کدخبر :185859 پرینت
13 فروردین 1395 - 17:13

چهل سالگی شرکت اپل؛ انقلابی که در یک گاراژ خانگی آغاز شد

کمپانی اپل که از باارزش‌ترین و پرنفوذترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود، تولد چهل‌ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد. این شرکت فعالیت خود را در گاراژی خانگی آغاز کرد و در چهار دهه دنیای ارتباطات را سخت متحول ساخت.

متن خبر

به گزارش سیتنا، همه چیز در سال ۱۹۷۶ شروع شد. استیو جابز ۲۱ ساله به همراه استیو وزنیاک که مهندس کامپیوتر بود و نیز رونالد وین در گاراژ خانگی جابز در کالیفرنیا نخستین سنگ بنای اپل را گذارد. البته وین تنها ۱۱ روز پس از تأسیس اپل سهم خود را به ارزش ۲۳۰۰ دلار فروخت. محصول دستی جابز و وزنیاک رسما با نام تجاری Apple Computer Inc به بازار تکنولوژی عرضه شد.

نخستین دستاورد

اولین محصولی که شرکت اپل روانه بازار کرد، کامپیوتری شخصی به نام Apple I بود که در ۲۰۰ نسخه‌ تولید و فروخته شد. قطعات اپل یک با ده‌ها چیپ مونتاژ شده بود و کاربران می‌بایست بطور مجزا برای آن بدنه بخرند.

کیبورد، ترانسفورماتور منبع تغذیه و نمایشگر از دیگر تجهیزات مورد نیاز کاربران برای استفاده از این کامپیوتر بود. اپل ۱ در سال ۱۹۷۶ به قیمت ۶۶۶ دلار و ۶۶ سنت فروخته می‌شد.

گام بعدی

در سال ۱۹۷۷ دومین کامپیوتر این شرکت با نام اپل ۲ به بازار آمد که به دلیل مجهز بودن به فلاپی درایو ۲۵ / ۵ ایننچ محصولی نوآورانه محسوب می‌شد.

اپل ۲ نخستین کامپیوتر شخصی بود که قابلیت نمایش رنگ و برنامه‌ نویسی‌ شدن در زبان بیسیک را داشت. بخشی از هزینه طراحی و تولید این کامپیوتر از طریق درآمدهای حاصله از فروش اپل یک تأمین شد. اپل در سال ۱۹۷۷ به شرکتی سهامی بدل شد.

استعفای جابز

جابز در سال ۱۹۸۳ از جان اسکالی رئیس پیشین شرکت پپسی‌کولا خواست که برای همکاری با وی به اپل به پیوندد.

در همان سال مدل "لیزا" (Lisa) به بازار عرضه شد که اولین کامپیوتر مجهز به ماوس و سیستم‌عامل دارای واسط گرافیکی، آیکون‌ها و پنجره‌ها بود.

جابز پس از اختلاف نظر با اسکالی و جدال با مدیریت اپل، جابز در سال ۱۹۸۵ اپل را ترک کرد و دست به تاسیس شرکت جدیدی به نام NeXT زد.

اپل در بحران

شرکت اپل در اواخر دهه هشتاد میلادی نخستین لپ‌تاپ خود را به بازار فرستاد.

رقابت شدید با مایکروسافت سبب شد که اپل از سال ۱۹۹۰ سخت زیر فشار قرار گیرد و در سال ۱۹۹۳ حتی برای نخستین بار ضرر کند؛ رویدادی که باعث برکناری اسکالی شد.

شرکت NeXT اپل را در سال ۱۹۹۶ به ۴۰۰ میلیون دلار خرید و استیو جابز یک سال بعد رئیس اپل شد.

بازگشتی موفق

در سال ۱۹۹۸ کمپانی اپل دوباره به دوران موفقیت خود بازگشت. برای اولین بار نه تنها تکنیک خود کامپیتر مهم بود، بلکه طرح ظاهری‌اش نیز مورد توجه قرار گرفت.

در این سال استیو جابز پس از غیبت بیش از یک دهه‌ای "iMac" را به بازار عرضه کرد. ادغام بدنه‌ی کامپیوتر و نمایشگر در یک دستگاه، ایده‌ی اصلی تولید iMac بود.

صوتی تأثیرگذار

در سال ۲۰۰۱ کمپانی اپل اولین دستگاه پخش صوتی دیجیتالی خود را روانه بازار کرد. iPod اولین دستگاه پخش MP3 نبود، اما برای طرفداران زیباترین بود.

نرم افزارآی‌تیونز (iTunes) که توسط کمپانی اپل تولید شده، پل ارتباطی این دستگاه به کامپیوتر است. iPod تا کنون هفت نسل را پشت سر گذاشته است و اکنون نیز این قابلیت را دارد که نام آهنگ‌ها را به چندین زبان مختلف نشان دهد.

یکه‌تازی آی‌فون

زمانی که استیو جابز در سال ۲۰۰۷ تلفن همراه هوشمند آی‌فون را معرفی کرد، خبر نداشت که این گوشی چه تحولاتی به همراه خواهد آورد؛ تلفن همراهی که صفحه کلید نداشت و صفحه‌ی نمایش آن لمسی بود.

شرکت‌های بسیاری پس از اپل به سوی تولید این گوشی‌ها رفتند. تا پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۹۰۰ میلیون دستگاه آی‌فون فروخته شده‌اند. استیو جابز به هنگام رونمایی آی‌فون.

خودکشی شرکت‌های همکار

در حالیکه شرکت اپل روز به روز گسترش می‌یافت و قدرت می‌گرفت، اتهامات علیه شرکت چینی Foxconn که سازنده قطعات اپل بود، روز به روز شدیدتر می‌شد.

این انتقادات به خاطر وضعیت بعد کارگران این شرکت چینی مطرح شده بود. ۱۳ تن از کارگران حتی دست با پریدن از پنجره ساختمان این شرکت دست به خودکشی زدند. اپل اما بر این نکته پافشاری داشت که شرایط کاری کارگران خوب است.

پایان یک عصر

اپل در سال ۲۰۱۰ یک لوح رایانه‌ای را طراحی کرد که به "ارث استیو جابز" در این کمپانی معروف شد. "iPad" فصلی را در کتاب ارتباطات دیجیتالی باز کرد.

جابز یک سال پس از آن به خاطر بیماری کناره گرفت و در روز پنجم اکتبر ۲۰۱۱ درگذشت. با زمانی که جابز کناره‌گیری کرد، تیم کوک (Tim Cook) جایگزین او شد. تصویری از استیو جابز در هنگام رونمایی از iPad.

جنگ غول‌های تکنولوژی

از سال ۲۰۱۱ به این سو جنگی میان اپل و سامسونگ درگرفته که غول‌های تکنولوژی محسوب می‌شوند.

اپل، سامسونگ را متهم می‌کند از طرح و فن‌آوری محصولات اپل الگوبرداری کرده است. سامسونگ هم اپل را به تخلف در حق ثبت اختراع متهم می‌کند.

در این میان البته اختلافات این دو کمپانی در اکثر کشورها به غیر از آمریکا از طریق دادگاه رفع شده است.

هواداران عاشق

محصولات اپل در سال‌های گذشته چنان محبوبیتی به ویژه در بین جوانان کسب کرده که برخی از آنها یک شب پیش از ارائه محصول جدید راهی فروشگاه‌های اپل می‌شوند و چادر می‌زنند تا جزو اولین کسانی باشند که نوآوری این شرکت را لمس می‌کنند.

باارزش‌ترین کمپانی جهان

در سال ۲۰۱۴ اپل ساعت مچی "اپل‌واچ" را رونمایی کرد که تنها گذشت زمان را به نمایش می‌گذارد، بلکه از طریق اپلیکیشن‌های گوناگون می‌تواند حرکات فیزیکی و عوامل سلامت و بهداشت، مانند ضربات قلب حامل خود را اندازه بگیرد و ثبت کند.

اپل نیز توانست گوی سبقت را از دیگر کمپانی‌ها برباید و با ۷۰۰ میلیارد دلار به عنوان باارزش‌ترین کمپانی ارزیابی شود.

لزوم نوآوری

در فوریه سال جاری میلادی اما شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) از اپل پیشی گرفت و عنوان ارزشمندترین شرکت جهان را کسب کرد.

با توجه به اشباع شدن بازار موبایل در جهان اپل باید برای دفاع از جایگاه خود در جهان تکنولوژی همچنان نوآوری کند و در بازارهای جدید نیز جایی تازه برای خود باز کند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.