بررسی چالشها و راهکارهای داخلی سازی قطعات وارداتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر
در سایه تحریم و تهدید دشمن، فرصتی به وجود آمده تا با همت تولیدکنندگان و صاحبان صنایع و حمایت های دولت، نهضت داخلی سازی به وجود بیاید و بسیاری از صنایع گام های بسیار بلندی در داخلی سازی بردارند.
به گزارش سیتنا، برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوعیت "چالشها و راهکارهای داخلی سازی قطعات وارداتی" و با حضور دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو و سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت برگزار شد.
فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: بحث ما فقط قطعه نیست بلکه تجهیز هم هست. در سال ۹۷ در شبکه ثابت مخابرات ۷۰ درصد تجهیزات داخلی بودند و در شبکه موبایل حدود ۳۰ درصد که با برنامه ریزیهای انجام شده، در سال ۹۸ علی رغم مشکلات توانستیم داخلی سازی را در شبکه ثابت به ۸۵ درصد برسانیم و در شبکه موبایل هم بین ۴۰ تا ۴۵ درصد تجهیزات داخلی استفاده کنیم.
رستگار با بیان این که هنوز ارتباط مستقیم صنعت با دانشگاهها مطلوب نیست، گفت: در حوزه مخابرات و آی سی تی آنچه که فناوری روز است به مذاق ما نزدیکتر است و فارغ التحصیلان دانشگاهی هم با فناوریهای نو ارتباط بیشتری دارند و اتفاقا با پیشرفتهتر شدن فناوری، فاصله ما به نسبت دوره قبل از کشورهای پیشرو کمتر شده اس؛ت برای اینکه شبکههای مخابراتی مبتنی بر نرم افزار شده که کار را آسانتر کرده است.
او گفت: البته در تولید داخل باید توجه به عمق تولید و کیفیت و میزان داخلی سازی داشت و باید برای تولید داخل و بومی تعریفی کرد که آن را از مونتاژ جدا کند.
مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو نیز گفت: صنعت قطعه سازی خودرو از بیش از ۶۰ صنعت خروجی میگیرد و این صنعت جزو اولین صنایعی است که توانسته ۳ میز خودکفایی به دست بیاورد. در این ۳ میز خودکفایی ۹۹ قطعه خودرو را قطعه سازان توانستند داخلی سازی کنند.
او با بیان این که نمیشود میزان داخلی سازی و تولید داخلی خودرو را با درصد مشخص کرد گفت: ۲۵ درصد ارز بری خودرو برای ورقه بدنه است و بسیاری از مواد پلی مری ما هنوز وارداتی است یعنی ما وابسته به صنایع مواد اولیه هستیم و امیدواریم با توجه به ظرفیتهایی که وجود دارد بتوانیم با خودکفایی در تولید مواد اولیه، داخلی سازی قطعات خودروها را از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد برسانیم.
بیگلو گفت: همه اینها با همت قطعه سازان و خودروسازان و وزارت صمت و دولت ممکن شده است و اگر این اقدامات از ۵ سال پیش صورت گرفته بود الان به نتایج خیلی بهتری رسیده بودیم وای کاش در صورتی که تحریمها برداشته بشود این زحمتها از بین نرود و از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود.
مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت نیز گفت: قطعا سیاستگذاریهای دولت و وزارت صمت باید در جهت حمایت از تولید داخل و ترجیح تولید داخل باشد که الان این گونه است و قانون و الزامات قانونی و نظام تعرفهای و تجربهها اهرمهای ما برای حمایت و ترجیح تولید داخلی است.
او با اشاره به این که یکی از اهداف وزارت صمت توسعه و تعمیق تولید داخل است گفت: در حوزه مواد اولیه هم نشستی با انجمن تولید فولاد داشتیم برای تولید انواع ورق و در حال مبادله مشخصات هستیم و امیدواریم زودتر به عقد قرار داد برسیم.
نیارکی گفت: در نهضت داخلی سازی و ساخت داخل اهداف کیفی و کمی داریم که در بخش کیفی افزایش عمق تولید دیده شده است و الویت وزارت صمت هم افزایش عمق تولید داخلی است.
برای مشاهدهی فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام
دیدگاهها
افزودن دیدگاه جدید