کد مطلب: 

290263

پوشش هزینه‌های مودیان برای صورتحساب الکترونیک توسط دولت

به موجب قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هزینه مربوط به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی از محل وصولی جاری مالیات بر ارزش افزوده پرداخت خواهد شد؛ به عبارت دیگر، هزینه های مودیان از این بابت نیز توسط دولت پوشش داده می‌شود.
پوشش هزینه‌های مودیان برای صورتحساب الکترونیک توسط دولت

به گزارش سیتنا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۱روزنامه تعادل با عنوان معماهای اقتصاد ایران در آستانه سال ۱۴۰۳ توضیح داد: طی گزارش مذکور مسائلی پیرامون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مطرح شده که در ارتباط با آنها چند نکته لازم به ذکر است:

۱ . در ارتباط با عدم استقبال اعضای صنف طلا و جواهر از پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان به دلایلی از جمله کم رونقی، رکود در بازار و هزینه های جاری لازم به ذکر است، هدف اصلی از تأکید بر بکارگیری پایانه های فروشگاهی و همچنین عضویت و صدور صورت حساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی اعم از پول و کالا است. به طوری که علی رغم شمول مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلای بکار رفته در مصنوعات ساخته شده از این فلز در اغلب کشورهای مجری این نوع مالیات در قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ اصل طلا در صورت ثبت کلیه عملیات خرید و فروش توسط عرضه کنندگان کالا و خدمات مربوط در سامانه مؤدیان و درج ارزش اصل طلا جواهر و یا پلاتین اجرت ساخت حق العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورتحساب الکترونیکی از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف است و در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور مؤدیان مزبور مشمول جریمه ای غیر قابل بخشش معادل ۹ درصد ارزش اصل طلا جواهر و پلاتین علاوه بر جریمه مذکور در بند ب ماده ۲۶ این قانون است.به عبارت دیگر معافیت اصل طلا از پرداخت مالیات ارزش افزوده منوط به ثبت معامله در سامانه مودیان است.

علاوه بر این مالیات بر ارزش افزوده نوعی از مالیات بر مصرف است که اساساً بار مالی بر فروشنده و با اجزای حاضر در زنجیره تولید تا فروش ندارد و این مالیات را در نهایت مصرف کننده پرداخت خواهد کرد. فلذا این نوع مالیات نه تنها ارتباطی با هزینه های جاری ندارد، بلکه تمامی مالیات بر ارزش افزوده های مازاد پرداختی حلقه های زنجیره در قالب اعتبار فروش و بدون تحمیل بار مالی اضافی اخذ میشود در زمان رکود کاهش و در زمان روند افزایش می باید شایان توجه است، به موجب قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هزینه مربوط به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی از محل وصولی جاری مالیات بر ارزش افزوده پرداخت خواهد شد. به عبارت دیگر، هزینه های مودیان از این بابت نیز توسط دولت پوشش داده می‌شود.۲. در ارتباط با موضوع امنیت سامانه مذکور لازم به ذکر است تمامی اطلاعات افراد در حوزه مالیاتی به موجب قانون مالیات های مستقیم محرمانه تلقی میشود و حتی اطلاعات مورد نیاز دریافتی دستگاههای دولتی نیز باید در قالب کسب مجوز از هیأت وزیران و یا مصوبات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک باشد. بر این اساس حفظ ملاحظات امنیتی و محرمانگی اطلاعات در سامانه های موجود سازمان امور مالیاتی یک مؤلفه اصلی راه اندازی و به کارگیری سامانه ها محسوب می شود.

۳. در خاتمه لازم به ذکر است در قسمتهای مختلف گزارش به وجود ابهامات و مشکلاتی در سامانه جامع تجارت اشاره شده است که لازم است ابهامات و اشکالات سامانه جامع تجارت از سازمانهای ذیربط از جمله وزارت صمت پیگیری شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-01-23 15:12

افزودن دیدگاه جدید