آنچه در دیدار تشکل های حوزه فاوا با رییس سازمان تنظیم مقررات گذشت
هیات مدیره کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا و تشکل های مرتبط از جمله سندیکای صنعت مخابرات ایران، سندیکای شناسایی و مکان یابی رادیویی، سندیکای افتا، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، انجمن شرکتهای نرم افزاری و انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران با قائم مقام وزیر در امور ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دیدار کردند.
به گزارش سیتنا، روز چهارشنبه هفتم آذرماه سال جاری، هیات مدیره کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا و تشکل های مرتبط از جمله سندیکای صنعت مخابرات ایران، سندیکای شناسایی و مکان یابی رادیویی، سندیکای افتا، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، انجمن شرکتهای نرم افزاری و انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران با قائم مقام وزیر در امور ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دیدار کردند.
در ابتدای این جلسه فرامرز رستگار، دبیر کانون هماهنگی فاوا و دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران با توجه به سوابق طولانی در این حوزه و برای جلب نظر مدیران ارشد کشور و کارشناسان برای تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها مطالبی را تحت عنوان "یادگار گذشتگان- میراث آینده گان" مطرح نمود.
تنگ نظری های حاکمیت در افزایش تعرفه ها در چند سال گذشته، چالش های اصلی حوزه فاوا
رستگار طرح این مسئله را به اشکال در مطالعات امکان سنجی دهه اخیر پژوهشگران و مدیرانی مطرح نمود که برای توسعه ارتباطات و اینترنت، بیشتر به الگوهای جهانی و برخی از کشورها روی می آورند و کمتر به گذشته و حال کشور خودمان می پردازند و نتیجه آن می شود که امروز می بینیم نه مردم رضایت دارند و نه کسب و کارهای حوزه فاوا و همینطور و روز به روز برخلاف کشورهای پیشرفته سهم فاوا در کشور ما سیر نزولی داشته است.
نایب رییس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در مورد فرهنگ سازی در دوره قاجار برای معرفی و جااندازی خدمات تلفن توضیح داد که چگونه حاکمیت با تدبیر توانست نظر منفی مردم آن روز را نسبت به فناوری تلفن تغییر دهد. همینطور برای جایگزین نمودن فاکس بجای سرویس تلگراف و تلکس که پرهزینه و فاقد کارایی لازم بود ولی جامعه از سطح امنیت تا فرهنگ حاکم، با ورود و ظهور آن چندان همراه نبودند ولی با درایت دولت این سرویس نیز از لایه های حکومتی و سپس شرکتهای بزرگ وارد کسب و کارهای کوچک شد و جریان عادی خود را طی نمود.
وی ادامه داد: مقاومت بخشهای صنعتی و اجرایی کشور برای تبدیل مراکز تلفن الکترومکانیکی به مراکز الکترونیک دیجیتال که نگرانی هایی را در رابطه با امنیت شغلی کارکنان ایجاد کرده بود نیز با اطلاع رسانی های درست و همراهی دولت و تحریک تقاضا در بخش مشتریان با وجود افزایش تعرفه ها به خوبی انجام و ظرفیت توسعه تلفن را از یکصد هزار شماره در سال به یک میلیون شماره افزایش داد.
رستگار خاطرنشان کرد: فناوری تلفن سیار با هزینه های بالای آن در سال ۱۳۷۳ با استقبال مردم مواجه نشد ولی با تبلیغات و اطلاع رسانی درست، از سال ۱۳۷۴ صف های طولانی برای این سرویس تشکیل و تا حدود ده سال میزان عرضه این خدمت کمتر از تقاضا بود. رگولاتوری در اوایل سال ۱۳۸۰ و آغاز آزاد سازی و خصوصی سازی بخش تلفن سیار رشد خوبی را تجربه کرد ولی تمرکز بر پشتیبانی از تلفن موبایل و تقریبا به توجهی به تلفن و سرویس های اینترنتی ثابت باعث شد که شبکه های ثابت توسعه کافی نداشته باشد و شبکه های موبایل هم با هجوم ترافیک های پیش بینی نشده دچار اختلال در سرویس دهی مناسب شود.
رستگار افزود: از این رو از ابتدای دهه ۹۰ شمسی تلاش شد با ایجاد شرکت اپراتور چهارم، این شرکت به صورت اختصاصی سرویس های دسترسی نوری را تامین کند که با تمام پشتیبانی های دولت این کار میسر نشد. شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۹۵ برنامه ره نگاشت ۵ ساله تحول خود را اعلام کرد که در طول برنامه پنج میلیون دسترسی نوری فراهم کند و این شرکت هم موفق نشد.
دبیر و عضو هیات مدیره کانون هماهنگی فاوا ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ با صدور پروانه برای ده اپراتور جهت فعالیت در این حوزه اقدام شد ولی نتیجه کار در حال حاضر چندان رضایتبخش نیست. بنابراین به نظر می رسد که در رابطه با این سرویس، نقش دولت، تبلیغات مجریان و رسانه ها و از همه مهمتر تنظیم گری بین ارتباطات ثابت و موبایل کافی و یا درست نبوده و باعث شکست هر سه رویکرد یادشده برای ارائه این سرویس شده است.
وی ادامه داد: تنگ نظری های حاکمیت در افزایش تعرفه ها در چند سال گذشته و عدم توجه به شعارهای سالهای اخیر که همواره تاکید به جهش توسعه و تولید، سرمایه گذاری و مشارکت مردم داشته از چالش های اصلی بوده و قبل از اینکه درجه نارضایتی مردم از خدمات تلفنی و اینترنتی بیشتر و صدمه به امنیت ارتباط وارد شود، باید دولت به همراه سایر نهادهای مرتبط چاره اندیشی که البته نقش تشکل های خصوصی درتصمیم سازی و تصمیم گیری ها هم باید افزایش یابد .
الزام به بازنگری در مقررات و لزوم مقررات زدایی
برات قنبری، عضو هیات مدیره کانون هماهنگی فاوا نیز سخنان خود را طی هشت سرفصل ذیل ارایه نمود:
۱- سازمان تنظیم مقررات قلب تپنده وزارتخانه است و مسئولیت برآورد و تنظیم و وصول درآمد سالیانه را دارد و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ این رقم ۲۶ همت است که برای انجام و تضمین تحقق آن در بودجه سالیانه ۲۵ صدم درصد از حق امتیازها به سازمان تخصیص می یافت که معمولا به صورت صد درصد و ترجیحا نیمه اول سال تخصیص می یافت.
۲- با افزایش نرخ برابری دلار اندازه بازار بخش خیلی کاهش یافته است لازم است همه تلاش ها برای بزرگ شدن کیک اقتصاد بخش معطوف شود.
۳- برای رسیدن به اهداف برنامه پنج ساله هفتم به حداقل هزار همت و یا ۲۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم است.
۴- نیروی انسانی چالش اصلی رگولاتوری است تامین نیروی انسانی خبره و آموزش مداوم از الزامات است و با توجه به سوابق, استفاده از ظرفیت ITU راهکار سهل الوصول است .
۵- بازنگری تعرفه ها و روش های اجرایی کم هزینه اجتماعی ضروری است. با توجه به ظرفیت USO ارائه خدمات پایه با نرخ های معقول و مرد انتظار حاکمیت امکان پذیر است و می تواند مقدمه ای برای آزادسازی تعرفه سایر خدمات باشد.
۶- بازنگری در مقررات و مقررات زدایی و خود تنظیم گری فناوری های جدید لازم است.
۷- ساختار وزارتخانه و تغییرات سال های اخیر و مخصوصا جابجایی برنامه و بودجه به معاونت پشتیبانی غیر کارشناسی بوده و وزارتخانه را می تواند با چالش مواجه کند.
۸- با توجه به لزوم همراستا یی با تحولات فناوری، تغییرات اساسی و پارادایم شیفت اجتناب ناپذیر است.
لزوم تشکیل کمیته های مشورتی با تشکل ها
صابر فیضی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست ضمن طرح مسایل و مشکلات حوزه ارتباطات، تجربیات گذشته که با مسایل چگونه برخورد می شد را مطرح نمود.
این عضو هییت مدیره اتحادیه صنعت مخابرات ایران پیشنهاد داد: طبق وظایف سازمان تنظیم مقررات برای جلوگیری از ورود خسارت به فعالان حوزه ارتباطات شامل اپراتورها، تولیدکنندگان و پیمانکاران، کمیته های مشورتی با تشکل ها تشکیل شود تا با هماهنگی بخش خصوصی و دولتی تصمیماتی گرفته شود که مصرف کنندگان نیز منتفع شوند.
مشارکت بخش خصوصی با دولتی برای سرمایه گذاری و BOT
مهرداد میراسماعیلی، عضو هییت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران ضمن بررسی شرایط اقتصادی صنعت مخابرات و راهکارهای افزایش درآمد صنعت و برون رفت از شرایط کنونی پیشنهادات زیر را برای بهبود وضعیت صنعت تلکام ارائه داد:
۱- اصلاح نظام تعرفه ای در اسرع وقت تا توان سرمایه گذاری اپراتورها به چرخه برگردد.
2- شرکت مخابرات ایران و منابع زیرساختی آن در یک نگاه برد برد با قیمت های منصفانه در اختیار سایر اپراتورها برای کاهش سرمایه گذاری و استفاده بهینه قرار بگیرد.
3- تشکل ها با کار کارشناسی برای آگاه سازی مردم از شرایط موجود و افزایش سهم درآمدی اپراتورها برای سرمایه گذاری در صنعت تلکام جهت عدم وجود ناترازی در آینده کمک نمایند و آگاه سازی برای مردم با توضیحات صورت گیرد.
4- بررسی راهکارهای مشارکت بخش خصوصی با دولتی برای سرمایه گذاری و BOT برای آزادسازی منابع مخصوصا شرکت مخابرات ایران.
۵ - حمایت از تولیدات و محصولات ساخت داخل واقعی با توان اشتغال بالا و ظرفیت تولید مناسب با ایجاد مشوق های بیشتر برای اپراتورها در صورت استفاده از این نوع تولیدات داخلی.
ابهام در آینده پروژه فیبرنوری
میثم عطارزادگان، بازرس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات نیز در این نشست مطرح نمود: اکثر تولیدکنندگان، تامین کننده ها و مجریان پروژه های مخابراتی که در راستای پروژه فیبرنوری، سرمایه گذاری نموده و ظرفیت های جدیدی را در تولید تجهیزات پسیو حاصل نموده اند، در خصوص آینده این پروژه ملی دچار ابهام هستند.
رییس کمیسیون مالی و حقوقی این اتحادیه ادامه داد: اگر که بصورت شفاف در خصوص این طرح اظهارنظر شود ما به عنوان بخش خصوصی برای آینده پیش رو با برنامه و استراتژی مشخص تری حرکت خواهیم کرد و این موضوع موجب چالش برای همه فعالان این حوزه در سطوح مختلف اعم از سرویس دهنده، تولید کننده، وارد کننده تجهیزات و مجریان شده است.
استفاده از ظرفیت کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برای رفع موانع
مرتضی مهدوی، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های نرم افزاری استان تهران (آشنا) نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات موجود در حوزه کسب و کار شرکتهای نرم افزاری تاکید نمود: پبشنهاد میشود از ظرفیت کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برای مواردی ذیل استفاده شود.
1- برطرف کردن موانع و شتاب بخشی به شکل گیری زیست بوم اقتصاد دیجیتال در کشور با استفاده از شرح وظایف سازمان تنظیم مقررات و رفتار یکسان با محصولات داخلی و خارجی در ارزیابی امنیتی.
2- الزام به کپی رایت برای حمایت از دارایی های کسب و کارها و جذب سرمایه بیشتر در حوزه نرم افزار ذیل بند حمایت از سکو (پلتفرم) ها و کسب و کارها دیجیتال و فناوری پایه در کشور.
3- تربیت نیروی انسانی ماهر برای کسب و کارها و حمایت از آزادکاران (فریلنسرها) ذیل بند بسترسازی برای توسعه اشتغال فناوری پایه در کشور.
4- بازنگری در مدل کسب و کار توسعه فیبر نوری که میتواند بازار فاوا کشور را توسعه دهد.
5- صدور پروانه اپراتور های سلامت از طریق سازمان تنظیم مقررات بررسی شود.
برابری قدرت نرم افزاری کشور با نرم افزارهای خارجی
مریم خیری، رئیس گروه صنایع نرم افزار وزارت صمت و عضو هیات مدیره کانون هماهنگی فاوا نیز با عنوان این موضوع که در حال حاضر کشور ما به توانمندی های خیلی خوبی در حوزه نرم افزار رسیده است، ادامه داد: ما شرکتهای تولیدکننده نرم افزار دارای پروانه بهره برداری در تمامی شاخه ها داریم که محصولاتشان با محصولات خارجی برابری می کند و نیاز به حمایت های ویژه از سمت دولت دارند.
خیری با طرح این موضوع که در دوره ای هستیم که کشورها قدرتشان را بر اساس توان نرم افزاری شان وهمچنین کنترل های نرم افزاری نشان می دهند، بیان نمود: در کشور محصولات نرم افزاری در زمینه زیرساخت، امنیت، مخابراتی، ارتباطی و غیره داریم که خیلی از نیازهای نرم افزاری اپراتورها و زیرساخت کشور را که واردات لایسنس است را پوشش می دهند.
اعلام آمادگی به همکاری با توجه به بند ٢ ماده ۶ وظایف و اختیارات سازمان
هاشم حبیبی، عضو هییت مدیره سندیکای افتا نیز سخنان خود را در محورهای ذیل مطرح نمود:
با توجه به بند ٢ ماده ۶ وظایف و اختیارات سازمان، تایید فنی تجهیزات باسازمان تنظیم مقررات میباشد، اما در حال حاضر تجهیزات امنیتی خارجی به نظر میرسد بررسی یا تایید نمیشوند و به وفور در کشور استفاده میشوند. این عدم نظارت و ارزیابی تجهیزات خارجی بر روی اقتصاد تجهیزات ایرانی اثیر منفی گذاشته، چون تجهیز ایرانی باید در آزمایشگاههای افتا ارزیابی شده و گواهینامه دریافت کنند که درخواست می شود که روی تست و ارزیابی محصولات امنیتی خارجی نیز اقدام موثری انجام شود.
در بند ١٢ از همین ماده به سازمان اجازه داده شده است که از ظرفیت اتحادیهها و انجمنها برای کاهش امور اجرایی استفاده شود، لذا از ریاست محترم سازمان درخواست گردید که در کمیسیونهای مرتبط با حوزه امنیت از ظرفیت انجمن صنفی افتا یا سندیکا / اتحادیه مخابرات ایران استفاده گردد.
عضو هیات مدیره اتحادیه مخابرات ایران و همچنین افتا ادامه داد: انجمن صنفی افتا و اتحادیه آمادگی دارند در تمامی موضوعات فنی و مدیریتی درکنار سازمان باشند.
ضرورت تشکیل کمیته فنی بازرگانی جهت شناسایی درآمد در وزارت ارتباطات
علیرضا احتشامی، عضو هیات مدیره وخزانه دار سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز مطرح نمود: پیشنهاد می گردد در وزارتخانه یک کمیته فنی بازرگانی جهت شناسایی درآمد تشکیل گردد تا کمیته فوق بتواند امکانات بالفعل و بالقوه شرکتهای تابعه وزارتخانه مثل شرکت زیر ساخت و امثالهم را شناسایی نموده و کسب درآمد نماید. به عنوان مثال در پروژه نور ۲ در شرکت زیرساخت حدود ۱۲۰۰۰ کیلومتر کابل فیبرنوری اجرا شده که تعداد تار کمی از آن به بهره برداری رسیده است، لذا این پروژه میتواند محل درآمد بسیار بزرگی برای وزارتخانه باشد، زیرا همه ارگانها از جمله شرکت گاز، راه آهن ، راهداری و … به این کابل نیاز دارند و همچنین امکانات دیگری که در شرکتهای تابعه وزارت خانه موجود است که میتواند سریع به درآمد برسد.
احتشامی فر ادامه داد: برای رساندن بعضی از امکانات شرکتهای تابعه به درآمد نیاز به سرمایه گذاری میباشد که میتوان از روش قراردادهای PPP و BOT و یا اجاره به شرط تملیک این سرمایه گذاری ها را جذب کرد.
حذف فرآیندهای تکراری برای تست تجهیزات
محمد رضا کاویانی، نایب رییس سندیکای شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی نیز به عنوان یکی از حاضرین این نشست ضمن توضیح در خصوص اینکه شرکت های عضو سندیکا با تجهیزات سیم کارت خور، انواع رادیو ها، انواع آنتن ها سرو کار دارند، لذا در مباحث تولید، واردات و صادرات ارتباط روزانه با سازمان دارند، مطرح نمود: سازمان در بسیاری از موارد فرآیندهای تکراری برای تست تجهیزات وارداتی دارد و این موجب هزینه برای تامین قطعات و تجهیزات در صنعت می شود، مثلا دستگاهی که امروز وارد کشور می شود و ارسال می شود به آزمایشگاه (یک نمونه) که هزینه ای معادل یک میلیارد ریال دارد، مجدد سه ماه بعد همین دستگاه بایستی دوباره به آزمایشگاه برود و همان هزینه ها پرداخت گردد.
کاویانی ادامه داد: فرآیندهای ترخیص تجهیزات برای شرکت های دانش بنیان و تولیدی و یا شرکت های تحقیق و توسعه ای مانند واردات عمده است، یعنی چه برای دو عدد و چه برای 100 عدد فرآیندهای سازمان تقریبا یکی می باشد!
نایب رییس سندیکای شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی همچنین مطرح نمود: فناوری های مربوط اینترنت اشیا، خودروهای متصل، استفاده از زیرساخت های فناورانه در دنیا بر اساس فناوری های جدید نیازمند همکاری با سازمان تنظیم مقررات جهت شفافیت و کاهش هزینه های تحقیق و توسعه در شرکت هاست و پیشنهاد می گردد که در سیاست گذاری های کلان، نماینده سندیکا به عنوان بزرگترین ذی نفع این حوزه حضور مستمر در جلسات با حق رای از سوی اتاق بازرگانی داشته باشد.
تقویت نقش تشکلها در حوزه های تصمیم سازی
در بخش دیگری از این نشست فرهاد کرم زاده، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران موضوعات خود رادر سه بخش مطرح نمود:
1- تقویت نقش تشکلها در حوزه های تصمیم سازی و پررنگ شدن حضور نمایندگان صنف در کمیته ها و کمیسیونهای تخصصی.
2- چابک سازی واحدهای تخصصی سازمان در پاسخگویی به ذینفعان.
3- بهبود و اصلاح فرآیندها و قوانین و آیین نامه ها.
تاکید به حذف مجوزهای متعدد و باقی ماندن تنها یک رگولاتوری تخصصی
داوود مسعودی، دبیرکل انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز ضمن تاکید به حذف مجوزهای متعدد و باقی ماندن تنها یک رگولاتوری تخصصی در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی مطرح کرد: حذف مجوزهای متعدد و وجود یک رگولاتوری تخصصی میتواند تحولی بزرگ در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی ایجاد کند. وجود یک رگولاتوری تخصصی به ما این امکان را میدهد که موانع موجود را کاهش دهیم و فرآیندهای کسب وکار را تسهیل کنیم.
مسعودی ادامه داد: در حال حاضر، شرکتها مجبور به دریافت مجوزهای متعدد از نهادهای مختلف هستند که این امر میتواند زمانبر و هزینه زا باشد. با ایجاد یک رگولاتوری واحد، میتوانیم به یکپارچگی و شفافیت در فرآیندهای رگولاتوری دست یابیم.
دبیرکل انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران به مزایای این طرح به شرح ذیل اشاره نمود:
1- کاهش زمان و هزینه: حذف مجوزهای متعدد به کاهش زمان و هزینههای اداری کمک میکند و شرکتها میتوانند تمرکز بیشتری بر روی نوآوری و توسعه محصولات خود داشته باشند.
2- شفافیت و پیشبینی پذیری: یک رگولاتوری واحد میتواند قوانین و مقررات را به صورت واضح و قابل پیشبینی ارائه دهد که به کسبوکارها کمک میکند تا بهتر برنامهریزی کنند.
3- حمایت از نوآوری: با کاهش موانع، استارتاپها و شرکتهای نوپا میتوانند سریعتر به بازار وارد شوند و ایدههای خلاقانه خود را پیادهسازی کنند.
مسعودی، افزود: کشورهای پیشرفتهای مانند استونی و سنگاپور با ایجاد رگولاتوریهای تخصصی در حوزه دیجیتال و فناوریهای نوین موفق به جذب سرمایهگذاریهای خارجی و رشد استارتاپها شدهاند. این کشورها با حذف موانع اداری و ایجاد محیطی مساعد برای نوآوری، به یکی از مقاصد اصلی سرمایهگذاران تبدیل شدهاند.
وی ادامه داد: امیدوارم که با توجه به اهمیت این موضوع، سیاست گذاران اقدام به ایجاد یک رگولاتوری تخصصی کنند که به رشد و توسعه پایدار اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی کمک کند. این تغییر نه تنها به نفع کسبوکارها بلکه به نفع جامعه و اقتصاد کشور خواهد بود.
وی در پایان ضمن تشکر بابت برگزاری این جلسه، آمادگی انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران برای همکاری با دولت جهت اجرای این طرح را اعلام و ابراز امیدواری کرد که با همت جمعی، به سوی آیندهای روشنتر حرکت کنیم.
لزوم نمایش شفاف پرداخت ها در راستای جلوگیری از پرداخت های گزینشی
مجید ذوقی، دبیرکل اتحادیه صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست به دو نکته اشاره نمود:
1 - در قراردادهایی که پیمانکاران و تولیدکنندگان با نهادهای دولتی منعقد می نمایند همانطور که در دریافت کالا و خدمات خارج از زمان تعیین شده در قرارداد جریمه روزانه به پیمانکارتعلق می گیرد، در پرداخت با تاخیر صورت حساب ها از سمت کارفرمای دولتی نیز جریمه تعلق گیرد.
2 - سامانه ای طراحی گردد تا با نمایش پرداخت های شفاف و عادلانه به کلیه پیمانکاران و تولیدکنندگان دغدغه و گمانه های مبنی بر پرداخت های گزینشی از بین رود، مثلا از طریق یک سامانه و اطلاع رسانی شفاف.
جایگاه حمایتی پایین نرم افزار در مقایسه با کشورهای پیشرفته
محسن لطیفی، عضو هیات مدیره انجمن شرکت های نرم افزاری با اشاره به یکی از مشکلات صنف فناوری اطلاعات در کشور، جایگاه حمایتی پایین نرم افزار در مقایسه با کشورهای پیشرفته را مطرح و ادامه داد: انجمن شرکت های نرم افزاری (آشنا) بر این باور است که با استفاده بهینه از نرم افزار می توان کشور را به نحو بهتری اداره کرد و در همین راستا انتظارات انجمن از مسئولین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به شرح زیر مطرح نمود:
۱- استفاده گسترده از نرم افزارهای پیشرفته سازمانی و بهره گیری از فناوری های نوین و تحلیل داده در سطح وزارتخانه که می تواند الگوی مناسبی برای سایر وزارتخانه ها و سازمانها باشد.
۲- حمایت از نرم افزارهای تولید داخل که ضمن کارآفرینی و جلوگیری از خروج ارز می تواند با اطمینان بیشتری امنیت سازمان ها را فراهم کند.
لطیفی در پایان ادامه داد: حمایت از نرم افزارهای داخلی همچنین موجب دلگرمی متخصصین و جلوگیری از خروج این سرمایه های ارزشمند می گردد.
رویکرد حکمرانی در بخش فاوا نیازمند تغییر و تحول است
امین فتحی، بازرس سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست مطرح نمود: رویکرد حکمرانی در بخش فاوا نیازمند تغییر و تحول است در حال حاضر تمام بازیگران و زنجیره ارزش این بخش از تولیدکنندگان تا مصرف کنندگان از شرایط خود رضایتی ندارند. مصرف کننده از کیفیت سرویس راضی نیست اپراتورها دچار ناترازی در هزینه و درآمد هستند و به طبع آن تولید کنندگان و تأمین کنندگان نیز به منابع مالی دسترسی ندارند تا فرآیند زنجیره تامین را به موقع برای سرویس دهندگان فراهم کنند.
فتحی ادامه داد: عملا این زنجیره دچار مشکل شده است و تا زمانی که موضوع اقتصاد بخش که شامل حمایت دولت از طریق کمک مالی به ذینفعان به نحو مستقیم یا غیر مستقیم وهمچنین نظام تعرفه گذاری منطقی حل نشود مشکل حوزه ارتباطات کشور بعید است به زودی مرتفع شود.
بازرس سندیکای صنعت مخابرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود اشاره نمود: درآمد های دیگری است که با توجه به شرایط کشور میبایست در اختیار وزارت ارتباطات قرار گیرد که این موضوع با حمایت دولت امکان پذیر می باشد. این درآمدها شامل درآمد رجیستری موبایل است که عملا در اختیار وزارت ارتباطات نیست، اما اگر بخشی از این درآمد به توسعه هدفمند زیربنای بخش فاوا در کشور با رویکرد حمایت از تولید و مصرف کنندگان و ذینفعان داده شود مشکل مهمی از حوره فاوا در کشور مرتفع خواهد شد.
فتحی ادامه داد: با توجه به آغاز روند و توسعه اینترنت بر بستر فیبر نوری بخش فاوا نیازمند سیاستگذاری منسجم و هدفمند است که کمترین تغییر را در یک برنامه ۵ ساله داشته باشد . قطعا رویکرد دولت محترم و وزارت ارتباطات در تسریع و بهبود اهداف ترسیم شده و منسجم کردن آن برای ارائه اینترنت با کیفیت به مصرف کنندگان که دغدغه آقای دکتر هاشمی وزیر محترم نیز میباشد بسیار راهگشا خواهد بود.
وی تاکید نمود: اجرای متوازن شبکه، نیازمند بررسی همه ابعاد است. ارائه اینترنت با سرعت مناسب و کیفیت پایدار نیازمند سرمایه گذاری های مهمی در سایر بخش ها از لایه هسته تا انتقال نیز میباشد که این موضوع با توجه به کاستی های موجود نیازمند نگاه ویژه میباشد.
آمادگی معاونت امور رادیویی سازمان در راستای تسهیلگری
به گزارش سیتنا، محمد حسن جواد زاده، معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات هم مطرح نمود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص فرآیند ترخیص و انجام تایید نمونه تجهیزات مخابراتی سازو کار مشخصی دارد و در حال انجام خدمت مورد اشاره در اساسنامه سازمان است و در صورتی که هر یک از فعالان بخش خصوصی نظری در خصوص اصلاح این ساز و کار دارد حتما به معاونت امور رادیویی سازمان منتقل کنند تا اعمال شود.
معاون امور رادیویی سازمان تنظیم تاکید نمود: در مورد تدوین ضوابط و استانداردها هم اکنون کارهای متنوعی شده و به طور مداوم با توسعه فناوری در حال بروزرسانی این ضوابط بوده و پذیرای نظرات بخش خصوصی در این راستا نیز هستیم.
جواد زاده ادامه داد: اراده سازمان تنظیم مقررات بر حمایت از تولید داخل و بومی سازی تجهیزات مخابراتی قرار دارد اما باید توجه داشت که تولید داخل باید حقیقی باشد و بدون وجود نمونه واقعا تولید داخل و البته با کیفیت مانع واردات تجهیزات نشویم. اینکه برخی شرکت ها حاضر به خرید تجهیزات خارجی با قیمت بسیار بالاتر از نمونه های مشابه داخلی هستند باید علت سنجی و چاره اندیشی شود تا بتوان تولیدات واقعی و با کیفیت داخلی را جایگزین نمونه های خارجی کرد.
پویایی و افزایش انگیزه فعالین بخش ارتباطات در سرمایه گذاری در توسعه شبکه
مهدی روحانی نژاد، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این جلسه ضمن تاکید بر رویکرد رگولاتوری مبنی بر استفاده از دیدگاه تخصصی تشکل های صنفی در فرآیند تصمیم سازی در این سازمان، از نمایندگان این تشکل ها خواست که پیشنهادات و راهکارهای خودشان را بصورت مستند و مبتنی بر مطالعات کارشناسی به سازمان ارایه نمایند.
معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین با اشاره به پویایی و افزایش انگیزه فعالین بخش ارتباطات در سرمایه گذاری در توسعه شبکه و خدمات مبتنی بر فیبرنوری آن را ناشی از رویکرد رگولاتوری در سال های اخیرو جذابتر کردن این حوزه از دیدگاه اقتصادی دانست.
کوچک شدن اقتصاد فاوا در مقایسه با بخش های دیگر اقتصادی کشور
صادق عباسی شاهکوه، مشاور وزیر ارتباطات و مجری توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها ، نیز در این نشست موضوعات کسب و کار حوزه فاوا را از زاویه دیگر تحلیل نمود.
عباسی شاهکوه مطرح نمود: مشکل اصلی در بخش ارتباطات، کوچک شدن اقتصاد این بخش در مقایسه با بخش های دیگر اقتصادی کشور است با اینکه در طول برنامه ششم، اقتصاد بخش ارتباطات بر حسب ریالی بیش از ۲.۵ برابر شد ولی دیگر بخشها متناسب با دلار رشد کردند، لذا این بخش که عمده هزینه هایش دلاری است کوچک شد و این اشکال در بخش موبایل از سال ۹۹ خودش را نشان داد.
وی ادامه داد: اگر همین طور پیش برود چون قدرت و توجیه سرمایه گذاری کم شده است، شبکه ها مستهلک می شوند و به تدریج کیفیت کاهش می یابد و نهایتا اگر تدبیر نشود فروپاشی اتفاق می افتد پس باید منابع درآمدی در این بخش بوجود بیاید که یک بخش اجتناب ناپذیر آن افزایش قیمت است. بر اساس چارچوبهای جهانی اگر قیمت سبد مصرف استاندارد موبایل و ثابت هر کدام زیر ۲ درصد سرانه درآمد ناخالص ملی باشد مطلوب است که در کشور ما قیمتها پایین تر از این سطوح است. البته در هر حال باید اطمینان حاصل شود که اپراتورها هم با افزایش بهره وری ، کیفیت خدمات موجود را بهبود می دهند و همچنین خدمات جدید ایجاد می کنند.
استقرار سازمان سکویی، پارادایم شیفتی برای بقای سازمان های ایرانی
داوود ادیب، رییس کانون هماهنگی فاوا نیز با اشاره به اینکه دو موضوع مولدسازی و همچنین مهاجرت از ساختارهای سنتی و یا حتی مدرن به سازمان های سکویی می تواند چالش ها و مشکلات سازمان ها را به حداقل برساند و ما ناگریز هستیم که به آن سمت حرکت کنیم، مطرح نمود: هیات مولدسازی ۲۱ دی ۱۴۰۱ آییننامه اجرایی مولدسازی را تصویب کرده است و در ماده ۷ این آییننامه دستگاهها مکلف شدند تا در قالب سامانه ساد، اطلاعات اموال خود را ثبت کنند و متاسفانه تا کنون در این حوزه، اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته است و به همین جهت روز 16 آبان 1403 ، صد و چهاردهمین جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا که به ریاست مسعود پزشکیان و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و دیگر اعضا تشکیل شد و علی رغم اتمام مهلت پیش بینی شده در این تصویب نامه، در این جلسه درخواست وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص «تمدید مصوبه مولدسازی داراییهای دولت» به مدت دو سال دیگر و به عبارتی تا 16 آبان 1405 بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و اعضا مقرر کردند دولت لایحه کاملی در این زمینه به مجلس ارائه دهد که امیدوار هستیم در مدت دو سال که زمان زیادی هم می باشد مولد سازی شکل بگیرد.
رییس کانون هماهنگی فاوا ادامه داد: با توجه به تحولات بزرگی که در جهان در حال وقوع می باشد و با توجه به مشکلاتی که در کشور داریم، نیازمند گذر از پارادایم سنتی و حتی مدرن در طبقه بندی سازمان ها به پارادایم جدید مبتنی بر سازمان سکویی ، تغییر در نگرش و اصلاح شیوههای مدیریتی می باشیم.
ادیب گفت: امروزه در سازمانهای سکویی، استفاده از کلیه منابع سازمان و کنترل آنها به صورت صحیح و درست، استفاده از ظرفیتهای خالی سازمان در فعالیت خود آن سازمان و حتی سازمانهای دیگر، استفاده بهینه از هر یک از منابع سازمان در بهترین جایگاه خود، به کارگیری همزمان یک منبع در چندین فعالیت مختلف در سطوح مختلف سازمانی و سازمانهای متقاوت از اصول راهبردی و بنیادینی است که سازمان های بزرگ مطرح هزاره سوم از آن ها بهره می برند.
رییس انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران همچنین اشاره کرد: اعمال هر گونه تغییر و تحولی که بخواهد منجر به استقرار سازمان سکویی گردد، نیازمند آن است که ابتدا تغییر دیدگاه افراد درون سازمان ها با بهره گیری از تجربیات در نشست های تخصصی با نخبگان صنعت و اساتید دانشگاهی انجام گیرد و همچنین افرادی استراتژیک به عنوان رهبران تحول آفرین یا معماران سازمان سکویی که نهاد سازی در سازمان های سکویی را به خوبی می شناسند در طول فرایند حضور داشته باشند تا با بهره گیری از ابزارهای هوش مصنوعی و با تغییر در ماموریت سازمانی ، تغییر در فرهنگ سازمانی و در نهایت تغییر در روابط ذینفعان با هم و در نهایت با محیط و یا افراد خارج از زیست بوم مد نظر صورت پذیرد.
ادیب در پایان سخنانش مطرح نمود که خوشبختانه در کمیسیون های کانون هماهنگی فاوا ، متخصصانی حضور دارند که جزو نوابغ این حوزه می باشند و در صورت آمادگی وزارت ارتباطات و یا هر وزارت خانه دیگر ، امکان انتقال تجارب و حضور در کمیته ها و کارگروه های تخصصی فراهم خواهد بود.
آمادگی سازمان به استفاده از ظرفیت تشکل ها
در این نشست، پس از ارایه نقطه نظرات تشکل ها، حمید فتاحی، معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر این موضوع که به اعتقاد من وقتی تصمیمی می خواهد گرفته می شود حتماً ذینفعان می بایست در جریان قرار بگیرند و بدانند که چه اتفاقی می خواهد برایشان بیفتد، ادامه داد : «این روال را در زمانی که بنده در زیر ساخت هم حضور داشتم انجام دادیم و عملاً سعی کردیم که نظر ذینفعان موجود را بشنویم و لحاظ کنیم و حتی بخش عمده ای از این موارد را به خودشان واگذار کردیم ، در سازمان هم این فضا می تواند پیش بیاید».
قائم مقام وزیر در امور ارتباطات ادامه داد که این آمادگی را ما داریم که حتما حداقل شنونده خوبی باشیم، شما طرح و پیشنهاداتتان را بفرستید به عنوان مثال که فلان بخش اقدامات مناسبی ندارد و ما اقدام می کنیم.
موضوع دیگری که در این نشست توسط رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح شد موضوع مقررات زدایی بود. فتاحی مطرح کرد: ما حجم زیادی آئین نامه، دستور العمل و مصوبه داریم که باید ماموریتی در سازمان تعریف شود تا همه این ها بازنگری شود. در این راستا می توانیم از ظرفیت کانون، سندیکا و اتحادیه استفاده نماییم و یک سری از کارهایمان را محول بکنیم که شما بشوید مسئول ارزیابی و بررسی بعنوان یک نهادی که بالاخره یک نقطه اتصالی با حاکمیت هم دارید.
فتاحی ادامه داد: بالاخره این تشکلها که تشکیل شده اند آنجایی که ظرفیت ها، قانون و مقررات اجازه بدهد می بایست از این ظرفیت استفاده کرد و ما حتما این رویکرد را خواهیم داشت. به همین منظور در خواستمان این است که شما هم در این قضیه فعال شوید و در این راستا می توان کارگروه هایی مشترک با هم داشته باشیم و حتی در کمیسیون های تخصصی بصورت یک شورای مشورتی می شود از این ظرفیت استفاده کرد.
فتاحی همچنین مطرح نمود: ما معتقدیم هر چقدر که اطلاعات فنی و به روز و بین المللی داشته باشیم بهتر میشود تصمیم گرفت.
فتاحی در پایان سخنانش بیان کرد: یک موضوع مهم دیگر موضوع فرهنگ سازی است و همان طوری که آقای مهندس رستگار در بحث های اولیه شان به آن اشاره کردند و مقدمه خوبی هم بود، می بایست نقش ها در این فرهنگ سازی پر رنگ شود به عبارتی شما باید نقشتان را در این فرهنگ سازی بدانید که در پازلی که ما داریم طراحی میکنیم شما به عنوان تشکل ها کجا می توانید قرار بگیرید که نقش ویژه ای برای برای شما بتوانیم در نظر بگیریم و این موضوع می تواند به ما هم کمک نماید.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید