کدخبر :308723 پرینت
17 مهر 1403 - 15:31

پیشنهادهای 25 گانه کانون هماهنگی فاوا به وزیر ارتباطات برای رفع موانع و چالش‌ها

به دنبال نشست مدیران تشکل‌های مولد در حوزه فاوا و اقتصاد دیجیتال با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کانون هماهنگی فاوا به منظور رفع موانع و چالش‌های حوزه فاوا، پیشنهادات و راه‌حل‌هایی را خطاب به وزیر ارتباطات مطرح کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، به دنبال جلسه اخیر تعدادی از تشکل‌های تخصصی حوزه فاوا با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کانون هماهنگی فاوا در نامه‌ای با امضاء داوود ادیب، رئیس و فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره کانون خطاب به دکتر سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در اختیار سیتنا قرار گرفته، آورده است:

پس از دیدار تخصصی و صمیمانه مدیران تشکل‌های مولد در حوزه فاوا و اقتصاد دیجیتال با جنابعالی و معاونین محترم در تاریخ ۱۴ مهرماه (لینک)، با خاطره ای خوش و امید به بهبود امور، جلسه را ترک نمودیم.

کانون فاوا

همانطور که به استحضار رسید برای رفع چالش‌ها و موانع، پیشنهادات و راه‌حل‌هایی وجود دارد که در فضای تعامل منطقی بین نهادهای دولتی و بخش خصوصی شکل خواهد گرفت و با اتحاد به عمل تبدیل خواهد شد.

از این رو، عناوین مطرح شده در دیدار به پیوست تقدیم و درخواست می نماییم که این موضوعات در جلسات کارشناسی و مدیریتی با مشارکت طرفین به اسناد و رویه‌های قابل اجرا تبدیل و زمینه ساز تحول دیجیتال و رشد اقتصادی کشور گردد.

اهم پیشنهادات به شرح ذیل:

  1. اعلام آمادگی تشکل‌های مولد در حوزه فاوا برای دسترسی منطقی به اینترنت پرسرعت و همکاری در توسعه زیرساخت ها برای تاب آوری در مقابل ترافیک پسا فیلتر.
  2. برای توسعه کسب و کارهای حوزه فاوا چاره ای به جز اقتصادی کردن فعالیت‌های اپراتوری نیست، برای اقتصادی شدن از یک سو باید تعرفه ها اصلاح شود و تفاوت معنی داری بین هزینه اینترنت موبایل و ثابت برای تشویق مشترکان به سمت سرویس‌های ثابت باشد و از سوی دیگر فناوری ها و نوآوری های بهره ور بکار گرفته شود.
  3. شرکت مخابرات ایران به عنوان یک اپراتور محوری با کمک وزارت ارتباطات باید نقش خود را به درستی بازی کند، تشکل ها و بخش خصوصی به انجام این مهم اصرار دارند و اگر چنین شود مورد حمایت و پشتیبانی قرار خواهند گرفت.
  4. جهش تولید و یا توسعه با مشارکت مردم زمانی محقق می‌شود که قراردادهای یکسویه، عادلانه و حقوق بخش خصوصی دیده شود. برای جذب سرمایه های مردمی پیاده سازی توافقنامه‌های مشارکت بخش عمومی/خصوصی (3P) باید رایج شود.
  5. اپراتورهای FTTH به تحریک تقاضا، فعالیت جدی در بخش اتصال و جلب رضایت مشتری همت بیشتری بنمایند.
  6. هوشمند سازی از خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شروع شود؛ از جمله مجتمع ستادی وزارتخانه از پل سیدخندان تا نزدیکی چهارراه
    قدوسی.
  7. برای حفظ پارک ارتباطات و فناوری اطلاعات که در ایجاد آن از سمت دولت و شرکت‌های خصوصی مستقر در آن تلاش فراوان شده همت شود. این پارک یک مدیر دلسوز، آگاه و تمام وقت نیاز دارد.
  8. خرید محصولات خارجی تا جایی که به تولیدات داخل صدمه نزند برای توسعه فناوری و زیرساخت‌ها اهمیت دارد، با چنین رویکردی، عقب ماندگی در توسعه جبران و کسب و کارهای داخلی هم رونق می گیرد.
  9. ایفای نقش واقعی و تخصصی پست بانک در قراردادها با اپراتورها و اجرای LC داخلی و پرداخت جریان نقدینگی به شرکت‌ها.
  10. بررسی و رفع چالشهای منابع انسانی متخصص در بخش فاوا.
  11. پرداخت مشوق‌های وزارت به اپراتورها با روش قبلی یعنی در صورت خرید بخشی از ظرفیت از داخل انجام شود.
  12. رفع موانع تولید از طریق تسریع در گرفتن مجوزها از قبیل افتا.
  13. برنامه واقعی توسعه شبکه فیبرنوری بر اساس واقعیات بازار به نحوی که برنامه تولیدات داخلی براساس میزان نیاز برنامه ریزی و در صورت کمبود واقعی از تولیدات خارجی استفاده شود.
  14. تعیین عمق ساخت برای تولیدات داخلی و حمایت جدی از تولید کنندگان با عمق ساخت بالا.
  15. راه اندازی سامانه پایش در راستای ایجاد شفافیت در پرداخت‌ها به پیمانکاران و تامین کنندگان تجهیزات که از مخابرات و اپراتورهای دولتی و خصولتی مطالبات دارند.
  16. شورای اقتصاد دیجیتال متشکل از ۸ وزیر که به ریاست وزیر ارتباطات می‌باشد و مصوبات آن حکم مصوبات هیات وزیران را دارد، ابزار قدرتمندی برای حل مسائل بین بخشی حوزه مانند گمرک، بیمه و سایر موارد احصا شده می‌باشد و تشکل‌ها آماده همکاری در تصمیم سازی برای طرح در شورا می باشند.
  17. کمک به تولیدکنندگان PCB جهت توانمندسازی تولید کنندگان این حوزه برای تولید بردهای چندلایه و قابل انعطاف و بالا بردن عمق ساخت داخل با توجه به پدافند عامل بودن این موضوع با کمک به ثبت سفارش و تخصیص ارز و تامین مالی.
  18. با توجه به سرمایه گذاری انجام شده تعدادی از شرکت‌ها در راستای طرح ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری اولویت طرح در کنار سایر طرح های دیگر مد نظر مشخص گردد.
  19. جلوگیری از قاچاق کالای فیبرنوری به دلیل عدم تخصیص ارز و طولانی شدن روند ترخیص و همچنین نا آشنا بودن ارزیابان گمرک نسبت به کالاهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نداشتن روند ارزیابی کیفیت کالا که باعث شده است افرادی بدون تخصص در بازار شروع به فروش کالاهای بی کیفیت نمایند.
  20. حال صنعت نرم افزار اصلا خوب نیست و توجه ویژه لازم دارد، کمبود نیروی متخصص برنامه نویس و بها ندادن به نرم افزار بدلیل عدم رعایت کپی رایت می بایست مرتفع گردد.
  21. ضرورت استفاده بهتر از ظرفیت کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال توسط وزارت ارتباطات.
  22. ضرورت توسعه بازار با توجه به تکالیف برنامه هفتم از طریق تسهیل صادرات و تمرکز بر کاربردهای نوین ICT در بازارهای داخلی نظیر سلامت، حمل و نقل و کشاورزی.
  23. معضل تامین برق پایدار در فصول خاص، هر چند در وظایف وزارت ICT نیست، ولی بعنوان تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تامین انرژی صنایع ICT و مراکز داده می تواند موثر باشد.
  24. لزوم ارتباط سازمان یافته در قالب یک کارگروه مشترک فی مابین وزارت ارتباطات و معاونت علمی و هممچنین صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور بهره گیری حداکثری فعالان بخش از امکانات آنها.
  25. توجه ویژه به بومی سازی و تولید داخل از طریق تسهیل گری روال‌های فیمابین وزارت صمت گمرکات و بانکها و همچنین تسهیل در تخصیص ارز.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.