کدخبر :1287 پرینت
28 دی 1390 - 10:21

ترابیان: روابط عمومی الکترونیک یک فن برتر است در خدمت کارگزاران و فعالان روابط عمومی

متن خبر

مدیرکل روابط‌ عمومی بانک تات، می‌گوید: با توسعه‌ی روابط عمومی الکترونیک می‌توان به جبران عقب ماندگی‌های تاریخی روابط عمومی خوش بین بود.

 

به گزارش سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا)، دکتر "محمود ترابیان" مدرس روابط‌ عمومی، به مناسبت در پیش بودن هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک در گفت‌وگو با ستاد خبری دبیرخانه این همایش، گفت: امروزه نقش روابط عمومی و حیطه فعالیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست. تمامی فعالان جامعه در بخش های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... به دنبال روابط عمومی هایی هستند که در طراحی روش های معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده آنها را یاری دهند.

 

وی در بیان تفاوت های میان روابط عمومی سنتی و روابط عمومی الکترونیک، گفت: روابط عمومی الکترونیک به لحاظ مفهومی با روابط عمومی سنتی تفاوتی ندارد. در روابط عمومی الکترونیک ما از کاغذ استفاده نمی کنیم و شاید وجه تمایز اصلی روابط عمومی الکترونیکی و روابط عمومی سنتی به لحاظ شکلی در همین نکته نهفته باشد؛ چون همه ابزارند و معمولا از ابزار برای رسیدن به اهداف که در فلسفه وجودی هنر هشتم نهفته شده استفاده می شود.

 

دکتر ترابیان به وضعیت روابط‌عمومی در ایران اشاره کرده و یادآور شد: علی رغم این که از پیدایش روابط عمومی در ایران نیم قرن می گذرد هنوز روابط عمومی با چالش های گوناگونی رو به رو است. متاسفانه بررسی تاریخی روابط عمومی در ایران نشان از این دارد که اقدام و عملی تحول برانگیز و اساسی انجام نشده است. با وجودی که اندیشه ها و افکار اصلاح گرایانه و متجددانه نیز وجود داشته است.

 

این مدرس روابط عمومی تأکید کرد: اگر امروزه به وضعیت روابط عمومی ها توجه کنیم، مشاهده می کنیم که بیشتر روابط عمومی ها با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند که باید از منظر تاریخی و آسیب شناسی تحلیل و بررسی شوند و وجود همین مشکلات و مسایل مختلف اصلی و حاشیه ای است که تاب و توان و انرژی روابط عمومی ها را از آن ها سلب کرده است.

 

مدیرکل روابط عمومی بانک تات به فرصت هایی که فناوری های اطلاعات و ارتباطات در اختیار روابط عمومی ها قرار داده است اشاره کرده و افزود: امروزه روابط عمومی ها با استفاده از ابزار و فناوری های ارتباطات و اطلاعات، در صورتی که با برنامه، منظم، هدفمند، هوشمندانه و با تسلط کامل از آن ها استفاده کرده و بهره ببرند و به شکلی منطقی و درست ساختار و زمینه بهره برداری از آن ها را در درون و بیرون سازمان فراهم سازند، می توان انتظار داشت تا حدود بسیاری، برخی از مشکلات روابط عمومی های برطرف شده و از این منظر می توان به جبران عقب ماندگی های تاریخی روابط عمومی خوش بین بود.

 

وی ادامه داد: با استفاده از این امکانات و ابزار جدید و مدرن روز ارتباطی و رسانه ای، می توان با کاهش مراجعه حضوری به میزان افزایش رضایت مخاطبان کمک مرد و خدمات بهینه تر و سریع تری را ارایه داد و با انتشار محصولات آنلاین با افزایش سرعت در ارایه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مخاطبان و هم چنین با تولید محتوای چند رسانه ای که بخش عمده ای از نیازهای درون و برون سازمانی را مرتفع نماید و بهینه سازی هوشمند موتورهای جست و جو و شبکه های اجتماعی، حضور گسترده و همه جانبه داشت. نکته ای که باید مد نظر داشت این است که به کار گیری شیوه های جدید در ارایه محتوای پیام، از مواردی است که بر اساس نوع مخاطب و گوناگونی نوع رسانه ها صورت می پذیرد.

 

دکتر ترابیان به شکل گیری روابط عمومی جدید از نگاه پروفسور گرونیک اشاره کرده و ادامه داد: وی در شکل جدید روابط عمومی مطرح می کند که به چه ویژگی ها و مهارت هایی نیاز داریم که همگی سازنده و شکل دهنده فضای روابط عمومی مبتنی بر وب 2 است. مهارت هایی که از روابط عمومی سنتی هم چنان باقی مانده و امروزه اهمیت آن ها دو چندان شده است. ایشان هم چنین به این نکته اشاره کرده اند که کارشناسان و فعالان عرصه روابط عمومی لازم است که از فنون و مهارت های جدید در روابط عمومی ها مطلع و آگاه شده و با تسلط کامل و کافی در استفاده از آن ها، روابط عمومی های خود را از حالت سنتی به شکل مدرن و مبتنی بر استفاده و بهره گیری از این ابزار و اطلاعات تغییر شکل دهند.

 

مدیرکل روابط عمومی بانک تات با اشاره به اینکه همزمان با گسترش شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و همه گیر شدن آنها، شکل، تعاریف و تئوری های روابط عمومی نیز تغییر کرده و کارکردها و نمای جدید و مدرن تری را ارایه می دهند که بسیار قابل توجه و تامل است، افزود: هانس کولین از متخصصان و وبلاگ نویس سوئدی، روابط عمومی الکترونیکی را این گونه تعریف کرده است که روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتال در یک گروه از فعالیت های روابط عمومی قرار دارند که از وسایل ارتباطی دیجیتالی مانند تلفن همراه استفاده می کنند و روابط عمومی سایبر و آنلاین را به کار گیری اینترنت دانسته است.

 

او در مورد شرایط فعلی روابط عمومی الکترونیک در ایران، گفت: در حال حاضر به نظر می رسد که روابط عمومی ها با مفهوم کلی روابط عمومی الکترونیک آشنایی دارند و اقداماتی را در این راستا انجام داده اند. ابزارهای مولتی مدیا، مفاهیم و ابزارهای روابط عمومی 2، شبکه های اجتماعی و ابزارها و رسانه های نوین مانند بلاگ ها، خبرخوان ها، پادکست ها، ویکی ها، میکروبلاگ ها، یوتیوب و ... از جمله مواردی هستند که کم و بیش به آن ها پرداخته شده است ولی تا تحقق کامل و استفاده بهینه از آن ها هنوز فاصله زیادی داریم و چشم انداز خوب و روشنی در این زمینه هنوز به وجود نیامده است.

 

وی ادامه داد: موسسات و وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و خصوصی اقداماتی را انجام داده ولی کامل نیستند یا فقط شکلی و تابلویی از آن را بر پیشانی سازمان دارند و متاسفانه هیچ کار اصولی و ساختاری در این زمینه انجام نداده اند. به نظر می رسد با وجود تلاش هایی که صورت پذیرفته از جمله برگزاری منظم و سالانه همایش روابط عمومی الکترونیک، هنوز از نظر کمیت و تئوری بر کیفیت و انجام و عمل آن برتری داریم.

 

دکتر ترابیان به نقش بسیار تاثیرگذار مدیران و کارشناسان، متخصصان، فعالان، اساتید و دانشجویان روابط عمومی در ایجاد و توسعه مناسب روابط عمومی الکترونیک اشاره کرد و گفت: این افراد گردانندگان اصلی و عامل به حرکت درآمدن این چرخه هستند.

 

او تأکید کرد: شناسایی و رفع کمبودهای روابط عمومی، به چالش کشاندن آن ها، ایجاد، استقرار و توسعه روابط عمومی، فراگیر کردن مهارت ها و توانمندی های دانش روابط عمومی به دو شکل علمی و عملی و کاربردی، شناسایی نقاط ضعف و قوت، تدوین برنامه استراتژیک روابط عمومی ها، استفاده از ابزارهای مدرن ارتباطی و اطلاع رسانی، توجه لازم به مخاطبان و شناخت نیازهای آن ها، همگام و هماهنگ با تغییرات و تحولات روز در تمامی عرصه ها که به نظر بنده باید با پیش بینی های لازم و رصد تغییرات و تحولات، حتی جلوتر از بقیه گام برداشته و آمادگی لازم را داشته باشیم، آگاهی از اصل غافلگیری، مدیریت بحران، شایعه ها، خبر پردازی، چگونگی مقابله با دروغ پردازی، استفاده از روش های نوین خبررسانی و خبر گیری و برگزاری سمینارها، کنفرانس ها و نشست های مرتبط و مسایل روز و آینده همه و همه مستلزم مشارکت، تلاش و فعالیت های آگاهانه فعالان روابط عمومی است و از این رهگذر تاثیر و نقش فعالان عرصه روابط عمومی بر کسی پوشیده نیست.

 

این مدرس رشته روابط‌عمومی با یادآوری مجدد اینکه روابط عمومی الکترونیک یک فن برتر و مدرن است که در اختیار کارگزاران و فعالان روابط عمومی قرار گرفته است، گفت: استفاده از فناوری دیجیتالی خصوصا کاربردهای مبتنی بر وب سایت‌های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارایه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران و سازمان ها و موسسات و دریافت اطلاعات از طریق آن و ایجاد ارتباطی دو سویه همگی از کارکردهای آن است.

 

دکتر ترابیان در پایان، افزود: حرکت بسیار خوبی آغاز شده و شکل گرفته و ادامه دارد که بسیار لازم ولی کافی نیست و امیدوارم با اطلاع رسانی‌های لازم و رشد و توسعه روابط عمومی الکترونیک و انجام اقداماتی مثبت و در خور توجه، گام های موثر و اساسی‌تری برداریم.

 

گفتنی است هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک هم زمان با گرامیداشت روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در اردیبهشت ماه سال 91برگزار خواهد شد.

 

استادان، کارشناسان و علاقمندان روابط‌عمومی، می‌توانند نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را پیرامون موضوعات مطرح شده در فراخوان این همایش که در سایت www.eprcenter.ir موجود است را در قالب مقاله به آدرس اینترنتی دبیرخانه info@eprcenter.ir  ارسال کنند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.