کد مطلب: 

268633

اعلام آمار تبادلات بانکی صندوق نوآوری با شبکه بانکی کشور

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری تا جای ممکن سعی کرده است که نقش تصدی‌گری حداقلی داشته باشد و بیشتر به شکل‌دهی یک نظام تامین مالی نوآوری بپردازد و بر همین اساس 15 هزار میلیارد تومان حجم مبادلات سه سال گذشته صندوق نوآوری با شبکه بانکی کشور است.
دکتر علی وحدت

به گزارش سیتنا، 20 اردیبهشت ماه سال جاری در نشست مشترک رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیرعامل بانک شهر، طرفین با امضای تفاهم‌‌نامه‌ای بر توسعه همکاری‌های فی‌مابین برای حمایت گسترده از شرکت‌های دانش بنیان تاکید کردند.

این تفاهم‌نامه به امضای دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و سید محمدمهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر رسید.

وحدت در این جلسه ابتدا به معرفی زیست‌بوم نوآوری در کشور و پرداخت: اکنون نزدیک به شش هزار و 800 شرکت دانش‌بنیان در سراسر کشور وجود دارند که از نظر سرمایه و میزان کاری که انجام می‌دهند، اندازه‌های مختلفی دارند؛ برخی از آنها نو پا و تازه شکل‌گرفته هستند و برخی دیگر بزرگ و سابقه ‌دارند.

صدور هفت ‌‎هزار و 200 میلیارد تومان ضمانت‌نامه به دانش‌بنیان‌ها با معرفی صندوق نوآوری

به گفته رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گروهی از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون توانسته‌اند تعامل خوبی با بانک‌ها بر قرار کنند. بر اساس آمار، در همکاری‌های صندوق نوآوری با بانک‌ها ارائه ضمانت‌نامه، تسهیلات در گردش، سرمایه ثابت و تسهیلات خرید یا رهن دفتر کار بیشترین سهم را داشته‌اند. 

وحدت میزان ضمانت‌نامه‌های که بانک‌ها با معرفی صندوق نوآوری برای شرکت‌‌های دانش‌بنیان صادر کرده‌اند، را نزدیک به هفت ‌‎هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد که از این میزان سهم اعطای تسهیلات بانک تجارت از سایر بانک‌ها بیشتر است. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین بر این نکته انگشت تاکید گذاشت که تسهیلاتی که از سوی شبکه بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده تاخیر در بازپرداخت نداشته‌اند. «با اینکه طبق تفاهم‌نامه مسئولیتی در قبال بازپرداخت نداریم، تمهیداتی اندیشیده‌ایم که بر اساس آن شرکت‌های دانش‌بنیان انگیزه بسیار بالایی برای بازپرداخت به موقع تسهیلات و همچنین حفظ خوش‌نامی خود در شبکه بانکی کشور پیدا کرده‌اند».

وی در ادامه با ارائه آماری از بانک‌های تجارت و صادرات و آینده، از این سخن به میان آورد که شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون بدحسابی در مبادلات بانکی خود نداشته‌اند. «یکی از عللی که باعث شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان در نظام‌ بانکی خوش‌نام باشند تعدد خدماتی است که صندوق به آنها می‌دهد و اعطای این خدمات را مشروط بر این کرده که شرکت‌های دانش‌بنیان در مبادلات بانکی که با معرفی صندوق انجام می‌شود خوش‌حساب باشند».

رییس صندوق نوآوری  و شکوفایی همچنین خطاب به مدیرعامل بانک شهر گفت: خواهش ما این است که به سرعت کارها پیش بروند. در اینباره تجربیاتی وجود دارد که ما می‌توانیم آنها را به شما انتقال دهیم. برای مثال اوایل که کار با یکی از بانک‌ها را شروع کردیم مسئله «امتیاز شعب در استان‌ها» برای بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان دردسرساز شده بود و اما اکنون با رایزنی‌های انجام‌شده این مشکل برطرف شد. در واقع این به نفع خود بانک شهر نیز تمام می‌شود چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان به سراغ بانکی خواهند رفت که خدمات را سریع‌تر و بی‌دردسرتر ارائه دهد».

شهرداری‌ها می‌توانند روی تجهیزات شرکت‌های دانش‌بنیان حساب کنند

در این جلسه دکتر وحدت با اشاره به محصولات و توانمندی‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های تامین خدمات شهری دارند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان از تجهیزات روشنایی تا باز کردن فاضلاب شهری و بسیاری از تجهیزات و خدمات دیگر را تولید می‌کنند و شهرداری‌های کشور می‌توانند از همه این محصولات متنوع در توسعه خدمات شهری استفاده کنند.

بانک شهر به عنوان یکی از بانک‌های عامل در توسعه فناوری نقش‌آفرینی خواهد کرد

در این جلسه همچنین دکتر سید محمدمهدی احمدی، مدیر عامل بانک شهر از همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی ابراز خشنودی کرد و گفت: نگاه ما این است که به دور از شعارهایی که در جلسات حول محور نام سال گفته می‌شود وارد حمایت از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم نوآوری کشور شویم. من معتقدم حتما باید وارد این فضا شویم و به عنوان یکی از بانک‌های عامل در توسعه فناوری، نقش‌آفرینی کنیم و همکاری خود را با صندوق نیز افزایش دهیم.

احمدی همچنین در خلال توضیحاتش درباره خدمات بانک شهر، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را عاملی برای توسعه و بهبود خدمات شهرداری‌ها به مردم دانست. «بانک شهر به طور کلی به شهرداری‌های کشور اعم از کلانشهرها و شهرهای کوچک خدمات ارائه می‌دهد. تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به توسعه فناوری‌ها و ابزارهایی که در بانک شهر فقدان آن احساس می‌شد کمک کند».

هدف صندوق نوآوری شکل‌دهی نظام تامین مالی نوآوری است نه تصدی‌گری آن

در این جلسه همچنین دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرح خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت. «صندوق نوآوری تا جای ممکن سعی کرده است که نقش تصدی‌گری حداقلی داشته باشد و بیشتر به شکل‌دهی یک نظام تامین مالی نوآوری بپردازد».

ذوالفقاری اشاره کرد که در زمینه شکل‌دهی نظام تامین مالی نوآوری بازیگران متفاوتی وجود دارند؛ از صندوق‌‎های قانونی گرفته تا نظام بانکی و نظام سرمایه.  

معاون تسهیلات و تجارت‌سازی صندوق همچنین از این گفت که سیاست صندوق این است که هر جا شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به پیشران یا حمایت‌ اولیه داشتند وارد شود. «همچنین در نظام تامین مالی نوآوری برای برخی کارهایی که بازیگر مناسب تعریف نشد، صندوق این خلاء را پر کرده و ایفای نقش می‌کند تا روزی که بازیگر متناسب با حوزه مربوط پیدا شود».

ذوالفقاری آمار تبادلات بانکی صندوق نوآوری در سه سال‌گذشته با شبکه بانکی کشور را بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

در این جلسه همچنین دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی برخی از سیاست‌های تامین مالی نوآوری برای مقامات بانک شهر را تبیین کرد.

او گفت که تجربه فعالیت‌های صندوق نوآوری نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های عمومی و مردمی بر حوزه دانش‌بنیان نتایج بسیار سودمندی هم برای مردم و سرمایه‌گذاران و هم برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است. ناظمی پس از این چهار پیشنهاد این صندوق برای همکاری با شبکه بانکی کشور برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را تشریح کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-11 12:23

افزودن دیدگاه جدید