کدخبر :7379 پرینت
05 خرداد 1392 - 20:44

شیوه‌های مختلف کلاهبرداری تلفنی را بشناسید

متن خبر

به پای عابربانک رفته‌ای و با راهنمایی فرد ناشناسی که در آن سوی خط تلفن قرار دارد؛ دکمه‌های دستگاه را فشار می‌دهی، صدا واضح و گیراست؛ «.. حالا گزینه زبان انگلیسی را انتخاب کن..» ممکن است شک کنید، حتی برای یک لحظه، اما صدا آن‌قدر رسا و محکم است که ذره‌ای هم به این موضوع شک نمی‌کنید که ممکن است مشکلی پیش آید و دکمه‌ها را یکی پس از دیگری فشار می‌دهی و دست آخر سرخوش از پولی که به حسابتان واریز می‌شود، کلید نهایی را می‌زنی.

به گزارش سیتنا، روزها می‌گذرد و بابت این معامله عابربانکی سرخوشی اما غافل از آن که نه تنها ریالی به حسابتان واریز نشده بلکه پول‌هایتان را نیز با دست خودتان تقدیم فردی کردید که نه تنها تلفن خود را خاموش کرده بلکه هیچ اثری هم از او و هویت جعلیش در دست نیست و عصبی از این ساده‌اندیشی به پلیس مراجعه می‌کنی اما روزها از این حادثه گذشته وحالا تو لقب مالباخته‌ای را گرفته‌ای که باید روزها و ساعت از پیچ و خم دادسرا و دادگاه عبور کنی تا مالی را که در پی غفلت و شاید طمع از دست داده‌ای را باز پس‌گیری و حالا معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی نیروی انتظامی ضمن تشریح جزئیات شیوه‌های مختلف کلاهبرداری تلفنی، عنوان می‌کند که سال گذشته 20 درصد از پرونده‌های کلاهبرداری مختص "تلفن" بود.

سرهنگ مهرداد امیدی در تشریح جزئیات شیوه‌های متعدد کلاهبرداری تلفنی، گفت: در اواخر سال 88 گزارش‌های مبنی بر این که افرادی با تماس با تاکسی‌های تلفنی، از آنان درخواست می‌کردند که نسبت به انتقال وجه نقد از طریق عابربانک‌های خود اقدام کرده، با حضور راننده در پای دستگاه ATM، کلاهبرداران با گمراه‌کردن آنان، نسبت به برداشت پول از حساب این افراد اقدام می‌کردند.

از چلوکباب میلیونی تا کتاب میلیاردی

وی با بیان اینکه کلاهبرداری تلفنی از رانندگان آژانس مسافربری به عنوان اولین شیوه‌های این نوع کلاهبرداری شناخته شد، گفت: پس از آن با ورود تلفن‌های اعتباری به این چرخه، این شیوه کلاهبرداری به مشاغل دیگرهمچنان رستوران‌دارها، کتاب‌فروشی، مطب پزشکان، دفاتر اسناد رسمی و ... تسری یافت.

بسته‌هدیه ایرانسل و همراه اول

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه کلاهبرداران در سال‌های متمادی فعالیت خود، از شیوه‌ها و سناریوهای مختلف برای سرقت استفاده می‌کردند، گفت: این افراد معمولا با شناسایی تبلیغات به روز صدا و سیما، اقدام به طراحی سناریوهای جدید برای کلاهبرداری خود می‌کنند، اکنون برنده‌شدن در بسته‌های هدیه همراه اول و ایرانسل به عنوان شیوه‌ نو کلاهبرداری مورد شناسایی قرار گرفته است.

امیدی با بیان اینکه اولین بار زندانیان با استفاده از تلفن‌های کارتی و از داخل زندان این شیوه کلاهبرداری را اجرا کردند، گفت: فکر اولیه این نوع کلاهبرداری در زندان‌های کشور بود که در همان زمان با همکاری سازمان زندان‌ها، دسترسی آزاد زندانیان به تلفن‌های همگانی محدود شد. به سرعت زندانیان به سمت تلفن‌های اعتباری گرایش پیدا کردند.

وی با اشاره به تبادل سریع اطلاعات در حوزه فناوری، گفت: به نظر می‌رسد این شیوه کلاهبرداری از کشورهای صاحب تکنولوژی به کشور ما وارد شده و با ابتکار زندانیان، شیوه و شگرد این کلاهبرداری بومی شده است.

منوی انگلیسی، بلای جان مالباختگان

امیدی با بیان اینکه با تسری یافتن این شیوه از کلاهبرداری در جامعه و ورود تلفن‌های اعتباری هر دو اپراتور، متاسفانه این نوع کلاهبرداری به سرعت شایع شد، گفت: حتی کلاهبرداران با استفاده از حساب‌های جعلی یا حساب بانکی اقوام خود، اقدام به ارتکاب اعمال مجرمانه خود می‌کنند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه علت اصلی قربانی‌شدن مالباختگان، عدم‌آگاهی به نحوه فعالیت با دستگاه‌های ATM و انتقال وجه است، گفت: در شایع‌ترین شیوه این کلاهبرداری، سارقان با بیان اینکه حساب شرکت بین‌المللی و ارزی است، مالباختگان را به استفاده از منوی انگلیسی ترغیب کرده و در این شیوه با گمراه‌کردن فرد، نسبت به برداشت پول از حساب بانکی‌اش،‌ اقدام می‌کنند.

شستن لباس به قیمت 222ملیلون تومان

وی در تشریح جزئیات پرونده‌ای با این موضوع گفت: در اسفندماه سال گذشته پرونده‌ای تحت عنوان کلاهبرداری تلفنی از یک خشک‌شویی برای رسیدگی به معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری ارجاع شد.

امیدی با بیان اینکه در این پرونده کلاهبردار با مسئول خشک‌شویی تماس گرفته و عنوان کرده‌اند که در قبال شست‌وشو و اتوی ماهیانه 60 دست لباس، مبالغی را به وی پرداخت می‌کند، گفت: در این مدت صاحب خشک‌شویی کارت عابربانک خود را به شاگرد مغازه داده بود که با فریب این فرد، توسط کلاهبردار حرفه‌ای، بیش از 20 مرتبه مبلغی، حدود 222 میلیون تومان از حساب این فرد خارج شده است.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه با رسیدگی به این پرونده سرانجام 9 تن دستگیر شدند، گفت: این افراد با شیوه‌های مختلف و با افتتاح چندین حساب بانکی، اقدام به جابجایی سریع پول از حساب صاحب خشک‌شویی به حساب‌های بانکی خود می‌کردند.

اختصاص 20درصدی پرونده‌های کلاهبرداری به تلفن

وی با بیان اینکه در سال 91، 20 درصد از پرونده‌های کلاهبرداری در حوزه کلاهبرداری تلفنی ثبت شده، گفت: نابسامانی در حوزه نحوه و ثبت اطلاعات دارندگان تلفن همراه اعتباری موجب شیوع این شیوه کلاهبرداری در جامعه شده است.

تقلید صدای مشتریان خوش حساب، ترفند جدید کلاهبرداران

امیدی با بیان اینکه در شیوه دیگر کلاهبرداری تلفنی، افراد با تقلید صدا اقدام به کلاهبرداری از کارمندان بانک می‌کنند، گفت: در هر شعبه مشتریان خاصی وجود دارد که کارمندان بر اساس عرف و در راستای جلب رضایت این مشتریان اقدام به سرویس‌دهی به مشتریان خوش‌حساب می‌کنند که کلاهبرداران تلفنی با شناسایی این مشتریان و با تقلید صدای آنان، کارمندان بانک را فریب داده و از آنان می‌خواهند که نسبت به انتقال وجه به حسابی دیگر اقدام کنند که در این زمینه چندی پیش پرونده‌ای در معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری غرب استان تهران تشکیل شد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در تشریح جزئیات این پرونده با بیان اینکه اعضای این باند که شش مرد و دو زن بودند، با افتتاح حساب با هویت جعلی و حقیقی و با استفاده از شیوه جعل صدا، اقدام به فریب روسای سه شعبه بانک در رشت، بروجرد و الیگودرز کرده بودند که سرجمع 514 میلیون تومان پول بدین شیوه مورد سرقت قرار داده بودند که توسط ماموران رباط کریم دستگیر شدند.

بازهم ارسال پیامک از چوپان دروغ

امیدی در بخش دیگری از سخنان خود به پیامک‌های دروغین در حوزه کلاهبرداری تلفنی اشاره کرد و گفت: در این شیوه نیز که کلاهبرداران با ارسال پیامک‌هایی همچون "چوپان دروغگو" یا "برنده‌شدن در قرعه‌کشی"، اقدام به فریب مالباختگان می‌کنند که این شیوه نیز بارها قربانیانی داشته است که باید از مردم خواست به راحتی فریب یک پیامک ناشناس را نخورند.

چرایی گرایش کلاهبرداران به تلفن

وی در پاسخ به چرایی گرایش کلاهبرداران به تلفن، گفت: کلاهبرداران برای فریب مالباختگان باید با آنها ارتباط داشته باشند و عمدتا مشخص شده کلاهبرداران از قدرت کلام بالای برخوردار هستند تا بتوانند نسبت به تطمیع و مجاب‌کردن مالباخته، اقدام کنند.

امیدی با بیان اینکه تلفن به همان اندازه که وسیله خوبی برای افراد جامعه است، وسیله مناسبی برای کلاهبرداران و مجرمان نیز است، گفت: کلاهبرداران با استفاده از تلفن ضمن آن که ریسک به خطرافتادن خود را کاهش می‌دهند، هویت و چهره خود را نیز مخفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه سرعت ارتکاب جرم در این نوع کلاهبرداری بالا است، گفت: با این حال از زمان وقوع جرم تا اطلاع مالباخته از این جرم و همچنین ثبت شکایت و رسیدگی به آن، مدت زمان زیادی لازم است که باعث می‌شود واکنش پلیس و مراجع قضایی به این شیوه کلاهبرداری کاهش یابد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه در کلاهبرداری تلفنی، بعد جغرافیا معنا ندارد، گفت: کلاهبرداران می‌توانند از غربی‌ترین نقطه کشور با مالباخته‌ای در شرقی‌ترین نقطه کشور تماس گرفته و از وی کلاهبرداری کنند که این حذف جغرافیا در کلاهبرداری تلفنی، موجب شده زمان رسیدگی به این جرم افزایش یابد.

استان‌های دارای بیشترین پرونده کلاهبرداری تلفنی

به گفته امیدی، بیشترین پرونده‌های کلاهبرداری تلفنی در استان‌های البرز، تهران، اصفهان و لرستان به ثبت رسید.

وی در تشریح اقدامات پلیس برای کاهش این جرم و همچنین افزایش ضریب آگاهی مردم، گفت: پلیس آگاهی از طریق اطلاع‌رسانی سریع و جامع به اتحادیه‌ها و صنف‌های مختلف، آنان را با شیوه‌های مختلف کلاهبرداری تلفنی آشنا کرده است.

با آن که معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از اقدامات این پلیس برای افزایش آگاهی و هوشیاری مردم سخن به میان می‌آورد، اما باید دقت داشته باشم که غفلت و طمع دو آفت بزرگ انسان‌هاست که کلاهبرداران با سرلوحه قرار دادن این موضوعات مالباختگان خود را انتخاب می‌کنند و برهمین اساس باید ضمن افزایش ضریب هوشیاری خود نسبت به دورکردن آفت طمع اقدام کنیم تا روزی ما نیز قربانی کلاهبردارانی که با ابزار تلفن اعمال مجرمانه انجام می‌دهند، نشویم.

منبع: ایسنا

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.