجام پذیرفته است؛ ضمن اینکه قیمت برخی کالاها نیز که به واسطه شرایط فعلی افزایش پیدا کرده بود، اکنون در حال بازگشت به شرایط عادی است.
ماسک در داروخانهها نیز توزیع خواهد شد
مدرس خیابانی گفت: در چند کالا که جزو توصیههای پزشکی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بود، قیمتها هنوز بالا است و برخی سودجوییهایی صورت گرفته که قطعا با پیگیریهای انجام گرفته، نرخ آنها نیز به حالت عادی باز میگردد.
مدرس خیابانی با اشاره به کمبود ماسک در کشور اظهار داشت: تولید ماسک به میزانی که پاسخگوی همه جمعیت کشور باشد در کشور صورت نمیگیرد و بنابراین به طور طبیعی، تولید به انداز تقاضای معمول زمستان صورت پذیرفته و پس از شیوع ویروس هم، با توجه به میزان تولید کنونی، ماسکها به سمت مراکز درمانی و بیمارستانی روانه شدند، اما در حال حاضر، به تناسب افزایش تولیدی که صورت گرفته و با تصمیم وزارت بهداشت، قرار است ماسک در داروخانهها هم توزیع شود.
وی افزود: تمام ظرفیت تولید داخل برای افزایش تولید ماسک باید به کار گرفته شده و با تغییر کاربریهایی که اکنون در برخی واحدهای تولیدی صنعت نساجی صورت گرفته، هم اکنون بسیاری از کارگاههای پوشاک و تولیدات صنعتی در حال تولید ماسک خانگی هستند؛ ضمن اینکه تعرفه واردات هم صفر شده تا برای تامین بخشی از نیازهای ماسک n۹۵ و n۹۹، واردات صورت پذیرد.
برنامهریزی برای فروش اینترنتی ماسک
قائم مقام وزیر صنعت افزود: تلاش میکنیم در خصوص ماسک هم، فروش اینترنتی و تحویل در درب منازل صورت پذیرد.
مدرس خیابانی گفت: شبکه توزیع ماسک در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و اگرچه تاکنون تمرکز بر روی بخشهای درمانی بوده، اما ماسکهایی که خارج از مراکز درمانی توزیع شدهاند، ممکن است احتکار شده و از مسیر توزیع قانونی وزارت بهداشت خارج شده باشند.
وی در خصوص تامین مواد شوینده نیز اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت تولید شوینده در کشور، سه برابر تولید فعلی است و برای تولید شوینده هیچ مشکلی وجود ندارد؛ ضمن اینکه تدارکات لازم برای تامین نیاز کشور دیده شده؛ به طوری که حتی صادرات نیز داریم.
همراهی بینظیر رسانه ملی در جنگ نرم رسانهای دشمن
مدرس خیابانی با اشاره به نقش رسانه ملی در حوزه رونق تولید و بازرگانی نیز اظهار داشت: رسانه ملی همواره همراهی کاملی در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی داشته و قدرت رسانه به گونهای است که ابزار مدیریتی را تحت تاثیر قرار میدهد و رسانه ملی نقش مرجعیت دارد و هر جا که وارد میدان شده بازار را به حالت عادی بازگردانه است و اساس جنگ نرم رسانه است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید