ارائه محصولات جدید مبتنی بر نوآوری تکنولوژیک در مقیاس بین المللی در سال 93
"تمامی این برنامهها اعم از دستاوردهای سال 92 و چشم اندازهای سال 93 در قالب یک برنامهی پنج ساله است که در سال 90 برنامهریزی و به همهی نمایندگیهای رایورز در سراسرکشور اعلام شد و تا سال 95 پیگیری خواهد شد؛ بنابراین همهی فعالیتها بر اساس یک نقشهی راه است و همهی برنامهها با مشارکت جمعی متخصصان مؤثر سازمان تدوین میشود و به مرحلهی اجرا در میآید".
"مهداد رزاقی" عضو هیئت مدیره شرکت مهندسی نرمافزار رایورز در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار "سیتنا" در تشریح فعالیتهای شرکت رایورز، گفت: شرکت مهندسی نرم افزار رایورز، بیست و پنجمین سالِ عمر حرفه ای خود را پشت سرگذاشته و در سالهای اخیر رویکرد این شرکت به سمت ارائهی “راهکارِ جامعِ مشتری” بوده است.
وی در تشریح این رویکرد، اظهار داشت: راهکار جامعِ مبتنی بر فناوری اطلاعات، کلیهی فعالیتهای یک بنگاه را پوشش میدهد و از طریق تحقق جامعیت اطلاعاتی و عملیاتی مابین بخشهای مختلف درون سازمان و تعاملات برون سازمانی، یک هدف بسیار متعالی را محقق میکند؛ یعنی مدیریت بر مبنای اطلاعات را در آن سازمان شکل میدهد.
وی در خصوص علت روی آوردن رایورز به راهکار جامع مشتری، گفت: خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات به چند طریق قابل ارائه میباشد. وجه غالب رویکرد رایورز خصوصاً در دههی 80، ارائهی سیستم در قالب بستههای انطباق پذیر با گرایش به سوی استقرار سیستمهاییکپارچه بود، ولی در سالهای اخیر استراتژی ارائهی راهکار جامع به صورت تخصصی در دستور کار قرار گرفته و طبق یک برنامهی زمانبندی معین و مشخص و با استفادهی مناسب و بهینه از فناوری اطلاعات، حل مسئلهی سازمانها و شرکتها را هدفگذاری کرده است. بدین ترتیب عرضهی سیستمهای کاربردی انطباق پذیر در راستای تحقق این استراتژی صورت میگیرد.
رزاقی پیرامون حیطهی این فعالیت، گفت: حوزههای ارائهی این خدمت، کلیهی دستگاهها و سازمانهای دولتی، واحدهای تولیدی و صنعتی، سازمانها و شرکتهای خدماتی، موسسات و بنگاههای بازرگانی و سازمانهای عمرانی و شرکتهای پیمانکاری را دربرمیگیرد، که هر کدام از این موارد، زیربخشها و مجموعههای مختلفی را دارا هستند.
وی، ادامه داد: مجموعهی رایورز با انتخاب این استراتژی و این رویکرد نوین به دنبال این است که به طیف گستردهای از متقاضیان در بخشهای دولتی و خصوصی، ارائهی خدمت کند که خوشبختانه در سالهای اخیر تجربیات موفقی در این زمینه به دست آمده و این روند نیز در حال تعمیق و توسعه است.
عضو هیئت مدیرهی شرکت رایورز دربارهی پیش نیازهای تحقق رویکرد جامع مشتری نیز، افزود: وقتی صحبت از راهکار جامع مشتری به میان میآید یعنی ما به دنبال حل مشکل مشتری هستیم و برای دستیابی به این مهم، لازم است پیش نیازهای کلیدی، تأمین و سازوکارهای مناسب تمهید شود.
وی ادامه داد: یکی از این پیش نیازها، اتخاذ رویکرد نوین تکنولوژیک است؛ یعنی تکنولوژی باید در خدمت راهکار جامع قرار گیرد که امکان انعطاف پذیری در تغییرات و مدیریت تغییرات را داشته باشد و بتواند تغییرات را در زمان مناسب و با هزینههای حداقلی پوشش دهد. نکته قابل توجه در این زمینه این است که در خیلی از سازمانها و بنگاهها، سیستمهای تیپ خیلی پاسخگو نیست و لازم است که سیستم خود را با ویژگیهای اختصاصی سازمان هماهنگ و منطبق کند، لذا برخورداری از تکنولوژیهای نوین در ساخت و تولید نرمافزار، این امکان را میدهد که برای عرضهی محصولات و نرم افزارهایی که از سیستمهای تیپ فاصله میگیرند، بتوان با سرعت مناسب محصولات ویژه را تولید نمود.
وی، افزود: یکی دیگر از این پیش نیازها، بحث ساختار و روش اجرایی مناسب و سازماندهی بهینه جهت استقرار راهکار است. ساختارها و روش های ارائه محصولات و خدمات برای سازمانی که بستهی نرم افزاری و یا سیستم تیپ انطباق پذیر (PKG) را برای حل مشکلات خود برگزیدهاست، از درجهی اهمیت چندان بالائی برخوردار نیست، لیکن وقتی همان سازمان به سمت استفاده از محصولات و خدمات با رویکرد راهکار جامع پیش میرود، لازم است جهت ارائه و استقرار آن به سازمان اجرائی و روشهای بسیار ویژهای مجهز گردد. شرکت رایورز در این رابطه گروههای تخصصی ویژهای متناسب با نوع فعالیت مشتریان تشکیل داده است؛ به طوری که این گروهها بتوانند با استفاده از تجارب ناشی از استقرار راهکار ویژه در محیط مشتریان مشابه، کلیهی شرکتها و سازمانهای دولتی و عمومی و واحدهای صنعتی و خدماتی را به شکل تخصصی پوشش دهند.
وی هم چنین اذعان کرد: تجربه نشان داده که ارائهی راهکار جامع به مشتریان، بعضاً با همین ظرفیتی که در شرکت رایورز و نمایندگیهای آن وجود دارد، کفایت نکرده و وقتی صحبت از راه حل جامع به میان میآید، لازم است از سایر تخصصها و یا محصولات نرمافزاری مکمل که ویژهی فعالیت اصلی متقاضی راهکار جامع میباشد، نیز استفاده کرد.
رزاقی در زمینهی پیاده سازی نهایی راهکار و محصول به مشتری، به فعالیتهای محوری و فازبندی هایی در قالب یک نقشهی راه اشاره کرد که با فروش سیستم به صورت بستههای نرم افزاری متفاوت میباشد. فاز اول این مسیر، شناخت و عارضه یابی سیستمها و روشهای موجود در سازمان قبل از ارائه راهکار است که به منظور ارزیابی وضعیت موجود مشتری صورت میگیرد و مبتنی بر این حقیقت است که تا وقتی شناخت مسئله به درستی صورت نگیرد حل آن نیز به درستی ناممکن است.
وی، افزود: محور و فاز دوم در این زمینه، موضوع ارائهی خدمات مشاوره و طراحی پس از فاز شناخت و ارزیابی وضعیت موجود سازمان است. این گونه خدمات ممکن است به صورت فرابخشی (مدیریت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، . . . ) ارائه شود و یا به بهبود حوزههای عملیاتی (شامل مهندسی صنایع، مالی و اداری، منابع انسانی و بازرگانی و . . . ) سازمان منجر شود و تمرکز شرکت رایورز بر این است که با استفاده از ظرفیتهای تخصصی که در رایورز مرکزی و در تمام شعب و نمایندگیها در سراسر کشور به وجود آورده و بهرهگیری از خدمات تخصصی مکمل در صورت لزوم، بتواند بعد از شناخت و ارزیابی، روشها و سیستم ها را بهینه و مدون کرده و در جایی که لازم است مشاوره دهد و سازمان را برای استقرار راه حل مبتنی بر فناوری اطلاعات آماده کند.
وی، در ادامه گفت: فاز بعدی، استقرار سیستمها و محصولات نرمافزاری است که با توجه به درجهی آمادگی الکترونیکی در سازمان مشتری، خود می تواند در یک یا چند مرحله صورت گیرد.
رزاقی برای اجرای راهکار، توجه به سازمان اجرایی پروژه را ضروری خواند که این امر در سه سطح کمیتهی اجرایی، کمیتهی راهبری و تیم اجرایی شرکت مهندسی رایورز که مجری اصلی است، صورت میگیرد.
وی، ادامه داد: همچنین وقتی پروژه پیش میرود، وجود نهاد دیگری نیز لازم است؛ زیرا بعد از بهره برداری، مسئله نگهداری مطرح است که ارزشهای اصلی به وجود آمده تحت تأثیر تغییرات سازمانی از بین نروند. پیشنهاد رایورز در این زمینه "هسته پشتیبانی درون سازمانی" است که هم در کاهش قیمت تمام شده دریافت خدمات به مشتری کمک میکند و هم روشهای پشتیبانی در سازمان مشتری نهادینه میشود.
عضو هیئت مدیره شرکت مهندسی نرمافزار رایورز در ادامهی گفتوگو با سیتنا، اجزای یک راهکار جامع را به طور کلی شامل موارد ذیل دانست که البته پس از فاز شناخت، بروز تغییراتی درآن متناسب با واقعیتهای موجود در سازمان مشتری، اجتناب ناپذیر خواهد بود :
- تجهیز پلاتفرم سخت افزاری، شبکه و ارتباطات راه دور؛ یعنی تجهیزات و زیرساخت های لازم برای استقرار راهکار باید آماده باشد.
- RayCOST : یعنی استقرار سیستمها و محصولات و خدمات منجر به بهای تمام شده.
- RayMIS : یعنی تکمیل حلقههای سیستمی و جامعیت بخشیدن به آن و سوق دادن سازمان به سمت یکپارچگی کامل. رایورز در ارائهی راهکارهای جامع، جایی که به MIS میرسد اگر واحد متقاضی، تولیدی و صنعتی باشد، نیازش به تخصصهای برون سازمانی به حداقل میرسد، ولی برای فعالیتهائی غیر از فعالیتهای تولیدی و صنعتی مثلاً خدمات شهری یا عمرانی که برای ارائهی راهحل جامع الزاماً کل خدمات و محصولات از سمت رایورز ارائه نمیشود، جهت تکمیل راهکار از ظرفیتهای مکمل -که مورد تأیید کارفرماست- استفاده میشود. در این حالت نیز مسئولیت اصلی، متوجه رایورز است و از این حیث مشتری صرفاً رایورز را میشناسد.
- RayBI: ابزارها و امکانات سیستمی حوزهی مدیریت ؛ یعنی ابزارهای هوشمندی کسب و کار که وقتی حوزههای عملیاتی با هم کار میکنند امکانات متنوعی برای مدیران وجود داشته باشد که بدون نیاز به درگیر شدن با اجزای سیستم، از طریق این ابزارها به اطلاعات دسترسی کامل و به موقع داشته باشند. با استفاده از این ابزارها پس از عملیاتی شدن سیستمها و روشهای پیش گفته، گامی اساسی در جهت تحقق شیوهی مدیریت بر مبنای اطلاعات در سازمان برداشته خواهد شد.
- RayWFE: یعنی گذار به سویI ERP و حرکت سازمان به سمت نظام فرآیند مدار. در این مرحله با استفاده از ابزار توانمند مدیریت فرآیند کسب و کار رایورز تحت عنوان RayBPMS که به همین منظور ساخته شده است، گردش کلیه فرمها و فرآیندها پس از طراحی و تولید توسط این ابزار، الکترونیکی میشود ، درخواستهای درون سازمانی و برون سازمانی مدیریت میشوند و آمادگیهای لازم برای حرکت به سمت استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی احراز میگردد.
رزاقی در ادامه به تشریح فعالیتهای رایورز در سال 1392 پرداخت و خاطرنشان کرد: در رابطه با زیرساختهای تکنولوژیک، سرمایهگذاری های زیادی از سالهای قبل صورت گرفته که نهایتاً به ارائهی زیر ساختی جهت تولید سیستمهای کاربردی، تحت عنوان MDD منجر گردیده است . بر اساس این زیرساخت نوین، شرکت رایورز در انتهای سال 92 نخستین محصول مبتنی بر نوآوری تکنولوژیک در مقیاس بین المللی را تحت عنوان سیستم جامع مدیریت منابع انسانی"RayHRM" تولید نموده که می تواند راهگشای دستگاهها، شرکتها و سازمانهای بزرگ برای غلبه بر معضل دیرینه مدیریت بهینه منابع انسانی قرار گیرد.
وی، گفت: دو محصول بعدی که پس از تکمیل، به صورت گستردهای به متقاضیان ارائه شده است، ابزار تولید فرآیند و مدیریت کسب و کار رایورز (BPMS به عنوان محصول) و پورتال (به دو صورت سازمانی و بخشی) بوده که طی سال گذشته، فاز تجاری سازی را به طور کامل گذراندند. این دو محصول اینک به مرحلهای رسیدهاند که پس از فروش و آموزش، در اختیار مدیران IT سازمانها قرار میگیرد، به طوری که ایشان، بدون نیاز به متخصصان رایورز میتوانند نظام فرآیندمدار را در سازمان پیاده کنند.
وی، در ادامه در خصوص محصول بعدی گفت: هر چند محصول گزارش گیری تحت وب رایورز چند سالی است که ارائه شده و مورد استفادهی بسیاری از مشتریان قرار گرفته است؛ لیکن از آنجایی که شرکت رایورز معروف به ارائهی سیستمهای کاربردی یکپارچه است و امروزه نیازهای بازار به این سمت رفته که بتوان از راه دور نیز با این سیستمها کار کرد ، شرکت رایورز در این زمینه زیرساختهایی را ایجاد کرده است که از سال 93 محصولات تحت ویندوز خود را به صورت تحت وب نیز ارائه دهد.
رزاقی در زمینهی مسئولیت اجتماعی شرکت، به ارتباط با NGO ها و برخی مؤسسات مردمی، انجمنهای علمی و سازمانهای مردم نهاد اشاره کرد که به طرق مختلف در جهت همکاری، پشتیبانی و ارائهی خدمت به آنها گام برداشته است و ایفای این گونه مسئولیتها را در برنامههای بعدی شرکت نیز توسعه خواهد داد.
وی در زمینهی تغییرات شرکت در سال 92 نسبت به سالهای پیشین، گفت: علی رغم شرایط محدود کنندهی محیطی، رایورز شرکتی بوده که درصد رشد مناسبی داشته و بخش عمدهی برنامههای خود را تحقق بخشیده است. دستاوردهای شرکت نسبت به سال 91 هم در زمینهی تکنولوژیک و نوآوری محصول و هم در زمینهی توسعه و تعمیق روابط کاری با مشتریان ، بسیار قابل توجه میباشد، به طوری که شرایط بسیار مناسبی را برای حرکت روبه رشد شرکت در سال 93 فراهم ساخته است.
رزاقی پیرامون چشم انداز سال 93 گفت: در حوزه راهکار جامع، گرایش به سمت تعمیق و توسعه برای پوشش دادن بخش های بیشتری از صنعت و خدمات است و رایورز در حال گام برداشتن برای ارائهی محصولات تحت وب است و بخشهایی از این محصول تا پایان سال 93 هم به صورت Windows Based و هم Web Based قابل ارائه خواهد بود. علاوه بر این، حضور گسترده در سازمانها و نهادها جهت ارائه راهکارها و محصولات مبتنی بر تکنولوژی نوین (MDD / BPMS / پورتال / . . .) برای سال 93 هدف گذاری شده است.
وی، ادامه داد: نکته دوم ارائهی امکانات فناورانه نوین یعنی استفاده از امکانات موبایل و تبلت و... توسط مشتریان برای برقراری ارتباط با طرفهای تعامل آنهاست. هدف اصلی رایورز از ارائهی این امکانات، بکارگیری آنها در راستای استقرار راهکار جامع مشتری است.
وی، افزود: برنامهی بعدی، نهادینه کردن رویکرد فرآیندمحور در سازمان مشتریان رایورز است و سعی بر آن است که ارتباط با مدیران IT گسترش یافته و از آنها دعوت به عمل آید تا در این زمینه مشارکت کنند. دو هدف بسیار جدی دیگر رایورز در سال 93 یکی تولید انبوه و استقرار راهکار مبتنی بر MDD با محوریت محصول RayHRM و دیگری توسعهی ارائه راهکار لجستیکی به دستگاهها و سازمانهای دولتی میباشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی این برنامهها اعم از فعالیتهای انجام شده و دستاوردهای ناشی از آن در سال 92 و نیز چشم اندازهای ترسیم شده در سال 93 در قالب یک برنامه پنج ساله میباشد که در سال 90 برنامهریزی و به همهی نمایندگیهای رایورز در سراسر کشور اعلام شد و تا سال 95 پیگیری خواهد شد؛ برنامهها و فعالیتهائی که بر اساس یک نقشهی راه در دستور کار نیروهای شرکت قرار گرفته است و همهی آنها با مشارکت جمعی متخصصان مؤثر سازمان تدوین شده و به مرحلهی اجرا در میآید.
گفت و گو از مونا ارشادی فر
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید