رستگار: تنگنظری در افزایش تعرفههای ارتباطی از چالشهای اصلی است
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران گفت: تنگ نظری های حاکمیت در افزایش تعرفهها در چند سال گذشته و عدم توجه به شعارهای سالهای اخیر که همواره تاکید به جهش توسعه و تولید، سرمایه گذاری و مشارکت مردم داشته است، از چالش های اصلی بوده و قبل از اینکه درجه نارضایتی مردم از خدمات ارتباطی بیشتر و صدمه به امنیت ارتباطات وارد شود، باید دولت به همراه سایر نهادهای مرتبط چاره اندیشی کند.
فرامرز رستگار، دبیر کانون هماهنگی فاوا در دیدار تشکلهای این حوزه با قائم مقام وزیر در امور ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (لینک) با توجه به سوابق طولانی در این حوزه و برای جلب نظر مدیران ارشد کشور و کارشناسان برای تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها مطالبی را تحت عنوان "یادگار گذشتگان- میراث آینده گان" مطرح نمود.
رستگار طرح این مسئله را به اشکال در مطالعات امکان سنجی دهه اخیر پژوهشگران و مدیرانی مطرح نمود که برای توسعه ارتباطات و اینترنت، بیشتر به الگوهای جهانی و برخی از کشورها روی می آورند و کمتر به گذشته و حال کشور خودمان می پردازند و نتیجه آن می شود که امروز می بینیم نه مردم رضایت دارند و نه کسب و کارهای حوزه فاوا و همینطور و روز به روز برخلاف کشورهای پیشرفته سهم فاوا در کشور ما سیر نزولی داشته است.
نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در مورد فرهنگ سازی در دوره قاجار برای معرفی و جااندازی خدمات تلفن توضیح داد که چگونه حاکمیت با تدبیر توانست نظر منفی مردم آن روز را نسبت به فناوری تلفن تغییر دهد. همینطور برای جایگزین نمودن فاکس بجای سرویس تلگراف و تلکس که پرهزینه و فاقد کارایی لازم بود ولی جامعه از سطح امنیت تا فرهنگ حاکم، با ورود و ظهور آن چندان همراه نبودند ولی با درایت دولت این سرویس نیز از لایه های حکومتی و سپس شرکتهای بزرگ وارد کسب و کارهای کوچک شد و جریان عادی خود را طی نمود.
وی ادامه داد: مقاومت بخشهای صنعتی و اجرایی کشور برای تبدیل مراکز تلفن الکترومکانیکی به مراکز الکترونیک دیجیتال که نگرانی هایی را در رابطه با امنیت شغلی کارکنان ایجاد کرده بود نیز با اطلاع رسانی های درست و همراهی دولت و تحریک تقاضا در بخش مشتریان با وجود افزایش تعرفه ها به خوبی انجام و ظرفیت توسعه تلفن را از یکصد هزار شماره در سال به یک میلیون شماره افزایش داد.
رستگار خاطرنشان کرد: فناوری تلفن سیار با هزینه های بالای آن در سال ۱۳۷۳ با استقبال مردم مواجه نشد ولی با تبلیغات و اطلاع رسانی درست، از سال ۱۳۷۴ صف های طولانی برای این سرویس تشکیل و تا حدود ده سال میزان عرضه این خدمت کمتر از تقاضا بود. رگولاتوری در اوایل سال ۱۳۸۰ و آغاز آزاد سازی و خصوصی سازی بخش تلفن سیار رشد خوبی را تجربه کرد ولی تمرکز بر پشتیبانی از تلفن موبایل و تقریبا به توجهی به تلفن و سرویس های اینترنتی ثابت باعث شد که شبکه های ثابت توسعه کافی نداشته باشد و شبکه های موبایل هم با هجوم ترافیک های پیش بینی نشده دچار اختلال در سرویس دهی مناسب شود.
رستگار افزود: از این رو از ابتدای دهه ۹۰ شمسی تلاش شد با ایجاد شرکت اپراتور چهارم، این شرکت به صورت اختصاصی سرویس های دسترسی نوری را تامین کند که با تمام پشتیبانی های دولت این کار میسر نشد. شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۹۵ برنامه ره نگاشت ۵ ساله تحول خود را اعلام کرد که در طول برنامه پنج میلیون دسترسی نوری فراهم کند و این شرکت هم موفق نشد.
دبیر و عضو هیات مدیره کانون هماهنگی فاوا ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ با صدور پروانه برای ده اپراتور جهت فعالیت در این حوزه اقدام شد ولی نتیجه کار در حال حاضر چندان رضایتبخش نیست. بنابراین به نظر می رسد که در رابطه با این سرویس، نقش دولت، تبلیغات مجریان و رسانه ها و از همه مهمتر تنظیم گری بین ارتباطات ثابت و موبایل کافی و یا درست نبوده و باعث شکست هر سه رویکرد یادشده برای ارائه این سرویس شده است.
وی ادامه داد: تنگ نظری های حاکمیت در افزایش تعرفه ها در چند سال گذشته و عدم توجه به شعارهای سالهای اخیر که همواره تاکید به جهش توسعه و تولید، سرمایه گذاری و مشارکت مردم داشته از چالش های اصلی بوده و قبل از اینکه درجه نارضایتی مردم از خدمات تلفنی و اینترنتی بیشتر و صدمه به امنیت ارتباط وارد شود، باید دولت به همراه سایر نهادهای مرتبط چاره اندیشی که البته نقش تشکل های خصوصی در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها هم باید افزایش یابد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید