کدخبر :308414 پرینت
11 مهر 1403 - 10:35

بهترین هوش مصنوعی دنیا کدام است؟

طی سال‌ های اخیر رقابت در حوزه هوش مصنوعی روز به روز شدیدتر شده و بازیگران مهمی پا به این عرصه گذاشته‌اند، البته غیرحرفه‌ ای‌ ها فقط ChatGPT را به عنوان قوی‌ ترین هوش مصنوعی دنیا می‌ شناسند، اما جمنای و لاما نیز از بازیگران کلیدی این عرصه هستند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از آینده‌نگر، طی سال‌های اخیر رقابت در حوزه هوش مصنوعی روز به روز شدیدتر شده است و بازیگران مهمی پا به این عرصه گذاشته‌اند. البته غیرحرفه‌ای‌ها فقط ChatGPT را به عنوان قوی‌ترین هوش مصنوعی دنیا می‌شناسند و اطلاعی از بازیگران کلیدی این عرصه ندارند. در این گزارش، وضعیت سه شرکت برتر در حوزه هوش مصنوعی را بررسی خواهیم کرد.

سه هوش مصنوعی قدرتمند دنیا در حال حاضر ChatGPT، Gemini و LLaMA هستند. چت‌جی‌پی‌تی را  شرکت‌های OpenAI و مایکروسافت توسعه می‌دهند، جِمِنای متعلق به گوگل است و لاما هم هوش مصنوعی شرکت Meta (فیس‌بوک سابق) است.

برای مقایسه دقیق‌تر اینها، باید اول ببینیم هرکدام از این سه هوش مصنوعی از کجا آمده‌اند و چه داستانی دارند.

دور اول: داستان تولد

۱- چت جی‌پی‌تی

اول با چت‌جی‌پی‌تی شروع کنیم که احتمالاً بهتر از بقیه با آن آشنایید. اوپن‌اِی‌آی شرکت توسعه‌دهنده چت‌جی‌پی‌تی در دسامبر ۲۰۱۵ در سان‌فرانسیسکو (کالیفرنیا) تاسیس شده است. اوپن‌اِی‌آی در واکنش به تلاش‌های غول‌های تکنولوژی در حوزه هوش مصنوعی تاسیس شده بود و سعی داشت بخصوص با پروژه Deep Mind شرکت گوگل رقابت کند.

جالب اینجاست که که اوپن‌اِی‌آی برای آنکه مثل گوگل دچار دردسرهای حقوقی نشود کل پروژه هوش مصنوعی‌اش را اوپن سورس (منبع باز) کرده بود تا به انحصار متهمش نکنند. این شرکت مدعی بود که می‌خواهد کاری کند که هوش جامع مصنوعی (AGI) بتواند به کل مردم جهان منفعت برساند. آنها می‌گفتند می‌خواهیم اولین هوش مصنوعی عمومی جهان را به وجود آوریم که در اصل کامپیوتری است که می‌تواند مثل یک آدم معمولی چیز یاد بگیرد.

اوپن‌اِی‌آی شش موسس داشت که در میان آنها سم آلتمن به عنوان چهره اصلی شناخته می‌شود و از سال ۲۰۱۹ مدیرعامل این شرکت به حساب می‌آید (به جز آن یک هفته‌ای که اعضای هیات مدیره سعی کردند علیهش کودتا کنند). البته یکی از شش موسس اوپن‌اِی‌آی از بقیه مشهورتر است: ایلان ماسک، که نیازی به معرفی ندارد. ماسک در سال ۲۰۱۸ مجبور شد اوپن‌ای‌آی را ترک کند چرا که با پروژه هوش مصنوعی شرکت خودش تسلا دچار تضاد منافع می‌شد.

اوپن‌ای‌آی در اولین دوره جمع‌آوری سرمایه خود در دسامبر ۲۰۱۵ یک میلیارد دلار جمع‌آوری کرد. بخش عمده این سرمایه توسط همان شش موسس تامین شد و دیگرانی چون موسسان پی‌پال و لینکداین هم به تیم سرمایه‌گذاران پیوستند.

در جولای ۲۰۱۹ مایکروسافت وارد ماجرا شد و یک میلیارد دلار در اوپن‌ای‌آی سرمایه‌گذاری کرد. بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ مایکروسافت دو میلیارد دلار دیگر در این شرکت سرمایه ریخت. در سال ۲۰۲۳ مایکروسافت سرمایه‌گذاری بزرگ‌تری در اوپن‌ای‌آی انجام داد و ۱۰ میلیارد دلار دیگر وارد این شرکت کرد. این یعنی مایکروسافت تاکنون ۱۳ میلیارد دلار در اوپن‌ای‌آی سرمایه‌گذاری کرده است. این یعنی مایکروسافت در حال حاضر یکی از موثرترین بازیگران در تصمیم‌گیری‌های مربوط به اوپن‌ای‌آی است. نکته اینجاست که تا پیش از ورود مایکروسافت به جمع سرمایه‌گذاران، اوپن‌ای‌آی دچار کمبود سرمایه بود و نمی‌توانست سخت‌افزارهای مورد نیازش را تهیه کند. چنین سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی بود که نرم‌افزار چت‌جی‌پی‌تی را در در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ روانه بازار کرد و هیجان جهانی بر سر هوش مصنوعی آغاز شد. اما همان‌طور که می‌دانید چت‌جی‌پی‌تی رقبای مهمی دارد که یکی از آنها جمنای گوگل است.

۲- جمنای

گوگل بعد از ورود ناگهانی و موفق چت‌جی‌پی‌تی به بازار، به شدت احساس خطر کرد. فراموش نکنید که گفت‌وگوی شما با یک هوش مصنوعی که مانند انسان به سوالاتتان جواب می‌دهد برای گوگل بسیار خطرناک است چرا که می‌تواند شما را کم‌کم از این موتور جستجو بی‌نیاز کند. طبق گزارش‌ها گوگل بعد از معرفی چت‌جی‌پی‌تی در تیم‌های مدیریتی‌اش اعلام وضعیت قرمز کرد. آنها به سرعت سرمایه‌گذاری هنگفتی را روانه پروژه هوش مصنوعی خود کردند و چندین گروه قدرتمند به تیم اولیه اضافه کردند. گوگل حتی لری پیج و سرگی برین، بنیانگذاران این شرکت را که از مدیرعاملی گوگل کنار رفته بودند فراخواند تا بتوانند نقشه رقابت با چت‌جی‌پی‌تی را طرح‌ریزی کنند.

همزمانDeepMind  شرکت انگلیسی هوش مصنوعی که در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل خریداری شد روی ساخت رقیبی برای چت‌جی‌پی‌تی متمرکز شده بود و در فوریه ۲۰۲۳ نرم‌افزار Bard متولد شد. طی ماه‌های بارد به سرعت توسعه یافت و در دسامبر ۲۰۲۳ نسخه جدیدی از آن منتشر شد. نسخه‌ای که حالا می‌توانست از مدل زبانی عظیم هوش مصنوعی جمنای استفاده کند. در فوریه ۲۰۲۴ بارد کلاً به جمنای تغییر نام داد. جالب اینجاست که گوگل شرکت DeepMind را در سال ۲۰۱۴ به قیمتی بین ۴۰۰ تا ۶۵۰ میلیون پوند خریداری کرد، آن هم درست پس از آنکه مذاکرات فیس‌بوک با آنها شکست خورد و مارک زاکربرگ از خرید آنها منصرف شده بود. حالا به سومین نام بزرگ در حوزه هوش مصنوعی می‌رسیم.

۳- لاما

فیس‌بوک (مِتا) هم مثل گوگل پس از ورود قدرتمند چت‌جی‌پی‌تی به بازار متوجه جدیت ماجرا شد و برنامه هوش مصنوعی‌اش را سرعت بخشید. برنامه هوش مصنوعی شرکت متا در دسامبر ۲۰۱۵ با نام «تحقیقات هوش مصنوعی فیس‌بوک» آغاز شده بود. هدف اولیه آنها «درک هوش، کشف اصول بنیادین آن و ساخت ماشین‌هایی هوشمندتر» عنوان شده بود. تکنولوژی‌های این مرکز باعث شد سیستم تشخیص چهره فیس‌بوک حرفه‌ای‌تر شود، الگوریتم‌های فیس‌بوک و اینستاگرام که پست‌ها را به شما نشان می‌دهند شخصی‌تر عمل کنند و همچنین دوستانتان در عکس‌های پست‌شده راحت‌تر شناسایی شوند. این مرکز در سال ۲۰۱۷ خبرساز شد و احتمالاً ماجرای عجیبش را شنیده‌اید. طبق گزارش‌ها در یکی از تحقیقات این مرکز، دو سیستم هوش مصنوعی را با هم مرتبط کردند تا یکدیگر گفت‌وگو کنند. در ابتدا همه چیز جالب به نظر می‌رسید اما کارشناسان به سرعت متوجه شدند این دو هوش مصنوعی به زبانی صحبت می‌کنند که برای انسان‌ها قابل فهم نیست. در واقع این دو «موجود» زبان خودشان را ساخته بودند تا بدون آقابالاسر به گفت‌وگو ادامه بدهند. محققان فیس‌بوک در نهایت مجبور شدند این دو سیستم را خاموش کنند. البته فیس‌بوک بعداً مدعی شد این سیستم‌ها را خاموش کرده چون به پروژه به هدفش -که درک چگونگی ارتباط هوش‌های مصنوعی بود- رسیده بوده است.

در سال ۲۰۲۲ فیس‌بوک بعد از چندین رسوایی نام خود را به Meta تغییر داد و «تحقیقات هوش مصنوعی فیس‌بوک» هم به Meta AI تبدیل شد. مشخص نیست پروژه هوش مصنوعی متا دقیقاً چقدر سرمایه به خود جذب کرده، اما متا در آوریل گذشته اعلام کرد قصد دارد طی یک سال ۳۳ میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

دور دوم: تکنولوژی و زیرساخت

۱- چت جی‌پی‌تی با نرم‌افزار جی‌پی‌تی شرکت اوپن‌ای‌آی کار می‌کند. این نرم‌افزار توانسته کاری کند که کامپیوترها متونی را بنویسند که انسانی به نظر می‌رسند. جی‌پی‌تی می‌تواند تقریباً هر وظیفه متنی‌ای را به آسانی انجام دهد؛ می‌تواند مقاله دانشگاهی بنویسد، شعر بگوید، برایتان رژیم غذایی درست کند یا به روش هر نویسنده‌ای که دلتان بخواهد داستان کوتاه بنویسد. این هوش مصنوعی در جریان «آموزش» خود حجم گسترده‌ای از اطلاعات موجود در اینترنت را خوانده و حالا می‌تواند به روش آنها چیز بنویسد. طبق گزارش‌ها حجم این دیتا حدود ۵۷۰ گیگابایت بوده که در بین آنها ۳۰۰ میلیارد کلمه متن هم دیده می‌شود. جی‌پی‌تی به طور مستقیم به اینترنت وصل نیست و به همین خاطر جواب‌هایش گاهی کهنه یا اشتباه است. این نرم‌افزار اصولاً سعی می‌کند به هر سوالی که از دید آموزش‌دهندگانش جنجالی تشخیص داده شده، جواب ندهد. در حال حاضر نرم‌افزار جی‌پی‌تی وارد نسخه ۴ خود شده و در مقایسه با نسخه‌های قبلی هم دانش گسترده‌تری دارد هم جواب‌های کم‌اشتباه‌تری می‌دهد. البته شاید مهم‌ترین تفاوت این نسخه با نسخه‌های قبلی این است که جی‌پی‌تی قبلاً فقط متن را می‌فهمید و حالا می‌توان به آن صدا، تصویر و فیلم داد و او توانایی درک و پاسخ (متنی) به اینها را هم دارد. فراموش نکنید که جدیدترین امکانات جی‌بی‌تی فقط در اختیار کاربرانی قرار می‌گیرد که حق اشتراک ماهی ۳۰ دلاری را پرداخت می‌کنند.

جی‌پی‌تی طرفداران زیادی دارد و توانایی‌های آن واقعاً بالاست. اما این نرم‌افزار بی‌نقص نیست. آستن زکو، متخصص در حوزه دیتای کامپیوتری اخیراً در مقاله‌ای توضیح داده که چطور جی‌پی‌تی هیچ وقت جواب مستقیم به شما نمی‌دهد. خود چت‌جی‌پی‌تی هم اصولاً می‌گوید که جواب‌هایش می‌توانند اشتباه باشند و بهتر است حتماً آنها را در اینترنت چک کنید.

۲- جمنای شرکت گوگل برخلاف چت‌جی‌پی‌تی «چندمدلی» است یعنی می‌تواند کلمات، صدا، عکس و فیلم را دریافت کند و پس از تفسیر آنها بسته به نیاز، متن تولید کند، برنامه کامپیوتری بنویسد، عکس بسازد و حتی عکس و متن را در کنار هم قرار بدهد. جمنای هم اگر چه مستقیماً به اینترنت متصل نیست، اما به پروتکل جمنای وصل است و این پروتکل به اینترنت اتصال دارد. این یعنی جمنای می‌تواند به کمک اطلاعاتی که همان لحظه از پروتکل جمنای گرفته، اطلاعات درست و به روزی به شما بدهد. این یعنی جمنای به اطلاعات بیشتری در مقایسه با جی‌پی‌تی دسترسی دارد و این یعنی بزرگ‌تر و قدرتمندتر است. گوگل چند هفته پیش نسخه پرو جمنای را برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان عرضه کرد. این نسخه جمنای آنچنان قدرتمند است که می‌تواند به دستور شما مثلاً کتاب‌های یک کتابخانه، یک فیلم سینمایی یا چند ساعت پیام صوتی را در چند ثانیه بخواند، ببیند یا گوش بدهد و آن را برای شما توضیح بدهد. این ویژگی‌ای است که دیگر هوش‌های مصنوعی حاضر در بازار هنوز توان انجامش را ندارند. جمنای هم نسخه‌ای غیررایگان دارد و با پرداخت ۲۰ دلار در ماه می‌توانید از قابلیت‌های جمنای در دیگر برنامه‌های گوگل -مثل جی‌میل- استفاده کنید.

۳- لاما، هوش مصنوعی شرکت متا دیرتر از بقیه -فوریه ۲۰۲۳- وارد اینترنت شد و تفاوت‌های جالبی با رقبا دارد. لاما از دو هوش مصنوعی دیگر خلاقیت بیشتری دارد و گفت‌وگو با او سرگرم‌کننده‌تر است. او حتی شوخ‌طبعی هم نشان می‌دهد و در مقایسه با رقبا داستان‌های بهتری تعریف می‌کند. لاما بخصوص در برنامه‌نویسی استعداد دارد و برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد با دردسر کمتری برنامه بنویسند. نسخه سوم لاما به کمک ۱۵ تریلیون توکن دیتا آموزش دیده است. این یعنی لاما و نسخه چهارم جی‌پی‌تی تقریباً به یک اندازه آموزش دیده‌اند و جمنای در این بخش از آنها کاملاً جلوتر است. نقطه قوت لاما این است که برای استفاده از آن نیازی به اشتراک ندارید و فیس‌بوک آن را به طور رایگان در نرم‌افزارهای محبوبش -اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ- قرار داده و خواهد داد.

دور سوم: جنگ چت‌بات‌ها

۱- ممکن است تا حالا به وب‌سایت چت‌جی‌پی‌تی سرنزده باشید اما احتمالاً تا حالا با چت‌بات (Chatbot) آن در تلگرام روبرو شده‌اید. چت‌بات نرم‌افزاری است که می‌تواند با انسان‌ها وارد مکالمه هوشمند متنی یا صوتی بشود. نکته مهم در مورد چت‌جی‌پی‌تی این است که می‌تواند به کار شرکت‌ها بیاد و راندمان آنها را بالا ببرد. چرا؟ چون توان آن را دارد که رفتار انسان را تقلید کند. به خاطر همین قابلیت‌هاست که شرکت‌ها و کارمندانشان به طور روزافزون از این سیستم استفاده می‌کنند. مثلاً موقعی که فکر می‌کنید دارید با کارمند بخش پشتیبانی یک شرکت چت می‌کنید، در اصل دارید با هوش مصنوعی حرف می‌زنید. یا وقتی در فلان وب‌سایت مطلبی در مورد «قابلیت‌های هوش مصنوعی در صنعت نفت» می‌خوانید احتمالاً کل متن را هوش مصنوعی نوشته است. همین قابلیت‌ها بود که باعث شد چت‌جی‌پی‌تی فقط پنج روز پس از آغاز به کار یک میلیون کاربر پیدا کند. این باعث شد چت‌جی‌پی‌تی در میان تمام تکنولوژی‌های تاریخ سریع‌ترین رشد پذیرش عمومی را داشته باشد. چت‌جی‌پی‌تی در پایان ماه اول حیات خود توانست ۵۷ میلیون نفر کاربر را به خود جلب کند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون نفر هر هفته از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. کاربران می‌گویند چت‌جی‌پی‌تی در مقایسه با رقبا وظایفی را که به دیتا مربوط است بهتر انجام می‌دهد. ضمناً چت‌جی‌پی‌تی به شدت تلاش می‌کند که جواب‌هایش باعث دلخوری کاربران نشود (مثلاً نژادپرستانه و ضدزن نباشد) و همچنین به سوال‌های سیاسی یا پردردسر جواب‌های محافظه‌کارانه می‌دهد. این فقط یک معنا می‌دهد: کنترل. منتقدان می‌گویند هوش مصنوعی شرکت اوپن‌ای‌آی در اصل نه به خواست کاربرانش که به خواست صاحبانش رفتار می‌کند و این از نقاط ضعف چت‌جی‌پی‌تی است.

۲- چت‌بات جمنای در مارس ۲۰۲۳ به بازار آمد. جمنای بیشتر در تحقیق و پژوهش به کار می‌آید و هم‌چنین در تولید و تحلیل آثار هنری. چت‌جی‌پی‌تی هم چنین کاری می‌تواند انجام دهد اما تولید تصویر در جمنای رایگان است. یکی از مزیت‌های چت‌بات جمنای آن است به منابع گوناگون از جمله موتور جستجوی گوگل دسترسی دارد. جمنای حدود ۳۳۰ میلیون کاربر ماهانه دارد که نزدیک به دو برابر تعداد کاربران ماهانه چت‌جی‌پی‌تی با ۱۸۰ میلیون نفر کاربر ماهانه است. البته جمنای منتقدان سرسختی دارد چرا که گاهی اوقات به سوالات جواب نمی‌دهد و درباره علت این تصمیم، صادق نیست. همزمان جمنای گاهی پاسخ‌های نژادپرستانه به کاربران می‌دهد و تصاویری بسیار خشن تولید می‌کند. (زمستان گذشته ایلان ماسک جمنای را «دیوانه» و «نژادپرست» خطاب کرد.)

۳- در مورد تعداد کاربران لاما اطلاع دقیقی نداریم اما از آنجا که لاما بخشی از فیس‌بوک و اینستاگرام است تعداد کاربرانش نمی‌تواند پایین باشد. مهم‌ترین ویژگی نسخه سوم لاما توانایی‌اش در نوشتن برنامه‌های کامپیوتری است و در این حوزه توانسته در حد جی‌پی‌تی ۴ عمل کند. کدهایی که لاما و جی‌پی‌تی ۴ نوشته‌اند طوری خوب بوده‌اند که انگار هوش انسانی آنها را نوشته است.

دور چهارم: چالش‌ها

درست است که هوش مصنوعی طی ماه‌های اخیر توانسته کارایی افراد را در انجام وظایف متنوعی بالا ببرد اما همه می‌دانیم که هوش‌های مصنوعی کنونی پر ایراد هستند و هرکدام مشکلات خودشان را دارند.

۱- در مارس ۲۰۲۳ شرکت اوپن‌ای‌آی مورد حمله هکری قرار گرفت و دیوار دفاعی‌اش شکسته شد. در ابتدا به نظر می‌رسید که برنامه دچار یک مشکل کوچک نرم‌افزاری شده چرا که همه می‌توانستند عنوان گفت‌وگوهای خصوصی کاربران با چت‌جی‌پی‌تی را بخوانند. این مشکل به سرعت حل شد و همه فکر کردند که وضعیت طبیعی شده. اما اینطور نبود. کم‌کم مشخص شد که اطلاعات حساس کاربران مثل نام کامل، ایمیل‌ها و اطلاعات پرداخت آنها و هم‌چنین چهار رقم آخر و تاریخ انقضای کارت اعتباری آنها به بیرون درز کرده است.

به علاوه اوپن‌ای‌آی اعتراف کرده که چت‌جی‌پی‌تی گاهی اوقات جواب‌هایی کاملاً اشتباه و غیرواقعی تولید می‌کند. این شکل جواب‌ها در صنعت هوش مصنوعی به «توهمات» معروف هستند. توهمات پاسخ‌هایی هستند که درست به نظر می‌رسند اما در واقع روی اطلاعاتی خیالی بنا شده‌اند. در واقع گاهی اوقات با پرسیدن سوال‌هایی جهت‌دار می‌توان چت‌جی‌پی‌تی را سردرگم کرد تا در نهایت دچار توهم شود. این اشکال بخصوص در نسخه‌های اولیه جی‌پی‌تی دیده می‌شد. مثلاً اگر آن زمان از او درباره «واکنش پوتین به پیروزی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰» می‌پرسیدید این احتمال وجود داشت که باور کند ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ برده و حالا در بانک اطلاعاتی‌اش دنبال واکنش پوتین به آن می‌گشت و چون آن را پیدا نمی‌کرد یک واکنش تقلبی هم تولید می‌کرد. البته مشکل «توهم» در بقیه هوش‌های مصنوعی هم دیده می‌شود، اما چت‌جی‌پی‌تی این اطلاعات غلط را با چنان اطمینانی به خورد مخاطب می‌دهد (و برای آن منبع درست می‌کند) که افراد گمان می‌کنند این هوش مصنوعی دارد عامدانه آنها را فریب می‌دهد.

۲- جمنای هم از جنجال دور نبوده است. مثلاً در فوریه گذشته گوگل مجبور شد برای مدتی بخش تولید تصاویر در جمنای را به حالت تعلیق درآورد. چرا؟ چون مشخص شد گوگل از آن‌ور بام افتاده و برای آنکه برچسب نژادپرست یا ضدزن نخورد هوش مصنوعی‌اش را دستکاری کرده است. مثلاً وقتی کاربران از جمنای می‌خواستند تصویر یک پاپ را برایشان بکشد، جمنای پاپ سیاه‌پوست یا پاپ زن تحویل می‌داد. یا وقتی از او می‌خواستند طرحی از بنیانگذاران آمریکا بکشد دوباره آنها را سیاه تحویل می‌داد. گوگل مجبور به عذرخواهی شد و گفت «قصدشان این نبوده» و بعد از چند روز این مشکل را درست کرد. جمنای هم مانند چت‌جی‌پی‌تی سعی می‌کند با جواب‌هایش دردسری برای شرکت سازنده‌اش درست نکند، هر موقع که تشخیص می‌دهد جوابش خطرناک خواهد بود سکوت می‌کند و صادقانه نمی‌گوید چرا سکوت کرده. البته این مواقعی است که جمنای متوجه خطر پاسخش هست. خیلی اوقات جمنای اصلاً متوجه این خطرات نیست. مثلاً در اردیبهشت امسال یک کاربر از جمنای پرسید چه‌کار کند که پنیر روی پیتزا خوب بچسبد. و جواب جمنای چه بود؟ توی سس پیتزا چسب غیرسمی بریز! گوگل گفته که چنین جواب‌های خطرناکی کمیاب است اما اگر توی اینترنت بگردید اشتباهات فراوانی از جمنای پیدا می‌کنید. مثلاً در فروردین‌ماه یک کاربر از جمنای پرسید روزانه باید چند سنگ بخورد؟ و جمنای جواب داد «طبق بررسی زمین‌شناسان در دانشگاه برکلی خوردن روزانه یک سنگ کوچک می‌تواند برای سلامتی مفید باشد چرا که سنگ‌ها از منابع مهم املاح و ویتامین‌ها هستند که برای سلامت سیستم گوارش حیاتی‌اند. البته بهتر است سنگ‌ریزه‌ها را در هر وعده نخورید چون ممکن است در روده بزرگ گیر کنند.»

۳- در مورد لاما هم همان‌طور که خواندید شرکت متا این هوش مصنوعی را در برنامه‌های محبوبش مثل فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ ادغام کرده و این مسئله باعث نارضاتی تعداد زیادی از کاربران شده است. آنها به دنبال غیرفعال‌کردن گزینه هوش مصنوعی در این برنامه‌ها هستند. چرا؟ چون متا (همان فیس‌بوک سابق) بارها در گذشته از اطلاعات خصوصی کاربران به نفع خودش استفاده کرده و کاربران چیزی جز آگهی‌های بیشتر و شیوه‌های پیشرفته بازاریابی نصیبشان نشده است. نگرانی‌ها آنقدر شدید بوده که باعث شده قانونگذاران برزیلی هم راه اتحادیه اروپا را بروند و به شرکت متا اجازه ندهند که برای آموزش هوش مصنوعی‌اش از دیتای تولیدشده در کشورشان استفاده کند. به همین خاطر است که بخش هوش مصنوعی متا در این مناطق کار نمی‌کند.

برنده کیست؟

حالا زمان مشخص کردن برنده و بازنده این رقابت سنگین است تا ببینیم بهترین هوش مصنوعی دنیا در حال حاضر کدام است.

برنده دور اول - داستان تولد: بدون تردید چت‌جی‌پی‌تی است. موسسان این هوش مصنوعی، آینده را زودتر از بقیه دیده بودند و توانستند برای اولین بار یک هوش مصنوعی واقعاً باهوش را به مردم جهان عرضه کنند. در واقع اگر چت‌جی‌پی‌تی وارد نمی‌شد مشخص نبود دو رقیب دیگرش - جمنای و لاما - حالا کجا بودند.

برنده دور دوم - تکنولوژی و زیرساخت: جمنای شرکت گوگل است. برخلاف رقبا، سازندگان جمنای از ابتدا این هوش مصنوعی را «چندمدلی» طراحی کرده‌اند تا بتواند علاوه بر متن، عکس و فیلم و صدا را هم بفهمد و هم‌زمان به لحاظ فرمی پاسخ‌های متنوع‌تری ارائه کند. به علاوه دسترسی جمنای به اینترنت گسترده‌تر است و این یکی از برترین نقاط قوتش به حساب می‌آید.

دور سوم- جنگ چت‌بات‌ها: اینجا لاما برنده است. اول اینکه لاما کاملاً رایگان است و برای استفاده از ویژگی‌های پیشرفته‌اش نیاز نیست حق اشتراک پرداخت کنید. ضمناً لاما چون شوخ‌طبع‌تر و جذاب‌تر چت می‌کند هوشمندتر به نظر می‌رسد.

دور چهارم - چالش‌ها: اینجا اوضاع چت‌جی‌پی‌تی از بقیه بهتر است. البته این به معنای بی‌نقص بودن چت‌جی‌پی‌تی نیست. چت‌جی‌پی تی اشتباه می‌کند و گاهی اوقات اشتباهاتش ابلهانه است، اما در مقایسه با جمنای و لاما اوضاعش کاملاً بهتر است. اشتباه‌های هوش‌های مصنوعی شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک خطرناک‌تر، ترسناک‌تر و توهین‌آمیزتر از چت‌جی‌پی‌تی هستند و نشان می‌دهند چطور این دو شرکت برای آینده ما برنامه ریخته‌اند.

به همین خاطر است که چت‌جی‌پی‌تی با اختلاف اندکی بهترین هوش مصنوعی حال حاضر دنیا به حساب می‌آید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.