کدخبر :17624 پرینت
18 آبان 1393 - 10:40

گذر به IPV6 یک الزام و ضرورت در کشور؛ دکتر واعظی: نباید اجازه دهیم شکاف تکنولوژیک بین ایران و جهان ایجاد شود

متن خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: با توجه به برنامه‎ی پنج ساله‎ی کشور نباید اجازه دهیم شکاف تکنولوژیک بین ایران و جهان ایجاد شود.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر "محمود واعظی" در همایش تشریح گذر از IPV6 ، گفت: با توجه به شرایطی که داریم، انتقال به IPV6 یک الزام است؛ چراکه دنیا به این سمت جرکت کرده است و ما برای تعامل با دنیا چاره‌ای جز قدم نهادن در این راه نداریم.

وی در ادامه افزود: باید زودتر در این بخش کار آغاز می‌شد و با توجه به برنامه‎ی پنج ساله کشور نباید اجازه دهیم شکاف تکنولوژیک بین ایران و جهان ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و فنائری اطلاعات، با تاکید بر یک حرکت جمعی در رسیدن به چشم‌انداز تکنولوژیک کشور، گفت: اگر چه تصمیم گیرنده در حوزه‎ی انتقال از IPv4 به IPv6 دولت و حاکمیت است، اما اجرای این طرح نیازمند یک کار جمعی است و باید تمام مراحل گام به گام و با نهایت دقت، عملیاتی شود تا خللی در وضعیت اینترنت در کشور ایجاد نشود.

دکتر واعظی تصریح کرد: باید تلاش کنیم از آنچه که به عنوان سرمایه‎ی زیر ساخت داریم محافظت کرده و طبیعتا این شرایط مرحله به مرحله انجام می‌شود، تا با مطالعات صورت گرفته کمترین آسیب به جامعه برسد.

وی در این همایش با اشاره به وجود مشکلات مشابه در حوزه‎ی IP نسخه چهار در بسیاری از کشورها، تاکید کرد: ظرفیت IPV4 در حال اتمام است و مشکلی که در ایران داریم هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و راه‌حل، گذر از نسخه چهار به شش است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینترنت اشیاء و لزوم تعریف آدرس‌های جدید در جهان، یادآور شد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2020 حدود 20 میلیارد شی مورد استفاده‎ی انسان در جهان به هم متصل می‌شوند و کار بسیار بزرگی پیش رو داریم که باید خود را آماده کنیم.

دکتر واعظی در تشریح الزامات اجرای این انتقال در کشور بر مبنای سیاست‌های وزارت ارتباطات گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل بسیاری از شرکت‌های اینترنتی در کشور، کمبود IP است که این مشکل توسعه را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است و از طرف دیگر اکنون با بهره‌برداری از اینترنت نسل سه و چهار تلفن همراه با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: با سیاست دولت در گسترش استفاده از اینترنت در روستاها و تمام نقاط محروم، گذر از نسخه‎ی چهار به نسخه شش به عنوان یک الزام مطرح است.

به گزارش خبرنگار سیتنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به شبکه‎ی ملی اطلاعات اشاره کرد و اذعان داشت: 10 سال است که مردم با واژه‌های مختلفی شاهد اجرای شبکه‎ی ملی اطلاعات هستند و دولت یازدهم تصمیم جدی داشت تا در اولین سال فعالیت دولت، شبکه‎ی ملی اطلاعات در اولویت اجرا قرار گیرد.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: در این باره مدل مفهومی تدوین شده، جلسات مختلفی برگزار شده و تقسیم کار نیز انجام شده است.

دکتر واعظی با عنوان حفظ سرمایه‎ی کشور، اعلام کرد: باید دستورالعملی در توسعه‎ی کشور در این حوزه تنظیم و ابلاغ شود تا اپراتورها و شرکت‌ها الزاماتی را در انتقال به IPV6 در نظر داشته باشند و در این خصوص هماهنگی‌هایی با گمرک و سازمان تنظیم انجام شود.

وی با تاکید بر رعایت حقوق شهروندان در حوزه‎ی ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: ما آنچه که آن را حقوق شهروندی می‌دانیم و مردم باید از آن امکانات استفاده کنند را در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

وی در پایان گفت: بهتر است دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از فضای ایجاد شده و نیازمندی‌های ما در حوزه‎ی خدمات و تسهیلات در امور پژوهشی و محتوایی در راستای رفع نیازهای کشور بهره ببرند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.