کد مطلب: 

285001

تسریع روند آمریکازدایی در حوزه فناوری

یک روزنامه نگار چینی معتقد است: سوءاستفاده از هژمونی دلار توسط ایالات متحده آمریکا منجر به موج «دلارزدایی» و سوءاستفاده از هژمونی فناوری منجر به تسریع «آمریکازدایی» در حوزه فناوری شده است.
تسریع روند آمریکازدایی در حوزه فناوری

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، لوئو لایی آن، تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار چینی در نوشتاری آورده است:

شرکت چینی «هواوی» زمانی که «جینا ریموندو» وزیر بازرگانی ایالات متحده امریکا از چین بازدید کرد، بی سر و صدا از یک گوشی جدید رونمایی کرد. اگرچه هواوی برای این تلفن همراه جدید کنفرانس خبری برگزار نکرد و مشخصات فنی دقیق آن را اعلام نکرد، اما این مدل گوشی با نام Mate 60 بلافاصله در همه کانال‌های آنلاین و فروشگاه‌ها فروخته شد و توجه و بحث‌های داغی را در داخل و خارج از کشور برانگیخت.

ممکن است برخی بپرسند: آیا عرضه یک مدل جدید تلفن همراه تا این حد بازتاب دارد؟ روزنامه «واشنگتن پست» دوم سپتامبر (11 شهریور) طی گزارشی به این سوال پاسخ داد و نوشت: «این یک ابزار معمولی نیست. رونمایی از آن نگرانی‌های پنهانی را در واشنگتن ایجاد کرده، مبنی بر اینکه تحریم‌های ایالات متحده نتوانسته چین را از پیشرفت‌های کلیدی فناوری بازدارد.»

به نوشته این روزنامه به نظر می‌رسد این گوشی منعکس‌کننده هشدارهای تراشه‌سازان آمریکایی است که می‌گفتند: «سرکوب و تحریم جلوی چین را نمی‌گیرد، بلکه چین را تحریک می‌کند تا تلاش‌های خود را برای ایجاد جایگزین‌هایی برای فناوری ایالات متحده مضاعف کند.»

«بلومبرگ» و سازمان مشاوره فناوری TechInsight پس از تحلیل و بررسی دقیق گوشی هواوی میت 60 پرو تأیید کردند که تراشه این گوشی توسط صنعت تراشه خود چین ساخته شده است. بلومبرگ روز 4 سپتامبر (13 شهریور) گزارش داد که دولت چین در حال پیشرفت در ساخت یک اکوسیستم تراشه محلی است. تراشه موجود در این گوشی هواوی این سوال را مطرح می‌کند که آیا محدودیت اعمال شده توسط ایالات متحده برای جلوگیری از دستیابی چین به فناوری تراشه پیشرفته در سراسر جهان واقعاً مؤثر است یا خیر.

هواوی به عنوان پرچمدار شرکت‌های چینی با فناوری پیشرفته، پیشرو در زمینه فناوری 5G است. در سال‌های اخیر، ایالات متحده آشکارا از شعار دروغین خود یعنی اقتصاد بازار آزاد و تجارت آزاد عبور کرد و نه تنها این شرکت چینی را با تمام قدرت ملی سرکوب نمود، بلکه متحدان خود را برای تشکیل به اصطلاح «ائتلاف چهارگانه تراشه» و به نام همکاری در زنجیره تامین نیمه‌رساناها با نیت نابودی هواوی، به کار گرفت.

باید گفت هواوی در چند سال گذشته به قدری روزهای سخت را پشت سر گذاشت که مجبور به فروش سری «آنر» یعنی برند فرعی خود شد. هواوی که دارای فناوری برتر 5G در جهان است فقط توانسته تلفن همراه 4G را عرضه کند. اما طبق اصطلاح «چیزی که مرا نکشد قوی‌ترم می‌کند»؛ هواوی در برابر تحریم‌های سخت پیامی منتشر کرد و به رنج‌های فراوانی که قهرمانان باستان متحمل می‌شدند، اشاره نمود.

این تصویر واقعی از تجربه هواوی است و همچنین وصف چهره توسعه فناوری پیشرفته چین به حساب می‌آید. هواوی پس از مواجهه با مشکلاتی مانند قطع عرضه گوگل و تعلیق ریخته‌گری توسط TSMC، سخت تلاش کرده تا یک زنجیره تامین ملی ایجاد کند و به ملی سازی بیش از 10 هزار قطعه دست یافته است. عرضه گوشی‌های سری Mate 60 اکنون نشان دهنده جهش هواوی در زنجیره مستقل صنعت تلفن همراه است.

هواوی تنها شرکت چینی نیست که توسط ایالات متحده امریکا به طرز وحشیانه‌ای سرکوب شده است. طبق آمار در حال حاضر بیش از 1300 شرکت و موسسه چینی در «فهرست سیاه» وزارت بازرگانی امریکا گنجانده شده‌اند. این نهادها با توجه به توانایی‌های متفاوتی که برای مقاومت دارند، تاثیرات تحریم‌ها بر آنها نیز متفاوت است. اما یک چیز مسلم است، سرکوب غیرمنطقی توسط ایالات متحده در واقع این شرکت‌ها و موسسات را مجبور به ‌«آمریکازدایی» می‌کند. در واقع، برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، شرکت هایی مانند Asmer و TSMC نیز سخت تلاش کرده‌اند تا محتوای فناوری ایالات متحده را در محصولات خود کاهش دهند.

امریکا اخیراً تاکید زیادی بر «ریسک‌زدایی» دارد، اما اقدامات آن باعث شده مردم این حقیقت را درک کنند: خطرات واقعی از ایالات متحده آمریکا ناشی می‌شود و ریسک‌زدایی در واقع به معنای «آمریکا زدایی» است.

واقعیت این است که سوءاستفاده از هژمونی دلار توسط ایالات متحده آمریکا منجر به موج «دلارزدایی» و سوءاستفاده از هژمونی فناوری منجر به تسریع «آمریکازدایی» در حوزه فناوری شده است. این اقدام آمریکا انسان را به یاد دو ضرب المثل باستانی چین می‌اندازد که می‌گوید «اگر سنگی را بلند کنید ممکن است به پای خود بزنید» و «خودتان از فرط بی‌عدالتی هلاک خواهید شد».

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2023-09-11 12:11

افزودن دیدگاه جدید