کدخبر :14445 پرینت
14 اردیبهشت 1393 - 19:08

دانشگاه نباید رقیب بخش خصوصی در آموزش‌های IT باشد

متن خبر

کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نصر تهران ضمن طرح و بررسی مشکلات مراکز آموزشی IT،  بر لزوم ساماندهی صدور مجوز این مراکز تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیتنا، نشست خبری کمیسیون آموزش و پژوهش این سازمان، صبح امروز یکشنبه با حضور رئیس، اعضای کمیسیون و جمعی از رسانه‌ها درمحل دبیرخانه سازمان برگزار شد.

رفع موانع کسب و کار مراکز آموزش IT
در ابتدای این نشست، فریبا مهدیون، رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نصر تهران به معرفی اهداف، عملکرد و برنامه‌های این کمیسیون پرداخت.

مهدیون یکی از اهداف عمده کمیسیون آموزش و پژوهش  را افزایش تاثیر گذاری سازمان نظام صنفی در بهبود فضای کسب و کار دانست  و به بیان برخی از فعالیت های کمیسیون  در جهت نیل به این اهدف پرداخت.

وی با اشاره به تهیه طرح استانداردسازی فعالیت های آموزشهای تخصصی در حوزه فن آوری اطلاعات ،طرح ساماندهی نرخ تعرفه خدمات آموزشی ،طرح شناسایی مشاغل حوزه ICT و اقدامات انجام شده در خصوص برگزاری سمینارهایی در جهت شفاف سازی مناقصات و برطرف نمودن فضای نابرابر برای حضور بخش خصوصی در مناقصات به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت.

مهدیون گفت: در حال حاضر  در آیین نامه احراز صلاحیت و رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک، یکی از موضوعات اصلی فعالیت های شرکتهای   ITبه فعالیت در حوزه آموزش و پژوهش اختصاص یافته است تا این شرکت‌ها بتوانند از طریق رتبه‌بندی شورا و مجوز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، به صورت قانونی و رسمی فعالیت کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نصر تهران ادامه داد: افزایش تاثیر گذاری سازمان در ظرفیت سازی و توانمند سازی اعضا  از دیگر اهداف کمیسیون  است.

او  برگزاری سمینارهای  تخصصی حوزه فاوا ، برقراری ارتباط با مراکز علمی و آموزشی از جمله پژوهشگاه علوم و فن آوری اطلاعات  و سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه ها را از جمله دیگر دستاوردهای این کمیسیون برشمرد.

سازمان نصر، مجوز مراکز آموزش IT را صادر کند
رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نصر تهران، درباره فعالیت‌های کمیسیون آموزش  به منظور استاندارد سازی و ساماندهی صدور مجوز مراکز آموزش IT گفت: در این زمینه فعالیت‌هایی برای تدوین دستورالعمل و استاندارهایی برای تایید صلاحیت شرکت‌های آموزشی انجام دادیم. هدف این بود که سازمان نصر با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، طبق فرآیندهایی  مراکز آموزشی IT را برای دریافت مجوز احراز صلاحیت کند.

آرش اسلامی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به
مشکلات این شرکت‌ها در زمینه تعدد مجوزهای آموزشی سازمان‌های مختلف برای برگزاری دوره‌های آموزشی اشاره کرد و گفت : ما به عنوان شرکت‌های مجری برگزاری این دوره‌ها معتقدیم گاهی اوقات این مجوزها وفرایندهای ارزیابی تخصصی نیست و افراد متخصصی این مجوزها را صادر نمی کنند.

او درخصوص همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و سازمان فناوری اطلاعات برای حل این موضوع ادامه داد : ما در سازمان نصر قصد داریم از طریق کمیسیون آموزش و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، استانداردهایی را برای این نظام اعتبار گذاری برای صدور مجوزهای آموزش دوره‌های IT تدوین کنیم.

به گفته اسلامی، هدف این است که سازمان فناوری اطلاعات به عنوان نهاد اعتبار دهنده فعالیت کند و سازمان نصر نهاد صدور مجوز مراکز آموزش IT  باشد؛ در این زمینه توافق‌هایی  برای مجوز آموزشگاه‌های نرم‌افزارهای متن باز و بومی حاصل شده است.

دانشگاه نباید رقیب بخش خصوصی در آموزش‌های IT باشد
مازیار گنجه‌ای، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درخصوص اهمیت تخصیص تسهیلات به شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات گفت:  متاسفانه  با وجود اهمیت آموزش‌های تخصصی IT در کشور، سازمان‌های دولتی ذی ربط برای این مراکز، هیچ نوع تسهیلاتی را در نظر نگرفته‌اند و همین موضوع باعث بالا رفتن هزینه برگزاری دوره‌های تخصصی  فناوری اطلاعات شده است.

گنجه‌ای با تاکید براینکه موسسات آموزش IT معتبر  در حال پر کردن شکاف  میان دانشگاه و اشتغال برای فارغ التحصیلان هستند، افزود: ما بسیار علاقه‌مندیم تا بتوانیم از طریق افزایش تعامل خود با دانشگاه‌ها، این شکاف را برای افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان فناوری اطلاعات از میان برداریم؛ اما متاسفانه هنوز دانشگاه‌ها در این زمینه پاسخ مثبتی ارائه نکرده‌اند.

به گفته  وی، برخی از دانشگاه‌ها از طریق امکانات دولتی، تعاونی‌های آموزشی ایجاد کرده و با زیرفروشی در این حوزه، فضای رقابت با بخش خصوصی را ناعادلانه‌ کرده‌اند.

این درحالی است که شرکت‌های خصوصی این عرصه به دلیل محدودیت در استفاده از معافیت‌های مالیاتی و بیمه ای نمی توانند با تعرفه مناسب و قابل رقابت با این تعاونی‌ها، خدمات خود را عرضه کنند.

تعرفه‌های واحد آموزش IT تدوین شد
محسن عظیم‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درخصوص فعالیت‌های کمیسیون به منظور تدوین تعرفه‌های خدمات آموزش IT گفت: کمیسیون آموزش با تهیه و تدوین جدولی و با اعمال نرخ پایه حقوق، دستمزد  و ضرائب مختلف از جمله ضریب تخصص، ضریب تجربه ،ضریب بهای تمام شده و ضریب رتبه بندی شورا  در جدولی تعرفه‌های خدمات آموزشی را برای این مراکز تدوین کرده است.

عظیم نژاد با تاکید براینکه چند نرخی بودن هزینه خدمات آموزش IT یکی از مشکلات مهم آموزشگاه‌های این حوزه و متقاضیان دوره‌ها است، ادامه داد: از طریق این تعرفه‌های واحد، سازمان نصر منبع انتشار تعرفه‌های آموزشی استاندارد است تا در این حوزه شامل بی نظمی و چندگانگی در قیمت‌ها و هزینه‌های آموزشی نباشیم .این درحالی است که به دلیل رشد کنترل نشده آموزشگاه‌های زیرپله‌ای و غیرقانونی، تدوین و اشاعه این تعرفه‌ها کار دشواری است.

در پایان عضو هیئت مدیره سازمان و رییس کمیسیون آموزش و پژوهش با تاکید بر لزوم مشارکت دولت و بخش خصوصی در جهت مقابله با تورم و رکود اقتصادی بر نقش سازمان نظام صنفی رایانه ای بعنوان نقطه تعامل بخش خصوصی و دولت در حوزه فاوا تاکید نمود و آمادگی کمیسیون جهت همکاری در حوزه های فرهنگ سازی ، آموزش و پژوهش  با کلیه وزارت خانه ها و نهادهای مرتبط با صنعت فاوا را اعلام کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.