کدخبر :309121 پرینت
25 مهر 1403 - 12:42

یک حقوقدان: رئیس جمهور در حوزه رفع فیلترینگ، اختیارات تام ندارد

استاد دانشگاه شهید بهشتی، گفت: ریاست رئیس جمهور در شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی به این معنا نیست که در حوزه رفع فیلترینگ اختیارات تام دارد، اما وزنه رئیس جمهور و قوه مجریه در این نهادها بسیار سنگین است؛ اگرچه شاید در این حوزه شخصیت های حقیقی و حقوقی انتصابی قدرت بالاتری داشته باشند.

متن خبر

دکتر علی اکبر گرجی، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، در گفت و گو با خبرنگار سیتنا پیرامون موضوع فیلترینگ و نقش رئیس جمهور در رفع آن، گفت: اینترنت در روزگار کنونی یکی از مهمترین ابزارهای بیان شهروندان است و انسان های محق برای دفاع از آرمان ها، خواسته ها و مطالبات خود و بیان روزمرگی های خود به وسیله ای به نام اینترنت و شبکه های مجازی پناه آورده اند.

وی، ادامه داد: هرگونه فیلترینگی به مثابه محدود کردن حق آزادی بیان شهروندان به شمار می رود. به سخن دیگر فیلتر کردن دسترسی به اینترنت و برخی از شبکه های اجتماعی فرقی با لغو مجوز یک روزنامه ندارد.

گرجی، اظهار کرد: در گذشته سانسورهای موردی اعمال می شد و الان هم به نام فیلترینگ انجام می شوند و از یک دسته محسوب می شوند و از جمله راهکارهایی هستند برای نادیده گرفتن حق آزادی بیان شهروندان.

استاد دانشگاه شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: ما این نکته را باید جا بیاندازیم که هرگونه رفتاری که مغایر آزادی های بنیادین بشر باشد، خلاف کرامت ذاتی انسان است. آزادی بیان و اندیشه از جمله آزادی های بنیادین بشر هستند و آسیب به آنها به هویت انسان ها و تمامیت معنوی و جسمانی آسیب می زند و تقویت این آزادی های بنیادین، به شکوفا شدن شخصیت های روحانی انسان کمک می کند.

گرجی، در ادامه گفت و گو با سیتنا پیرامون آنکه رئیس جمهور می تواند فیلترینگ را لغو کند یا خیر؟ گفت: از منظر حقوقی، فیلترینگ توسط روسای جمهور به وجود نیامده که بگوییم سر منشاء فیلترینگ مقامات انتخابی هستند، چراکه سر منشاء آن در نهادهای انتصابی باید جست و جو شود و رفع فیلترینگ به دست نهادهای انتصابی است نه انتخابی، اما رئیس جمهور با توجه به وعده انتخاباتی اش متعهد باشد لذا باید در مسیر رفع فیلترینگ گام بردارد. 

استاد دانشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد: بنده هم معتقد هستم که ریاست رئیس جمهور در شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی به این معنا نیست که اختیارات تام دارد، اما وزنه رئیس جمهور و قوه مجریه در این نهادها بسیار سنگین است و به همین دلیل است که رئیس جمهور و وزاری تحت الامر ایشان در این شوراهای متعدد و در قوه مجریه وزنه سنگینی دارند، گرچه شخصیت های حقیقی و حقوقی انتصابی شاید قدرت بالاتری داشته باشند، اما واقعیت این است که باید صدای تحولات در جامعه را شنیده باشند و به نظر بنده بعید است متوجه نشده باشند که فیلترینگ کلی به زیان منافع و امنیت ملی کشور است و اساسا تاثیرگذار نبوده است.

وی، خاطرنشان کرد: آیا با اعمال فیلترینگ، شبکه های تلگرام و واتساپ از دسترس خارج شدند؟ طبیعی است که خیر. بنده معتقدم که باید شبکه های اجتماعی داخلی را تقویت کرد، اما باید بساط فیلترشکن ها از کشور جمع شود، چراکه فروش آنها مخالف منافع ملی، عفت عمومی و مخالف امنیت ملی کشور است و مافیاهایی در این زمینه ها شکل گرفته و دلیل قانع کننده ای برای ادامه سیاست فیلترینگ دیده نمی شود و از طرفی این طرح شکست خورده است.

گرجی، افزود: اگر رئیس جمهور به آرایی که به ایشان داده شده وفادار باشد و هم رئیس جمهور و هم وزیر ارتباطات یک صدا دفاع کنند و موضوع را برای نهادهای انتصابی روشن کنند، سایه فیلترینگ از سر مردم کم خواهد شد، چراکه فیلترینگ باعث دشمن تراشی های بسیار برای نظام شده و مانند هوای پاک است و در مسیر این رودخانه جاری قسمتی هم توسط برخی ها آلوده می شود و آلوده شدن رودخانه به این معنا نیست که راه رودخانه را ببندیم و کار درستی نیست و امیدواریم این موضوع به زودی رفع شود.

انتهای پیام

گفت و گو از زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.