کدخبر :15608 پرینت
18 تیر 1393 - 04:27

دکتر محمود واعظی: هرجا که دولت بیشتر در آن موفق است، گروه مخالف یا رقیب بیشتر دادشان در می‌آید

متن خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: با حمایت‌های مقام معظم رهبری، دولت و مردم قادر خواهیم بود که پرونده هسته‌ای را به نفع منافع ملی و کشور به نتیجه مطلوب برسانیم و پیروز از این میدان بیرون آییم

به گزارش سیتنا، روزنامه آرمان در مقدمه‎ای نوشت: واقعیت به طرز گیج کننده‌ای در حال تغییر است» این جمله را نتانیاهو در حالی می‌گوید که جنگ روانی رسانه‌ها علیه توافق هسته‌ای در تابستان وین، داغ داغ است. رسانه‌ها مدعی‌اند غنی‌سازی موضوع اصلی اختلافات است و بعید است این مذاکرات به زودی به نتیجه برسد اما آن سوی درهای بسته هوای هتل کوربورگ وین، خنک‌خنک است. مذاکرات هیچ توقفی نداشته و دیروز اشتون و ظریف با هم دیدار کردند تا گام‌های بعدی را ترسیم کنند. در ششمین روز این مذاکرات ساعت 10:30 به وقت محلی اشتون و ظریف در هتل کوربورگ با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار برای بررسی آخرین موضوعات مربوط به نگارش و تدوین توافق جامع ایران و 1+5 در چارچوب توافق ژنو انجام شد. همچنین شب گذشته نیز مذاکرات سیدعباس عراقچی، مجید روانچی و هلگا اشمید تا اواخر شب در هتل کوربورگ معروف جریان داشت.

قرار است این مذاکرات تا 30 تیرماه ادامه یابد، اما سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفته است زمان مشخصی برای پایان یافتن این دور از مذاکرات وجود ندارد. مایکل مان در رابطه با این مذاکرات گفته است: این گفت‌وگو‌ها به شکل سازنده و در فضای کاری مثبتی انجام شده است البته در مواردی دشواری‌هایی وجود دارد. سخنگوی اشتون در عین حال این مذاکرات را سازنده اما سخت توصیف کرده است.در روزهای گذشته هیأت سیاسی و کارشناسی ایران گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه‌ای با اعضای 1+5 داشته است.

عراقچی پیش از این گفته بود: پرانتزها همه سرجای خودش است، متنی را در جلسه گذشته آماده کرده‌ایم که تقریبا تمام مفادش مورد اختلاف بوده است. هنوز کار بسیاری دارد که به هم نزدیک شویم. وی افزود: تمام تلاش ما این است از این فرصتی که تا 20 جولای باقی مانده کمال استفاده را انجام دهیم و بتوانیم هم به لحاظ کلی روی بحث‌هایی که اختلاف داریم به یک تفاهم برسیم و بعد این تفاهم را روی کاغذ بیاوریم، عبارات و ادبیات مناسب را پیدا و روی آن توافق کنیم و در نهایت به یک متنی که مورد توافق باشد برسیم و توافق نهایی شکل بگیرد.

برای توضیح و تشریح نظر دولتمردان، نظر کسی را پرسیدیم که در میان دولتمردان سابقه 28 ساله در وزارت خارجه را دارد؛ او کسی نیست جز وزیر ارتباطات دکتر محمود واعظی، مشروح گفت‌و‌گوی کوتاه آرمان با وی را در ادامه می‌خوانید.

آیا مذاکرات 1+5 نتیجه بخش و در چارچوب مسیر تعریف شده و انتظار دولت بوده است؟
مذاکرات بسیار سخت و پیچیده است. گره‌هایی در 7 – 8 سال گذشته به این مذاکرات زده شده که باز کردن آن را بسیار دشوار می‌کند ضمن اینکه هم دولت و هم تیم مذاکره کننده حتما می‌خواهد که حقوق مردم تماما محقق شود، یعنی آنچه برای این دولت اصل است خط قرمزها و توصیه‌های مقام معظم رهبری است که باید اجرا شود البته با ادبیات روز دنیا و با ابزار دیپلماسی. با علم به مطالب به نظرم این که شما یک طرف بنشینید و 5 قدرت جهانی که هر کدامشان در سازمان ملل حق وتو هستند در مقابل شما بنشینند و بحث کنند با همه مسائل و اختلافاتی که بین آنها هست و اتفاق‌نظرهایی که دارند، اداره این موضوع را کار بسیار سختی کرده است. آنچه تا الان به آن رسیدیم، درگذشته فکر نمی کردیم در این مدت کوتاه بتوانیم به آن برسیم. تصویری که جمهوری اسلامی امروز دارد و موقعیتی که جمهوری اسلامی در حال حاضردر دنیا و منطقه پیدا کرده است نوع رفتارها و اظهارنظرها تغییر کرده -بدون اینکه دولت در هیچ عرصه‌ای قدمی عقب‌نشینی کند- و با گذشته بسیار متفاوت است. دولت در داخل کشور در زمینه فرهنگ حاضر نیست که کوچکترین خدشه‌ای به اعتقادات دینی و فرهنگ کشور و آنچه مورد نظر مقام معظم رهبری، مراجع بزرگوار و اسلام است وارد شود. در زمینه اقتصاد که خودشاهدید که تورم بی‌رویه، مدیریت و کنترل شد. امسال دولت به جد دنبال این است که کشور از رکود اقتصادی خارج شود. فروش نفت آرام‌آرام در حال افزایش است. روابط اقتصادی و روابط خارجی در حال تغییر است و از همه مهم‌تر مردم با یکدیگر صمیمی‌تر و امیدوارتر از گذشته هستند.

یعنی معتقدید اقدامات یک سال گذشته بر روابط اجتماعی تاثیر گذاشته است؟یعنی سیاست خارجی با سیاست داخلی ارتباط دارد؟
شما دیگر نمی بینید که مردم در خانه یا محل کار سر موضوعات بی‌ارزش با هم اختلاف پیدا کنند، اینها همه توفیقاتی است که وجود داشته. هنر ما باید این باشد که این وضعیت هر روز بهتر و متحول‌تر شود. در حوزه سیاست خارجی هم باید بگویم، سیاست خارجی از سیاست داخلی جدا نیست. این‌ها با هم پیوند دارند فلذا قطعا با حمایت‌های مقام معظم رهبری، دولت و مردم قادر خواهیم بود که پرونده هسته‌ای را به نفع منافع ملی و کشور به نتیجه مطلوب برسانیم و پیروز از این میدان بیرون آییم و آنچه هم که تا کنون حاصل شده است از نظر من یک موفقیت بوده و الآن شما می‌بینید که هرجا که دولت بیشتر در آن موفق است، گروه مخالف یا رقیب بیشتر دادشان در می‌آید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

فکر نکنم مذاکرات به وزیر ارتباطات ربطی داشته باشه
ایشون اگر بیکار هستند به میلیون ها پاسخ کاربران اینترنت پاسخ بدن

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.