کد مطلب: 

293649

بررسی وضعیت صنعت بازی‌های ویدئویی

صنعت بازی‌های ویدئویی این روزها اندکی دچار افول شده است و این طور به نظر می‌رسد که بعد از جهش بزرگی که در دوران پاندمی کرونا در زمینه تقاضا و استفاده از بازی‌های ویدئویی به وجود آمده بود و باعث جذب نیرو شده بود، حالا این صنعت در سراشیبی قرار گرفته است.
بازی

به گزارش سیتنا به نقل از بیزینس اینسایدر، حتی اگر شما هیچ آشنایی با بازی‌های ویدئویی (گیم) نداشته باشید همیشه در اطرافتان کسانی را دیده‌اید که وقت آزادشان را به بازی می‌گذرانند. احتمالاً این را می‌توانید حدس بزنید که صنعت گیم یک کسب و کار بسیار بزرگ جهانی است. اگر به اخبار رسانه‌ها در این خصوص هم دقت کرده باشید این را می‌دانید که درآمد صنعت بازی‌های ویدئویی از هالیوود بالاتر است.

در سال‌های اخیر اما اوضاع تا حد زیادی تغییر کرده است. فروش بازی‌های ویدئویی کاهش نشان داده و شرکت‌های بزرگ سازنده این بازی‌ها و لوازم آنها چاره‌ای جز تعدیل نیرو و کاهش بلندپروازی‌هایشان نداشته‌اند. در افق نزدیک، به نظر نمی‌رسد که اوضاع برای این صنعت مثل سابق امیدوارکننده باشد.

بر اساس اخبار منتشرشده، تقریباً شش هزار نفر از نیروهایی که در صنعت بازی‌های ویدئویی کار می‌کردند در سال ۲۰۲۴ تعدیل شده‌اند و در سال ۲۰۲۳ هم این تعداد ده هزار نفر بود. این طور به نظر می‌رسد که بعد از جهش بزرگی که در دوران پاندمی کرونا در زمینه تقاضا و استفاده از بازی‌های ویدئویی به وجود آمده بود و باعث جذب نیرو شده بود، حالا این صنعت در سراشیبی قرار گرفته است.

اما این وضع برای صنعتی که به صورت مداوم بهتر از صنعت موسیقی و صنعت فیلمسازی در سال‌های اخیر عمل کرده بود کمی عجیب است. درست است که وضعیت جدید باعث کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدئویی خواهد شد، اما مسائل مختلفی را در مورد آینده این صنعت باید در نظر گرفت. یکی از مهم‌ترین‌هایش این است که به رغم عدم رشد چشمگیر این صنعت، بازی‌های ویدئویی تا پایان دهه میلادی فعلی به یک صنعت ۲۲۹ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد. در عین حال استارت‌آپ‌های زیادی مشغول نوآوری در این صنعت هستند که امید به درآمدزایی بیشتر برای آینده را بالا می‌برد. این استارت‌آپ‌ها به خصوص در زمینه به کارگیری هوش مصنوعی در ساخت و استفاده از بازی‌ها فعالیت می‌کنند. البته فعالیت آنها در مراحل اولیه است اما انتظار می‌رود که پیشرفت در این زمینه سریع باشد.

نکته جالب این است که رشد انفجاری صنعت بازی‌های ویدئویی در دوران پاندمی کرونا و جذب نیروی گسترده توسط شرکت‌های سازنده باعث شد که نیروی متخصص زیادی در این حوزه وجود داشته باشد و بنابراین استارت‌آپ‌ها هم در جذب آنها و گسترش فعالیتشان مشکلی نداشته‌اند.

در سال ۲۰۲۳ میلادی شاهد این بودیم که سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌های ویدئویی در آمریکا کاهش نشان داد اما مثلاً در اروپا این کاهش مشاهده نشده است و افق متفاوتی نسبت به این صنعت در نقاط دیگر دنیا وجود دارد.

رشد انفجاری صنعت بازی‌های ویدئویی در دوران پاندمی کرونا و جذب نیروی گسترده توسط شرکت‌های سازنده باعث شد که نیروی متخصص زیادی در این حوزه وجود داشته باشد و بنابراین استارت‌آپ‌ها هم در جذب آنها و گسترش فعالیتشان مشکلی نداشته‌اند.

در این میان، مهم‌ترین نکته درباره آینده صنعت بازی‌های ویدئویی بی‌شک همان توجه به هوش مصنوعی است. این تکنولوژی پتانسیل آن را دارد که هزینه توسعه‌دادن بازی‌های ویدئویی را به شکل قابل توجهی پایین بیاورد و اجازه بدهد که تجربه بازی‌های ویدئویی بسیار نوآورانه‌تر شوند. البته برخی حوزه‌ها مثل واقعیت افزوده اخیراً جذابیت خود را از دست داده‌اند و سرمایه‌گذاری هم در آنها در صنعت بازی‌های ویدئویی کم‌تر شده است. به نظر می‌رسد منابعی که به این بخش اختصاص داده شده بودند در آینده بیشتر صرف هوش مصنوعی و تاثیر آن در گیم‌ها خواهند شد.

برخی کارشناسان البته به این اندازه به صنعت بازی‌های ویدئویی خوش‌بین نیستند و معتقدند این صنعت هم مثل فیلمسازی در افول است و احتمالاً در آینده جایگزین‌های مختلفی پیدا خواهد کرد. آنها می‌گویند صنعت دویست میلیارد دلاری بازی‌های ویدئویی با بزرگ‌ترین چالش‌های خود در سی سال اخیر مواجه شده است و آن رشدی که به خاطر فراگیری استفاده از تلفن‌های هوشمند و جدیدترین نسل کنسول‌های بازی ایجاد شده بود، دیگر نمی‌تواند مثل سابق ادامه پیدا کند. آنها به این آمار اشاره می‌کنند که فروش سخت‌افزارهای بازی کُند شده است و مثلاً سونی پیش‌بینی‌هایش برای میزان فروش پلی‌استیشن ۵ را پایین آورده است. همچنین در سال گذشته میلادی میزان خرج‌کردن بازیکنان روی بازی‌های موبایلی کاهش نشان داد. این کاهش بالغ بر دو درصد می‌شد.

می‌توان این طور گفت که نقطه اوج‌های صنعت بازی‌های ویدئویی یکی در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی و در زمان معرفی پلی‌استیشن اریجینال بود و بعد از آن هم با ورود آیفون‌های اپل به بازار وارد مرحله جدیدی شد.

پیرس هاردینگ رولز مدیر تحقیقات گیم در موسسه امپر انالسیس در خصوص افولی که در صنعت بازی‌های ویدئویی رخ داده است می‌گوید: «نگرانی‌های تجاری در این بخش مشاهده می‌شود. سرمایه‌گذاران درباره سودی که قرار است نصیبشان شود نگران هستند. در بازاری که محصولات تثبیت‌شده زیادی در آن موجود است، ارائه محصولات جدیدی که از آنها خیلی پیشرفته‌تر باشند سخت است و هزینه بسیار زیادی هم دارد. بنابراین می‌توان گفت که تا مدتی در مرحله رشد آهسته خواهیم بود.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-04-22 10:07

افزودن دیدگاه جدید