کدخبر :15044 پرینت
18 خرداد 1393 - 09:09

ناآگاهی شرکت‌‌های IT از نحوه انعقاد قراردادها

متن خبر

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از تمام مدیران فناوری اطلاعات برای حضور در سمینار "بررسی مسائل و مشکلات قراردادهای حوزه IT" دعوت کرد.

 

به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان با اعلام خبر فوق و با اشاره به مشکلات شرکت‌های فناوری اطلاعات درانعقاد قراردادها گفت: بسیاری از مشکلات حقوقی شرکت‌های IT از نحوه انعقاد قراردادهای این حوزه نشات می‌گیرد و این موضوع به ناآگاهی مدیران از جنبه‌های مختلف قراردادها مربوط می‌شود.

رضا کرمی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ قالب مدونی برای قراردادهای حوزه فناوری اطلاعات وجود نداشته ، افزود: برخلاف حوزه‌های دیگر صنعت و تجارت که قراردادهای تیپ جاافتاده‌ای برای اجرای پروژه‌های خود دارند ، حوزه فناوری اطلاعات فاقد این بستر قراردادی است و همین موضوع موجب بروز بسیاری از مشکلات حقوقی شرکت‌ها می‌شود.

به گفته کرمی، تقریبا تمام شرکت‌های فعال و اعضای سازمان با قراردادهایی روبه‌رو هستند که از ابعاد حقوقی و فنی اهمیت دارد ؛اگر این ابعاد به درستی رعایت نشود شرکت‌ها در بستن قراردادها با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند.

قراردادهای IT نمونه مشخصی ندارند

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: بسیاری از قراردادهای  IT به شکل مناسبی منعقد نمی شوند و اغلب با مشکلاتی برخورد می کنند که درنهایت کارفرماها و پیمانکاران فناوری اطلاعات برای حل این مشکلات به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند.

کرمی به فعالیت‌های کمیسیون نرم‌افزاربرای تحقیق و پیگیری مشکلات قراردادی شرکت‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: پیش ازاین در زمان انجمن شرکت‌های انفورماتیک، موضوع تهیه بستری برای قراردادهای IT در پروژه نماتن (نظام مهندسی و استانداردهای تولید و توسعه نرم افزار) مورد بررسی قرار گرفت اما در نهایت این ایده‌ها به روزرسانی نشد و هم‌اکنون شرکت‌ها با متن‌های پراکنده‌ای برای انعقاد قراردادها مواجه اند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد درصورتی که شرکت‌ها بتوانند با نکات فنی و حقوقی قراردادها آشنا شده و این موارد را رعایت کنند قطعا با مشکلات حقوقی کمتری روبه‌رو می‌شوند.

سمینار "بررسی مسائل و مشکلات قراردادهای حوزه IT" برگزار می‌شود

رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر تهران با اشاره به برگزاری سمینار "مروری بر مسائل و مشکلات قراردادهای حوزه IT و تبیین راه‌کارهای مناسب "گفت: این سمینار با همکاری سازمان نصر تهران و سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه فناوری اطلاعات برگزار می‌شود و کمیسیون قصد دارد ارتباط خود را با این کارشناسان برای انتقال تجارب حقوقی به شرکت‌های IT ادامه دهد.

کرمی ادامه داد: این سمینار آموزشی قرار است  ازساعت 16الی 19 روزچهار‌شنبه 21 خردادماه جاری در محل دبیرخانه سازمان نصر تهران برگزار شود.  

از جمله اهداف این سمینار می توان به مواردی همچون " آشنایی با نقش و جایگاه کارشناسان رسمی دادگستری" و " مرور ابعاد فنی، حقوقی و بازرگانی قراردادهای حوزه IT"، "عوامل موثر در حفظ حقوق مالکیت مادی و معنوی نرم‌افزارها"، "موضوعات مطرح در زمینه نیروی انسانی" و" آشنایی با دارائی‌های نامشهود متصور در شرکت‌های حوزه IT" اشاره کرد.

سرفصل های این سمینار علاوه بر معرفی اهداف و محورهای کلیدی شامل  مرور قراردادهای حوزه IT، حفظ حقوق مالکیت مادی و معنوی نرم‌افزارهای رایانه‌ای، نقش نیروی انسانی و دارائی‌های نامشهود انفورماتیکی هستند.

علاقمندان می توانند برای ثبت نام  کسب اطلاعات بیشتر در این سمینار رایگان به پورتال سازمان نصر تهران به آدرس www.tehran.irannsr.org مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.