کدخبر :321685 پرینت
08 تیر 1404 - 19:03

تعویق جریمه کاربران بدهکار اسنپ پی تا ۱۵ تیرماه

به دنبال انتشار گزارشی در سیتنا مبنی بر گلایه کاربران از عملکرد شرکت اسنپ‌پی در دوران جنگ ۱۲ روزه و ارسال پیامک های متعدد به کاربران برای پرداخت اقساط، بررسی‌های تکمیلی سیتنا حاکی است علی رغم ارسال این پیامک ها، این پلتفرم در عمل هیچ‌گونه جریمه‌ای را تا تاریخ ۱۵ تیرماه فعال نکرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، علی رغم ارسال پیامک هایی از سوی اسنپ پی به کاربران در دوران جنگ برای پرداخت اقساط (لینک)، این پلتفرم در عمل هیچ‌گونه جریمه‌ای را تا تاریخ ۱۵ تیرماه فعال نکرده است. 

با این حال، این تصمیم بدون هیچ اطلاع‌رسانی رسمی یا عمومی صورت گرفته است؛ مسئله‌ای که موجب برخی برداشت‌های منفی و واکنش‌های رسانه‌ای شده است.

به گزارش سیتنا، اسنپ پی که خدمات تسهیل‌گری مالی را در بستر اپلیکیشن ارائه می‌دهد، در دوره بحران جنگ تصمیم گرفت جریمه بدهکاران را تا نیمه تیرماه اعمال نکند. با وجود این، اطلاع‌رسانی به کاربران صرفاً از طریق تغییراتی در اپلیکیشن صورت گرفته و هیچ‌گونه اعلام عمومی از طریق رسانه‌ها یا اناشار بیانیه رسمی صورت نگرفته است.

پیامک‌های ارسالی به کاربران نیز تا پنجم تیرماه فاقد هرگونه اشاره به جریمه یا هشدار مشابهی بوده‌اند. از پنجم تیرماه به بعد، پیامک‌هایی با ادبیات جدید و اشاره به فرصت بازپرداخت و تسویه اقساط بدون جریمه، از طریق اپلیکیشن ارسال شده است.

در کنار این تصمیم، تماس یا پیامکی به کاربرانی که صرفاً بدهی ماه جاری را داشته‌اند ارسال نشده و پیگیری‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها تنها محدود به کاربران دارای بدهی‌های معوقه از ماه‌های پیش‌تر بوده است.

در مقابل، برخی شرکت‌های فعال در حوزه خدمات مالی مانند دیجی‌پی به‌صورت رسمی اعلام کرده‌اند که جریمه‌ها را تا پایان تیرماه تعلیق کرده‌اند. در حالی‌که رفتار اسنپ پی در سکوت خبری انجام شده است.

برخی تحلیل‌گران معتقدند عدم اعلام رسمی این تصمیم به‌منظور جلوگیری از فشار اقتصادی به مدل تجاری شرکت و نیز پرهیز از سوءاستفاده‌های احتمالی  بوده است.

در پاسخ به انتقادات اخیر نیز برخی منابع نزدیک به این پلتفرم تأکید دارند که این تصمیم در راستای همدلی با کاربران در شرایط بحرانی اتخاذ شده و هم‌زمان تلاش شده از آسیب به فروشندگان خرد و وابسته به این سیستم جلوگیری شود. 

به گفته این منابع، عمده فروشندگان این پلتفرم، کسب‌وکارهای کوچک یا خانوادگی هستند که تأخیر در تسویه حساب می‌تواند تبعات شدیدی برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

با این حال، سکوت رسانه‌ای و عدم شفافیت در این موضوع، منجر به افزایش انتقادها و حتی برداشت‌هایی در راستای کمپین‌های ضداعتباری (بلک‌پی‌آر) علیه اسنپ پی شده است. 

بسیاری از کاربران معتقدند حتی یک اطلاعیه کوتاه و شفاف می‌توانست از حجم انتقادات کاسته و چهره‌ای همدلانه‌تر از این پلتفرم در افکار عمومی بسازد.

انتهای پیام

گزارش از سارا استوار

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.