کد مطلب: 

283576

احتمال یک زلزله در بازار نقل و انتقالات

شواهد نشان از تغییر در قوانین نقل و انتقالاتی جدید در فاصله کوتاه تا لیگ دارد؛ موضوعی که دست باشگاه‌ها را برای جذب بازیکن جدید باز می‌کند.
احتمال یک زلزله در بازار نقل و انتقالات

به گزارش سیتنا، تغییر در قوانین نقل و انتقالات فوتبال ایران از هفته‌های گذشته صدای بسیاری از باشگاه‌ها را در آورده است. کاهش سهمیه‌ بزرگسال، حذف سهمیه زیر 25 سال و همچنین محاسبه بازیکنان لژیونر در سهمیه خارجی باعث شده تا باشگاه‌ها با مشکلات زیادی در بستن تیم‌های خود دست و پنجه نرم کنند.

نزدیک به دو ماه قبل بود که با اعلام دستور العمل نقل و انتقالات تابستانی مشخص شد که سهمیه بزرگسال باشگاه‌ها از 20 بازیکن به 19 بازیکن کاهش یافته است. همچنین سازمان لیگ سهمیه زیر 25 سال که در سال‌های گذشته وجود داشت را حذف کرد و البته که تعداد نفرات سهمیه زیر 23 سال هم به 6 نفر کاهش پیدا کرد.

در چنین شرایطی از همان روزهای ابتدایی پیش‌بینی می‌شد که باشگاه‌ها برای بستن تیم در راستای حضور موفق در لیگ بیست و سوم با چالش‌های متعددی مواجه‌ شوند. مصاحبه اعضای تیم‌ها به خوبی گلایه آنها از کم شدن سهمیه‌ها را نشان می‌داد. موضوع مهم دیگر اما حذف تعداد زیادی از بازیکنان شاغل در لیگ برتر از تیم‌های مختلف بود.

کاهش سهمیه بزرگسال و حذف سه سهمیه زیر 25 سال از هر تیم 4 بازیکن بالای 23 سال را گرفت و عملا از جمع 16 تیم حاضر در لیگ برتر 64 بازیکن باید کنار می‌رفتند؛ بازیکنانی که پیوستن آنها به تیم‌های دیگر نیز مشکلات مشابهی داشت. از سوی دیگر اضافه شدن سهمیه خارجی به 6 بازیکن (فصل گذشته سهمیه خارجی 4 بازیکن بود) در برخی از تیم‌ها سبب شد تا دو سهمیه دیگر بازیکن داخلی نیز کنار گذاشته شود و این یک زنگ خطر بزرگ برای فوتبال ایران به حساب می‌آمد.

دیگر موضوعی که باعث شده انتقادهایی به قوانین نقل و انتقالات مطرح شود، محاسبه بازیکن لژیونر در سهمیه‌های خارجی است. در این خصوص باشگاه تراکتور مخالفت جدی‌ای کرده است. آنها 5 بازیکن خارجی به همراه امیرحسین حسین‌زاده را در لیست خود داشتند و علاقه‌مند هستند که محمد نادری را نیز به خدمت بگیرند. با توجه به اینکه بازیکنان لژیونر در فصل گذشته در صورت حضور در تیم‌های ایرانی در سهمیه خارجی قرار می‌گیرند، تراکتوری‌ها قادر به ثبت قرارداد نادری نیستند و همین مسئله موجب اعتراض شده است.

مجموع این اتفاقات سبب شده لیستی بلند بالا از بازیکنانی که تا همین چند ماه قبل در لیگ برتر توپ می‌زدند، حالا بدون تیم بمانند. بسیاری از بازیکنان آینده‌داری که تا پارسال در سهمیه زیر 25 سال تیم‌ها قرار داشتند به خاطر حذف این سهمیه و کاهش سهمیه بزرگسال از فهرست باشگاه‌ها بیرون مانده‌اند و نفرات دیگر به آنها ترجیح داده شدند.

حواشی ایجادشده در بحث قوانین حالا فدراسیون فوتبال را به فکر ایجاد تغییر در آن انداخته است. در فاصله کوتاه باقی مانده تا شروع مسابقات لیگ برتر از فدراسیون شنیده می‌شود که احتمال تغییر در قوانین و افزایش سهمیه‌ها وجود دارد.

با توجه به اینکه نقل و انتقالات لیگ برتر با وجود شروع مسابقات تا روز 8 شهریور ماه سال جاری ادامه پیدا می‌کند، شنیده می‌شود که فدراسیون سه موضوع مهم را در قوانین لحاظ خواهد کرد تا تیم‌ها با شرایط بهتری اقدام به یارگیری کنند.

بر اساس کسب اطلاع خبرنگار ما احتمال افزایش یک سهمیه بزرگسال و رسیدن این سهمیه مثل سال‌های قبل به 20 بازیکن وجود دارد. همچنین گفته می‌شود فدراسیون‌نشینان بدشان نمی‌آید با توجه به اعتراض باشگاه‌ها دو سهمیه زیر 25 سال را نیز به سهمیه‌ها اضافه کنند. اگر این مساله مورد تصویب هیات رییسه فدراسیون فوتبال قرار بگیرد، آنوقت عملا سه بازیکن بزرگسال به فهرست تیم‌های لیگ برتری اضافه می‌شود و این مساله نه تنها مشکلات مربوط به کمبود بازیکن را برای باشگاه‌ها حل می‌کند که باعث می‌شود تعداد زیادی از نفراتی که نسبت به فصل گذشته از لیگ برتر کنار رفته‌اند هم بتوانند در تیم‌های مختلف به میدان بروند.

موضوع مهم بعدی حذف محاسبه بازیکنان لژیونر در سهمیه های خارجی است. در این خصوص هم رایزنی‌هایی صورت گرفته و احتمال اینکه محقق شود،‌ زیاد است. اینکه بازیکنان لژیونر در فصل گذشته در صورت حضور در تیم‌های ایرانی سهمیه خارجی را پر نکنند و بتوانند قرارداد خود را به عنوان بازیکن ایرانی به ثبت برسانند.

در هر حال باید چند ساعت دیگر و تا پایان جلسات مهم در فدراسیون فوتبال صبر کرد. جلساتی مهم که احتمال دارد خروجی آن به تغییر در قوانین نقل و انتقالاتی منجر شود و دست باشگاه‌ها را برای بستن تیمی قدرتمندتر با حضور نفرات پرتعدادتر باز کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2023-08-05 15:25

افزودن دیدگاه جدید