شبکه های اجتماعی تعریف جدیدی از حیات ارائه میدهند
نشست تخصصی جشنواره فیلم و عکس همراه تهران با عنوان اکوسیستم های ارتباطی و شبکه های اجتماعی با حضور مدیر مسوول ماهنامه مدیریت ارتباطات برگزار شد.
به گزارش سیتنا، امیر عباس تقی پور با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی تعریف جدیدی از حیات ارائه می دهند گفت:« در آینده نزدیک هرآنچه در حیات واقعی اتفاق میفتد در فضای مجازی هم شاهد آن خواهیم بود. در همین راستا ارتباطات و تعاملات جدیدی بوجود میآید که سبک زندگی مردم را در تمامی دنیا تغییر خواهد داد و این همان دغدغه حکومت ها و دولت های در حال توسعه با ارزشهای فرهنگی تفاوت است».
وی ادامه داد:« امکاناتی که فضای مجازی در اختیار کاربران قرار می دهد از یک طرف مرزهای میان کشورها را از میان می برد و از سوی دیگر تهدیدی برای حکومت ها به حساب می اید. در شبکه های اجتماعی افراد به شکل غیر مستقیم به تعداد زیادی از کاربران متصل می شوند و با آنها ارتباط برقرار می کنند».
مدیر مسوول ماهنامه مدیریت ارتباطات با یادآوری ماهیت بالقوه و بالفعل شبکه های اجتماعی تاکید کرد:« علاوه بر ماهیت بالقوه این شبکه ها در ایجاد ارتباط ماهیت بالفعل آنها در تقسیم اطلاعات، تبادل اخبار و ایجاد گفتگو هم باید مورد توجه قرار گیرد. شبکه های اجتماعی جایگاه بسیار مهمی در روابط اجتماعی دارند و نقش تاروپود را در ارتباطات اجتماعی ایفا می کنند و فرد را به افراد و گروه های زیادی مرتبط می کنند».
او با اشاره به گسترش استفاده از موبایل های هوشمند گفت:« موبایل های هوشمند تعاملات مجازی را تشدید کرده و امکان اتصال به اینترنت وحضور در شبکه های مجازی را در هر مکان و زمانی فراهم می کنند و همین یکی از دلایل حضور بیشتر کاربران در شبکه های اجتماعی است».
تقی پور ادامه داد: «موسسه جهانی پیو طی یک نظرسنجی اعلام کرده است که کاربران در سطح جهان شبکههای اجتماعی را با گوشی های شخصی خود پیگیری می کنند و فناوری هایی از این دست در میان جوانان و افراد با تحصیلات بالا طرفداران بیشتری دارد».
این کارشناس ارتباطات با اشاره به نظرسنجی هایی که درباره میزان استفاده از شبکه های اجتماعی انجام شده گفت:« کشورهای در حال توسعه و پیشرفت به میزان توسعه یافتگی خود به شبکه های اجتماعی متکی هستند و میزان اتکا کاربران به این شبکه ها در این کشورها روزبه روز در حال افزایش است».
وی تاکید کرد:« آخرین آمار مرکز مدیریت اینترنت حکایت از این دارد که 60درصد مردم در ایران از اینترنت استفاده می کنند که 40 درصد از کاربران در گروه سنی 20 تا 29 سال قرار دارند».
تقی پور با اشاره به آمار این مرکز شمار کاربران اینترنت را تا پایان 6 ماهه نخست سال 91، 45 میلیون و 5 هزار و 646 نفر اعلام کرد و گفت:« آمار ضریب نفوذ اینترنت در کشور 9/59 درصد است که از این میان 4/34 درصد از کاربران اینترنت از موبایل خود برای ورود به شبکه اینترنت استفاده کرده اند».
مدیر مسوول ماهنامه مدیریت ارتباطات در پایان این جلسه از مسوولان خواست به جای ایجاد فیلترینگ برای ورود به شبکه های مجازی با فرهنگ سازی درست و صحیح راه های استفاده معقول و منطقی از این شبکه ها را به کاربران آموزش دهند تا هم میزان آسیب های اجتماعی این شبکه ها کاهش پیدا کنند و هم کاربران راه درست استفاده از این شبکه ها را برای بالابردن اطلاعات خود بیابند.
انتهای پیام
دیدگاهها
افزودن دیدگاه جدید