کدخبر :308118 پرینت
05 مهر 1403 - 10:51

کشف سنگی راه‌ راه و عجیب در مریخ توسط ناسا

یک مریخ‌ نورد ناسا یک سنگ غیرعادی سیاه و سفید را کشف کرده که با هیچ چیزی که تاکنون بر روی مریخ دیده شده، مشابهت ندارد و هم دانشمندان و هم کاربران اینترنت را شگفت‌ زده کرده است.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، یک مریخ‌ نورد ناسا یک سنگ غیرعادی سیاه و سفید را کشف کرده است و آژانس فضایی ناسا می‌گوید این می‌تواند «نشانه‌ای از کشفیات هیجان‌انگیز آینده» باشد.

اعضای تیم این سنگ را در تصاویری با وضوح پایین در حین حرکت بر روی «زمین‌های سنگ‌ریزه‌ای معمولی» در فاصله‌ای دور با «نشانه‌هایی از بافت غیرعادی» مشاهده کردند. پس از بررسی دقیق‌تر، آن‌ها اندازه این سنگ با خطوط موازی را حدود ۲۰ سانتی‌متر (تقریباً ۸ اینچ) اندازه‌گیری کردند و نام آن را «قلعه فریا» گذاشتند.

ناسا گفت: «زمانی که این داده‌ها چند روز بعد به زمین ارسال شد، درحالیکه مریخ‌نورد قبلاً منطقه را ترک کرده بود، مشخص شد که این سنگ چقدر غیرعادی است!»

تفسیرهای اولیه نشان می‌دهد که ذوب، حرکت و خنک شدن ماگما و لاوا ممکن است باعث ایجاد نوارهای این سنگ شده باشد، زیرا سنگ‌های آذرین زمانی تشکیل می‌شوند که سنگ مذاب داغ بلورین و سخت می‌شود.

مریخ برای میلیون‌ها سال سیاره‌ای فعال از نظر آتش‌فشان بود که ممکن است محیطی را ایجاد کرده باشد که این سنگ بتواند در آن شکل بگیرد.

سنگ

این آژانس گفت: «این سنگ دارای بافتی است که قبلاً نه تنها در دهانه جیزرو بلکه شاید حتی در تمام مریخ دیده نشده است.»

در حالی که کاربران اینترنت نظریه‌های خود را درباره اینکه این «سنگ راه‌راه» چه می‌تواند باشد، دارند، تیم علمی ناسا معتقد است که «از آنجا که قلعه فریا یک سنگ آزاد است که به وضوح با سنگ بستر زیرین متفاوت است، احتمالاً از مکان دیگری، شاید از یک منبع بالاتر به پایین غلتیده باشد.»

بیانیه ناسا ادامه داد: «این احتمال ما را هیجان‌زده می‌کند و امیدواریم که با ادامه حرکت به سمت بالا، پرسوئرنس به یک برش از این نوع سنگ جدید برسد تا اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری انجام شود.»

مریخ‌نورد در فوریه ۲۰۲۱ در دهانه جیزرو فرود آمد و در حال جستجوی سنگ‌هایی است که می‌تواند اطلاعات و بینش‌هایی درباره تاریخ باستانی مریخ فراهم کند و قلعه فریا آخرین کشف در این مسیر است.

تیم همچنین یک تنوع افزایش‌یافته از سنگ‌ها از جمله مجموعه‌ای متنوع از سنگ‌های بزرگ در «کوه واشبورن» را پیدا کرده است.

ناسا گفت: «آیا این می‌تواند نخستین نگاه به سنگ‌های باستانی باشد که به دلیل برخورد دهانه از عمق به سطح آمده و اکنون در لبه دهانه قرار دارند؟ فقط زمان مشخص می‌کند.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.