کد مطلب: 

270851

فیروزآبادی: جرایم سایبری زیر سایه‌ی پلتفرم های آمریکایی در حال گسترش است

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، گفت: هم اکنون جرایم سایبری به شدت در کشور در حال گسترش است که یکی از مهمترین علل شیوع این جرایم، حاکم بودن پلتفرم های آمریکایی است.
فیروزآبادی: جرایم سایبری زیر سایه‌ی پلتفرم های آمریکایی در حال گسترش است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی  در حاشیه‌ی بازدید از نمایشگاه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات، با «محوریت امنیت، تاب آوری و پایداری» در پاسخ به سوالی درباره میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات و رضایت شورای عالی فضای مجازی از آن، اظهار داشت: اشکالی که در سند شبکه ملی اطلاعات وجود داشت با آخرین سند شورای عالی رفع شود؛ به این صورت که پروژه ریز شد و تمامی زیرپروژه های شبکه ملی اطلاعات به ویژه در حوزه ICT مشخص شد.

وی افزود: در حوزه زیرپروژه های شبکه ملی اطلاعات در بخش ICT کار بزرگی که در این دولت انجام شد این بود که کار را شاخص‌ بندی کردیم تا بتوانیم از میزان پیشرفت پروژه ارزیابی داشته باشیم. ساعت ها کار کارشناسی مشترک بین مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در این باره انجام شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم به اهدافی که تعیین کردیم، با گام‌های استواری که قرار است برداشته شود و با بودجه‌ای که اختصاص می یابد و در اختیار وزارتخانه گذاشته می شود، بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی همچنین در بخشی از سخنرانی خود در این کنفرانس، گفت: وضعیت ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و در حوزه امنیت خوب نیست، با توجه به تهدیدهای جدی که با آن مواجه‌ایم و حتی با وجود اینکه استفاده از سخت افزار های آمریکایی را در زیرساخت های ممنوع کرده ایم اما در مجموع آن طور که باید رشدی در بحث امنیت فضای مجازی نداشتیم.

فیروزآبادی گفت: حل این مشکلات صرفا از سوی دولت و بخش خصوصی نیست بلکه باید همکاری هایی ایجاد شود تا ظرفیت های کشور به منصه ظهور برسد. در این بخش مشکلات زیرساختی داریم و باید تکلیف دارایی های غیر مادی هم مشخص شود. باید فضا سازی لازم در حوزه امنیت فراهم و مطالعه کنیم که چگونه اندازه بازار ایران بزرگ شود .

فیروز ابادی افزود: مشکل دیگر ما این است که نظام امنیتی ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر شرکت های معروف آمریکایی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: با توجه به توسعه فناوری هایی از جمله اینترنت اشیاء باید فضایی را فراهم کنیم که همزمان با توسعه در کشور، نهادها و نیروهای انسانی لازم و بازیگران جدیدی را بیاوریم؛ چرا که ما به این بازیگران در صنعت و خدمات نیاز داریم.

وی گفت: شرکت خدمات امنیتی نداریم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال ایجاد اپراتور خدمات امنیتی است. تکمیل زنجیره حوزه امنیت از صنعت تولید و خدمات و ارزیابی و آزمایشگاه مرجع نیازمند توجه بیشتر است.

فیروزآبادی افزود: هم اکنون جرایم سایبری به شدت در کشور در حال گسترش است که یکی از مهمترین علل شیوع این جرایم، حاکم بودن پلتفرم های آمریکایی است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: بزرگترین پدیده جرایم سایبری که موفق شدیم آن را رفع کنیم بحث خالی کردن حساب های بانکی مردم بود که با تدبیری که در بحث رمز پویا اندیشیده شد از صدهزار موردی که پیش‌بینی می‌شد در سال گذشته اتفاق می‌افتد پیشگیری شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-07-29 09:51

افزودن دیدگاه جدید