کدخبر :2335 پرینت
16 اردیبهشت 1391 - 11:35

ضرورت شکایت از «گوگل»

متن خبر

سیتنا - اگر با زبان فارسی وارد پایگاه اینترنتی «گوگل‌ارث» بشوید، نام خلیج‌فارس به‌درستی بر نقشه جغرافیایی این منطقه نقش بسته است و چنانچه با زبانی جز فارسی وارد شوید، با نام جعلی دیگری برای آن روبه‌رو خواهید شد. زیستن در جهان حاضر مقتضیاتی دارد که کسی را چاره گریز و گزیر از آن نیست.

با تمام اعمال نفوذ ممالک قدرتمند حاکم بر جهان، قوانینی هست که مورد وثوق همه کشورهایند و این قوانین بین‌المللی اغلب ظرفیت‌های خوبی برای احقاق حق ما در مجامع جهانی دارند. این مردان عرصه دیپلماسی‌اند که باید چنین ظرایفی را بیابند و برای پیشبرد اهداف مملکت از آنها بهره‌برداری کنند. شاید در وهله نخست تصور شود که این همه هزینه دادن و حساسیت برای یک نام ضرورتی ندارد.

اما بسیاری از حکایت‌ها از همین تغییر نام‌ها و شیطنت‌های این‌چنینی آغاز می‌شود. مقاومت در این مرحله و پافشاری در آغاز کار، زحمت ما را در مراحل بعدی کم خواهد کرد و بالعکس معلوم نیست با وجود اسناد مورد وثوق بسیار و متقن چرا مسئولان وزارت خارجه نسبت به این شیطنت پایگاه بزرگ و جهانی گوگل، عکس‌العمل نشان نمی‌دهند.

باید تذکری جدی به گردانندگان گوگل داده و در صورت عدم‌اصلاح، رسما از آنها شکایت شود. امروزه، اکثریت کاربران جهان اینترنت برای استفاده از نقشه‌های مختلف در جهان، از پایگاه گوگل‌ارث، استفاده می‌کنند. بروز چنین خطایی می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری داشته باشد و آیندگان، ما را نمی‌بخشند. جالب آن است که لااقل در این زمینه دست ما پر است و اسناد عدیده و غیرقابل انکاری داریم.

چنانکه استاد بزرگوار جناب «خسرو معتضد» نیز در چند جا و چند جا یادآوری کرده‌اند، نام خلیج‌فارس در یونسکو ثبت شده و باید هم می‌شده چراکه از قرن‌ها پیش نام آن همین بوده است. حتی «جمال‌ عبدالناصر» که مظهر ناسیونالیست عربی است و «انور سادات» و دیگر سینه‌چاکان این تفکر، به آن اذعان کرده‌اند و از همین نام در اظهاراتشان استفاده می‌کرده‌‌اند. طبق معمول که در هرجا تخم اختلاف و کشمکشی میان ممالک هست، ردپای انگلیسی‌ها دیده می‌شود، در اینجا نیز برای نخستین بار آنها چنین تخم لقی را در دهان شیخ‌نشین‌‌ها گذاشتند.

یک خبرنگار روزنامه تایمز به‌نام «چارلز بلگویو» که مشاور شیخ بحرین بود، با این استدلال آبکی که تعداد عرب‌ها در منطقه خلیج‌فارس زیاد شده، برای نخستین‌بار نام جعلی دیگری را به‌کار برد و پس از آن، این قصه شروع شد. جالب است بدانید در سال 1994 و پیامد نهایی آن در سال 1999، دستورالعملی از سوی سازمان ملل صادر شد که باید برای این محدوده جغرافیایی، همیشه و همه‌جا از نام «خلیج‌فارس» استفاده شود. سند این دستورالعمل موجود است و استاد معتضد نیز آن را به‌تازگی در یکی از نشریات کشور منتشر کرده است.

سوال اینجاست که چرا مجامع رسمی کشور چنین تلاشی نمی‌کنند تا با استناد به مدارک مقتضی نظیر آنچه آمد و انبوه اسناد مشابه موجود، جلوی رفتارهای شیطنت‌آمیز گوگل و نمونه‌های مشابه دیگر را که بدبختانه کم هم نیستند، بگیرند. چرا آنها فقط تماشاگرند؟

دست نوشته از محمدحسین جعفریان - انتخاب

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.