پولهای واقعی، بازیهای مجازی و جوایز خیالی
با روزافزون شدن استفاده از شبکه جهانی اینترنت هر کس بنا به احتیاجات و علائق خود به سراغ آن میرود و دیگر اینترنت وسیلهای برای انتقال اطلاعات نیست، برای خیلیها اینترنت جایی است که میتوان با آن سرگرم شد و بازی کرد. بازیهای آنلاین به همین خاطر جزء موارد محبوبی است که باعث میشود در سراسر دنیا افراد زیادی وقت خود را در اینترنت بگذرانند.
به گزارش سیتنا، مخاطبان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند، اگر مشتری اینترنت باشید بیشک به یکی از انواع این بازیها برخورد کردهاید.
اینترنت مشتری مداری میکند
کافی است در موتورهای جستوجوی اینترنت، موضوعات مورد نیاز یا علاقهمندیهایتان را جستوجو کنید تا در نتیجه جستوجو چندین و چند صفحه وب به شما ارائه شود و کمتر پیش میآید که از میان آن نتایج، دست خالی اینترنت را ترک کنید.
فرقی ندارد شما یک سیاستمدار باشید یا یک بازرگان، خانمی خانهدار، دانشجویی فعال، جوانی بیکار یا یک دانشآموز که در تعطیلات تابستانی به سر میبرد. موتورهای جستوجو آنقدر حرفهای هستند که بتوانند بهترین پیشنهادها را ارائه کنند، مخصوصا اگر بخواهید برای گذران اوقات فراغت از اینترنت استفاده کنید. بازیهای آنلاین جزء بهترین پیشنهادهای ممکن هستند. بازیهایی که حتی به زبان فارسی تولید شدهاند.
این بازیها در مقایسه با بازیهای ویدئویی، دارای کمترین کیفیت گرافیک هستند و از این بابت قدرت رقابتی با آنها ندارند، اما خوبی بازیهای آنلاین این است که احتیاج به خرید لوح فشرده ندارند، احتیاجی به نصب بر روی رایانه ندارند و لازم نیست برای بازی کردن، رایانهتان را ارتقا دهید. این مزایا را در کنار مزیت اصلی این بازی که انجام گروهی آن است، بگذارید تا تمامی معایب آن را پوشش دهد. بسیاری از بازیهای آنلاین شما را در فضاهای مجازی قرار میدهد و همزمان با چندین نفر برای رسیدن به یک هدف خاص به همکاری و رقابت میپردازید. این همکاریها و رقابتها در بازیهای آنلاین استراتژیک دیده میشود، بازیهایی که بیشتر بر روی روابط استوار میشوند و هرچه افراد بیشتری در آنها شرکت داشته باشند، بر میزان و شدت رقابتها و همکاریها افزوده میشود و به دلیل طولانی بودن پروسه بازی که تقریباً یک سال طول میکشد افراد خواه و ناخواه در اثر تداوم بازی به انجام آن عادت کرده و معتاد بازی میشوند.
ایرانیها مشتریهای آنلاین
از زمان فراگیر شدن استفاده از اینترنت در ایران چند سال بیشتر نمیگذرد و جالب اینجاست که در همین چند ساله، ایرانیها استعداد شگرف خود را در انجام بازیهای آنلاین نشان دادهاند و در سرورهای بینالمللی این بازیها همیشه یک پای اصلی برنده شدن را جوانان ایرانی تشکیل میدهند. این استقبال از این سبک بازی کم کم به سمت و سویی رفت که بازیهای آنلاین ترجمه شده در ایران مجوز فعالیت بگیرند و شروع به کار کنند.
بازی استراتژیک "تراوین" معروفترین بازی از این دست بود که در ایران شروع به فعالیت کرد. بعد از آن نیز سایتهای دیگری مشغول به فعالیت شدند و هر کدام به نحوی سعی در جلب افراد به عنوان بازیکن داشتند. بهترین روش برای جلب مشتری نیز قرار دادن جایزه برای برنده است، برای فاتح بازی که به آن برنده سرور نیز گفته میشود، جوایزی نقدی در نظر گرفته شده حتی بعضی از این سایتها جوایز را به صورت هفتگی نیز ارائه میکنند، اما چه سودی در انجام بازیهای آنلاین وجود دارد که سایتها حاضرند برای انجام یک بازی که ثبت نام آن رایگان است، جایزه قرار دهند؟
پول بده تا بهتر بازی کنی
درست است که ثبتنام در همه بازیهای آنلاین به صورت رایگان است، اما در کنار آن، سایتهای ارائهدهنده این بازیهای راههای خوبی برای کسب درآمد پیدا کردهاند. مهمترین راه کسب درآمد از طریق این بازیها، قرار دادن امکان پیشرفت سریعتر در بازی در ازای پرداخت پول است. به طور معمول وقتی بعد از مدتی که از بازی میگذرد، بازیکنها متوجه میشوند که در رقابت با سایرین در حال عقب افتادن هستند، در این جا است که سایت به شما راهنمایی ارائه میدهد که میتوانید در ازای پرداخت پول و خرید طلاهای مجازی که در خود بازی خرج میشوند از برخی امکانات ویژه برخودار شوید.
بنا به خاصیت رقابتی این بازیها برای خیلی از کسانی که بازی میکنند شاید خرج کردن چند هزار تومان برای راحت بازی کردن پول زیادی نباشد و به سراغ استفاده از آن میروند، اما وقتی خرید از سایت به صورت هفتگی تکرار شود و مقدار خرید را در چند هزار نفری که همزمان در حال بازی کردن هستند ضرب کنید، متوجه میزان اصلی درآمد این بازیها میشوید.
با توجه به اینکه مرکز اصلی و شرکت ارائهکننده این بازیها به طور معمول در خارج کشور است (مانند تراوین که در آلمان است) خرید از این سایتها به معنی خروج ارز از کشور است و عملا مبلغ معتنابهی ارز برای یک تفریح ساده از ایران خارج میشود. این در حالی است که حتی عدهای معتقدند برخی از این بازیها بر اساس آموزههای فراماسونری شکل گرفتهاند.
رقابتهای ناعادلانه، جایزه را کی داده و کی گرفته؟
وقتی به عنوان یک بازیکن وارد یک بازی میشوید، انتظار دارید که تمامی قوانین برای همه افراد حاضر یکسان اعمال شود، اما در طول بازی مشاهده خواهید کرد که شعار "همه در برابر قانون برابرند و عدهای برابرترند" به خوبی دیده میشود. رانتهایی که به واسطه نقل و انتقال پولهای غیر قانونی ایجاد میشود، باعث رشد ناگهانی چند بازیکن و عقب افتادن سایرین میشود.
برای بازیکنهایی که امیدوارند برنده سرور شوند و جایزه قابل ملاحظهای را برنده شوند، خرج کردن پول مسئلهای عادی میشود و به گونهای بازی به سمت قمار برای بردن جایزه تبدیل میشود و از نفس سرگرمی خارج میشود. از آن سو به رغم اینکه با خرج کردن پول به نظر میرسد همه چیز برای بردن جایزه اصلی مهیا است، ناگهان متوجه میشوید که نام شخص دیگری به عنوان برنده اعلام میشود و فضای بازی پر از حرفهای درگوشی از ارتباط میان شخص برنده و مدیران بازی پخش میشود و هیچ نهاد و مسئول قانونی برای رسیدگی به شکایت افرادی که وقت و پول خود را در این بازی خرج کردهاند، وجود ندارد.
با پول ایرانی، فرهنگ غربی تبلیغ میشود
چند روز بیشتر از پایان دومین جشنواره و نمایشگاه بازیهای رایانهای نگذشته است. در این جشنواره بازار بازیهای آنلاین نیز گرم بود، به خصوص یک شرکت که سلیقه به خرج داده بود و یک غرفهاش را به صورت قلعه قرون وسطی طراحی کرده بود. با نگاهی به این بازیها، متوجه میشوید اکثراً بر اساس آداب و رسوم اروپای قرون وسطی طراحی شدهاند و شما خود را در یک اروپای قرون میانه میبینید و به بازی میپردازید.
در گفتوگو با مسئول آن غرفه وقتی متوجه شدیم کل طراحی بازی در داخل کشور انجام شده این سؤال برایمان مطرح شد که چرا نباید یک بازی آنلاین با توجه به فرهنگ ایرانی ساخته شود؟ اتفاقاً آن غرفهدار جواب ما را این گونه پاسخ داد که ما با نگاه به اینکه مشتریانی در خارج از کشور خواهیم داشت، بازی را به این سبک طراحی کردهایم.
این در حالی بود که آن بازی فقط یک سرور در داخل کشور داشت. متأسفانه شرکت طراحیکننده آن بازی آنلاین از این فرصت و امکان برای نشان دادن فضایی ایرانی استفاده نکرده بود، در صورتی که کشور چین تولیدکنندگان بازیهای رایانهای و مخصوصا بازیهای آنلاین را تحت فشار قرار داده تا بازی را بر اساس معرفی آداب و رسوم چینیها بسازند.
با آنکه در کشور روی ساخت بازیهای رایانهای بر اساس فرهنگ بومی سرمایهگذاری شده و چند نمونه موفق نیز تولید و به بازار ارائه شده، در زمینه بازیهای آنلاین هیچ حرکت قابل ذکری دیده نشده است، در صورتی که بازار این بازیها هر روز گرمتر از دیروز میشود.
منبع: جوان آنلاین
افزودن دیدگاه جدید