داستان شگفت انگیز برند سونی+ تصاویر
داستان شکل گیری شرکت سونی به سال 1946 و همکاری "ماسارو ایبوکا" و "آکیو موریتا" و تاسیس شرکت "توکیو تسوشین کوگیو" (مهندسی ارتباطات راه دور توکیو) که به اختصار "توتسوکو" (Totsuko) نامیده می شد، باز می گردد.
به گزارش سیتنا به نقل از پول نیوز، همکاری این دو نفر 40 سال ادامه داشت و به عنوان یکی از مولدترین و بهترین روابط در تاریخ کسب و کار جهان شناخته می شود. در حقیقت، نبوغ ایبوکا در توسعه و تولید محصولات و تسلط موریتا بر مدیریت کسب و کار و بازاریابی، سونی را به یکی از شناخته شدهترین برندهای جهان مبدل کرده است.
سونی، که در ژانویه 1958 به عنوان نام رسمی شرکت برگزیده شد، از کلمه لاتین "Sonus" به معنی "صدا" و کلمه انگلیسی "Sonny-boy"گرفته شده و به عنوان یک اصطلاح بین المللی و نه ژاپنی در نظر گرفته شده بود. این در شرایطی بود که برند سونی برای نخستین بار با عرضه رادیو ترانزیستوری TR-55در سال 1955 شکل گرفته بود.
در سال 1952، ایبوکا سفری به آمریکا داشت و قرارداد اولیه برای کسب مجوز تولید ترانزیستور را با "آزمایشگاههای بل" و سپس یک شعبه از شرکت وسترن الکتریک، بازوی تولیدی "تلفن و تلگراف آمریکا" (AT&T) را امضا کرد. سال بعد موریتا به آمریکا سفر کرد و قراردادی را با وسترن الکتریک به امضا رساند.
این قرارداد نقطه عطفی در تاریخ شرکت توتسوکو محسوب شده و به شکل گیری خط تولید یکی از موفقترین محصولات این شرکت یعنی رادیوهای ترانزیستوری منجر شد. اگرچه شرکت تگزاس اینسترومنتز در سال 1955 وارد این بازار شده بود، اما این سونی TR-63، رادیو ترانزیستوری جیبی و ارزان قیمت توتسوکو بود که توجه مصرف کنندگان را هنگام عرضه در سال 1957 به سوی خود جلب کرد. تولید رادیوهای جیبی سونی موفقیتی چشمگیر محسوب شده و موجب جهانی شدن این برند شد.
نخستین دستگاه پخش کننده دیسک فشرده (CD) سونی در سال 1982 و پس از امضا قرارداد بین این شرکت و شرکت هلندی فیلیپس روانه بازار شد. سونی از شکست بتامکس آموزههای خوبی کسب کرده بود و با انتخاب فرمت استاندارد سیدی ها و سپس دیویدی ها که طیف گستردهای از شرکتهای ژاپنی، اروپایی و آمریکایی آن را پذیرفته بودند، اشتباه گذشته را تکرار نکرد. در سال 1983، سونی نخستین دوربین فیلمبرداری خود را معرفی کرد.
در اواخر سالهای 1980، مدیران اجرایی سونی به ویژه "نوریو اوهگا"، رئیس سونی آمریکا، قصد داشتند تا بخش سرگرمی را به فعالیتهای شرکت اضافه کنند. در سال 1988، "سیبیاس رکوردز گروپ" و یک سال بعد، "کلمبیا پیکچرز اینترتینمنت" توسط سونی خریداری شدند.
معامله کلمبیا بزرگترین خرید یک شرکت آمریکایی توسط یک شرکت ژاپنی تا آن زمان محسوب می شد که اختلافات بسیاری را نیز در پی داشت. آتش اختلافات با همکاری موریتا در نگارش مقالهای با عنوان "ژاپنی که می تواند نه بگوید" به قلم "شینتارو ایشیهارا"، ملیگرای ژاپنی، در سال 1989 بیشتر شد. آنها معتقد بودند که ژاپن دیگر وابستگی چندانی به آمریکا نداشته و کشوری قدرتمندتر و بهتر نسبت به متحد پس از جنگ خود است.
اوایل سالهای 1990 دوران سختی برای سونی بود. اقتصاد ژاپن وارد رکودی بلند مدت شده و ایبوکا و موریتا به ترتیب در سالهای 1992 و 1993 دچار سکته مغزی شدند. موریتا به صورت رسمی در سال 1994 بازنشسته شد و در سال 1999 درگذشت. پس از آن که موسسان سونی دیگر هدایت آن را بر عهده نداشتند، این شرکت نخستین ضرر خود در سال 1993 به میزان بیش از 200 میلیون دلار را تجربه کرد. اما به رغم بحران در کسب و کار، سونی همچنان به طراحی و تولید محصولات جدید ادامه داد.
دیدگاهها
افزودن دیدگاه جدید