کدخبر :308952 پرینت
22 مهر 1403 - 13:20

وضعیت تجارت الکترونیک ایران چگونه است؟

بر اساس آخرین اعلام مسوولان، ایران پس از ترکیه جایگاه دومین کشور خاورمیانه در تجارت الکترونیکی را دارد و تحقق عدد ۹ هزار میلیارد تومان در پنج سال پیش رو، چشم‌اندازی است که برای تجارت الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، تجارت الکترونیک به‌ طور کلی به خرید و فروش کالا و خدمات، یا تبادل اطلاعات از طریق شبکه‌های کامپیوتری، به خصوص اینترنت، گفته می‌شود؛ این فرآیند شامل تمام فعالیت‌هایی است که منجر به مبادله ارزش بین طرفین معامله به صورت الکترونیکی می‌شود.

در دسترس بودن شبانه‌روزی، سرعت دسترسی، امکان انتخاب گسترده کالاها‌، دسترسی آسان، دسترسی بین‌المللی‌، هزینه کمتر و... از جمله مزایای تجارت الکترونیک است.

از معایب تجارت الکترونیک می‌توان به خدمات محدود به مشتریان، عدم امکان دیدن یا لمس یک محصول قبل از خرید توسط مصرف‌کنندگان، زمان انتظار برای ارسال محصول، مسائل امنیتی در رابطه با اطلاعات خریدار و پرداخت، تعامل چهره به چهره محدود، مشکلات فنی، چالش‌های حمل‌ونقل‌ و...اشاره کرد.

در همین حال، امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در نشست خبری روز ملی تجارت الکترونیکی در این باره گفت: چشم‌اندازی که برای تجارت الکترونیکی در نظر داریم، تحقق عدد ۹ هزار میلیارد تومان در پنج سال پیش رو است.

وی بیان‌ داشت: سال گذشته رشد ۷۴ درصدی در بخش تجارت الکترونیکی را شاهد بودیم و به عدد سه‌هزار و ۲۰۰ همت رسیدیم؛ مبلغی نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار است و نشان می‌دهد ایران در منطقه خاورمیانه از وضعیت خوبی برخوردار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید فرصت‌های پیش رو را به شکل بهتری دنبال کنیم، خاطرنشان‌کرد: ایران پس از ترکیه جایگاه دومین کشور خاورمیانه در تجارت الکترونیکی را دارد.

کلاهدوزان ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۳ و سال‌های پیش‌رو، تمرکز ما حضور اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال در بازارهای سنتی است. 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.