کد مطلب: 

293687

تسهیل امور مردم در پنجره واحد زمین با استفاده از هوش مصنوعی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: پنجره واحد زمین، با استفاده از هوش مصنوعی و گردآوری داده‌ها، علاوه بر پایش اراضی، با برقراری ارتباط میان ۲۰ دستگاه متولی و صدور مجوزهای مورد تقاضای مردم، نقش قابل توجهی را در زمینه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می‌کند.
تسهیل امور مردم در پنجره واحد زمین با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش سیتنا، محمد خوانساری با حضور در اولین کنفرانس دوسالانه «هوش مصنوعی و علوم داده» که در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری با این مضمون که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد، اظهار داشت: پنجره واحد زمین، با استفاده از هوش مصنوعی و گردآوری داده‌ها، علاوه بر پایش اراضی، با برقراری ارتباط میان ۲۰ دستگاه متولی و صدور مجوزهای مورد تقاضای مردم، نقش قابل توجهی را در زمینه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می‌کند.

دکتر خوانساری، سامانه زمین را نتیجه تلاش‌های فنی سازمان فناوری اطلاعات ایران و راهبری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستگاه های متولی مدیریت زمین دانست که ذینفعان آن علاوه بر مردم، سازمان اراضی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و قوه قضائیه هستند و خاطرنشان ساخت: پیش از آغاز به کار این سامانه، وجود نقض در حوزه‌های قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی، چالش‌هایی را جهت تامین امنیت غذایی، تضمین سلامت جامعه و حفظ محیط زیست ایجاد کرده بود. تا حدی که 15 درصد پرونده‌های قضایی کشور به نارضایتی‌های مردم و سرمایه‌گذاران در حوزه زمین اختصاص داشت.

وی، سامانه زمین را از جمله پروژه هایی دانست که در آن از هوش مصنوعی برای حل مشکل مردم استفاده شده است و در تبیین بیشتر این مهم گفت: سامانه زمین در عمل مشکلاتی نظیر: تداخل وظایف دستگاه‌ها، مراجعات حضوری متقاضیان، بروز تبانی و ارتشا، امکان جعل استعلامات کاغذی، اخذ تصمیم‌های سلیقه‌ای و غیر شفاف را با زیرسامانه درگاه متقاضیان مردمی حل کرد و در زیرسامانه پایش اراضی نیز با استقرار در 31 استان کشور و پوشش 5 پهنه آسیب‌پذیر به بهبود 81 درصدی در دقت شناسایی هوشمند تخلفات رسیده است.در همین راستا، شناسایی ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ، تخریب پوشش گیاهی، زمین زراعی و باغی از جمله مواردی است که هسته پردازشگر هوش مصنوعی توسط دو شرکت دانش بنیان در شناسایی تخلفات موثر بوده است.

سامانه زمین نتیجه تلاش‌های فنی سازمان فناوری اطلاعات ایران و راهبری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستگاه های متولی مدیریت زمین است.

در این کنفرانس علمی، معاون وزیر ارتباطات، استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره‌ای اراضی کشور را نخستین تجربه‌ای دانست که توسط سامانه زمین محقق شده است و افزود: در حال حاضر از میان 47 دستگاه اجرایی که هر یک به نوعی نقشی در صدور مجوزهای زمین محور به عهده دارند، ۲۰ دستگاه به صورت یکپارچه در این سامانه حضور دارند و به یکدیگر متصل شده‌اند. این تعامل باعث ارائه 19 عنوان استعلام الکترونیکی بین دستگاهی، صدور شش عنوان مجوز، گواهی، موافقت‌نامه و قرارداد واگذاری و سه خدمت-استعلام شده است که نمونه بی‌نظیری از خدمت‌رسانی یکجا به مردم است.

معاون وزیر ارتباطات، با ارائه اماری وضعیت استفاده مردم بوشهر از پنجره واحد زمین را تشریح کرد: تا کنون 18 هزار و 390 درخواست توسط مردم استان بوشهر در سامانه پنجره واحد زمین برای دریافت خدمات و مجوزهای زمین محور به ثبت رسیده است که از این تعداد بالغ بر 13 هزار درخواست تعیین تکلیف شده و حدود پنج هزار درخواست نیز در مراحل مختلف بررسی در دستگاه ها است.

از مجموع درخواست‌های تکمیل شده، 10 هزار و 291 درخواست به خدمت «تعیین حدود اراضی روستایی- استان بوشهر» تعلق دارد که هفت هزار و 770 درخواست تعیین تکلیف شده و دو هزار و 499 درخواست نیز در حال بررسی است.

البته درخواست برای انجام استعلام « ملی مستثنیات» از دیگر خدمات مورد مطالبه مردم بوشهر از سامانه زمین بوده است. به طوری که تا کنون، پنج هزار و 89 درخواست برای این استعلام الکترونیکی به ثبت رسیده است که چهار هزار و 916 درخواست، تعیین تکلیف شده‌اند.

درخواست تغییر کاربری اراضی نیز از طریق این سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.تکمیل استعلامات ملزم به داشتن نقشه های فنی از دستگاه های مختلف است که دستگاه ها باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

تسهیل امور مردم در پنجره واحد زمین با استفاده از هوش مصنوعی

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-04-23 08:53

افزودن دیدگاه جدید