مطالبه اسنپ پی از مردم در میانه جنگ، سررسید بازپرداخت اقساط فرا رسیده!
در حالیکه جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی، زندگی بخشی از مردم را مختل کرد و از سوی دیگر بخشی از کاربران به دلیل اختلالات بانکی به منابع مالی شان دسترسی نداشتند، اسنپپی با بیتوجهی به شرایط بحرانی کشور، با ارسال مکرر پیامکهای مطالبهگرانه نسبت به یادآوری برای دریافت اقساط ادامه داد؛ در حالی که انتظار می رفت این پلتفرم مالی همانند بسیاری از سامانه های مالی، ضمن همراهی و همدلی با مردم، پرداخت اقساط را به تعویق می انداخت.
به گزارش خبرنگار سیتنا، در جریان جنگ ۱۲ روزه میان ایران و رژیم غاصب صهیونیستی، شرایط اجتماعی، اقتصادی و امنیتی کشور بهشدت دستخوش تغییر شد. بسیاری از کسبوکارها با اختلال شدید مواجه شدند و درصد قابلتوجهی از شهروندان، ناگزیر به ترک محل کار و حتی محل زندگی خود شدند. در چنین شرایطی، بدیهی است که اولویت مردم حفظ امنیت و سلامت خانوادههایشان بوده، نه امور مالی جاری.
در همین راستا، تعدادی از بانکها و شرکتهای فعال در حوزه تسهیلات و خرید اقساطی، با درک شرایط بحرانی کشور، اقدام به تعویق اقساط مشتریان خود کرده و تا حد ممکن با مردم همراهی نشان دادند. این تصمیمات، ضمن کاهش فشار روانی و مالی بر خانوادهها، وجهه انسانی و مسئولیتپذیری این نهادها را نیز تقویت کرد.
در این شرایط، شرکت اسنپپی – بهعنوان یکی از زیرمجموعههای شناختهشده اپلیکیشن اسنپ – در این بازه بحرانی، رفتاری خلاف انتظار عمومی در پیش گرفت. ارسال پیامهای متعدد به مشتریان برای یادآوری پرداخت اقساط، آنهم در شرایطی که بسیاری از مردم در شرایط اختلال خدمات بانکی حتی به منابع مالی اولیه زندگی دسترسی نداشتند، نهتنها فاقد درک شرایط جامعه بود، بلکه باعث آزردگی خاطر بخش بزرگی از کاربران این پلتفرم شد.
در پیگیری خبرنگار سیتنا از روابط عمومی اسنپ پی پیرامون دلیل ارسال متوالی این گونه پیامک ها در دوران بحرانی جنگ، مقرر شد تا توضیحات تکمیلی در اختیار این رسانه قرار گیرد، ولی علیرغم پیگیری ها تا زمان ارسال این خبر توضیحی در اختیار قرار نگرفت.
سؤال اساسی اینجاست: آیا بهتر نبود که اسنپپی، مانند بسیاری از نهادهای مالی دیگر، در این شرایط بحرانی، همراهی بیشتری با مردم نشان میداد؟ آیا حفظ اعتماد و رضایت کاربران، آن هم در شرایطی چنین حساس، نباید اولویت اصلی هر کسبوکار مسئولیتپذیری باشد؟
در پایان، انتظار میرود مدیران ارشد مجموعه اسنپپی، ضمن بازنگری در سیاستهای ارتباط با مشتری در شرایط بحرانی، با انتشار توضیحی شفاف، به دغدغههای کاربران خود پاسخ دهند و از تکرار چنین رویههایی در آینده جلوگیری کنند.
تکمیلی؛ تعویق جریمه کاربران بدهکار اسنپ پی تا ۱۵ تیرماه
علی رغم ارسال پیامک هایی از سوی اسنپ پی به کاربران در دوران جنگ برای پرداخت اقساط، این پلتفرم در عمل هیچگونه جریمهای را تا تاریخ ۱۵ تیرماه فعال نکرده است.
با این حال، این تصمیم بدون هیچ اطلاعرسانی رسمی یا عمومی صورت گرفته است؛ مسئلهای که موجب برخی برداشتهای منفی و واکنشهای رسانهای شده است.
به گزارش سیتنا، اسنپ پی که خدمات تسهیلگری مالی را در بستر اپلیکیشن ارائه میدهد، در دوره بحران جنگ تصمیم گرفت جریمه بدهکاران را تا نیمه تیرماه اعمال نکند. با وجود این، اطلاعرسانی به کاربران صرفاً از طریق تغییراتی در اپلیکیشن صورت گرفته و هیچگونه اعلام عمومی از طریق رسانهها یا اناشار بیانیه رسمی صورت نگرفته است.
پیامکهای ارسالی به کاربران نیز تا پنجم تیرماه فاقد هرگونه اشاره به جریمه یا هشدار مشابهی بودهاند. از پنجم تیرماه به بعد، پیامکهایی با ادبیات جدید و اشاره به فرصت بازپرداخت و تسویه اقساط بدون جریمه، از طریق اپلیکیشن ارسال شده است.
در کنار این تصمیم، تماس یا پیامکی به کاربرانی که صرفاً بدهی ماه جاری را داشتهاند ارسال نشده و پیگیریها و اطلاعرسانیها تنها محدود به کاربران دارای بدهیهای معوقه از ماههای پیشتر بوده است.
در مقابل، برخی شرکتهای فعال در حوزه خدمات مالی مانند دیجیپی بهصورت رسمی اعلام کردهاند که جریمهها را تا پایان تیرماه تعلیق کردهاند. در حالیکه رفتار اسنپ پی در سکوت خبری انجام شده است.
برخی تحلیلگران معتقدند عدم اعلام رسمی این تصمیم بهمنظور جلوگیری از فشار اقتصادی به مدل تجاری شرکت و نیز پرهیز از سوءاستفادههای احتمالی بوده است.
در پاسخ به انتقادات اخیر نیز برخی منابع نزدیک به این پلتفرم تأکید دارند که این تصمیم در راستای همدلی با کاربران در شرایط بحرانی اتخاذ شده و همزمان تلاش شده از آسیب به فروشندگان خرد و وابسته به این سیستم جلوگیری شود.
به گفته این منابع، عمده فروشندگان این پلتفرم، کسبوکارهای کوچک یا خانوادگی هستند که تأخیر در تسویه حساب میتواند تبعات شدیدی برای آنها به همراه داشته باشد.
با این حال، سکوت رسانهای و عدم شفافیت در این موضوع، منجر به افزایش انتقادها و حتی برداشتهایی در راستای کمپینهای ضداعتباری (بلکپیآر) علیه اسنپ پی شده است.
بسیاری از کاربران معتقدند حتی یک اطلاعیه کوتاه و شفاف میتوانست از حجم انتقادات کاسته و چهرهای همدلانهتر از این پلتفرم در افکار عمومی بسازد.
انتهای پیام
خبرنگار: سارا استوار
افزودن دیدگاه جدید