کدخبر :308059 پرینت
04 مهر 1403 - 09:15

جنبش سم‌ زدایی دیجیتال چیست؟

در حالی که فن‌آوری مزایای بی‌شماری برای ما به ارمغان آورده، جنبش نوظهور سم‌زدایی دیجیتال به ما یادآوری می‌کند گاهی لازم است قدمی به عقب برداریم و زندگی را بدون صفحه نمایش تجربه کنیم، در واقع پاسخی است به نیاز فزاینده انسان‌ها برای بازیابی ارتباط با دنیای واقعی و خود واقعی‌شان.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نخستین رویداد جهانی باشگاه آفلاین، با ارائه راهکارهایی برای گذراندن ۲۴ ساعت در هفته، بدون استفاده از تلفن همراه برگزار شد. جنبشی جدید که در دنیای پرسرعت امروز می‌خواهد روند رو به افزایش زمان خیره شدن افراد به صفحه‌های نمایش‌ گوشی‌ها را تغییر دهد.

به گزارش گاردین، باشگاه آفلاین، جنبشی نوپا با هدف «تعویض زمان صفحه نمایش با زمان واقعی»، اولین رویداد جهانی خود را برگزار کرد.

در این رویداد بیش از یک هزار نفر متعهد شده‌اند به مدت ۲۴ ساعت از دنیای دیجیتال فاصله بگیرند.

بر اساس آمار، بزرگسالان بریتانیایی به جای پرداختن به سرگرمی‌های مفید و لذت‌بخش، به طور متوسط پنج ساعت در روز را صرف تماشای صفحه نمایش می‌کنند.

فیلیپ، مدیر برندینگ ۳۳ ساله از روتردام، یکی از شرکت‌کنندگان در این رویداد که روزانه تا ۱۴ ساعت را صرف تماشای صفحه نمایش گوشی می‌کند، به گاردین گفت: «من خسته شده‌ام. فکر کردم شاید خوب باشد که این کار را امتحان کنم تا کمی آرامش پیدا کنم.»

فیلیپ امیدوار است با این اقدام، به جای غرق شدن در دنیای مجازی و مقایسه خود با دیگران، بیشتر در لحظه زندگی کند و تعاملات رو در رو را افزایش دهد.

فرناندا گریس، مدیر اجتماعی ۳۸ ساله از بارسلونا، دیگر شرکت‌کننده این رویداد، گفت که امیدوار است «سم‌زدایی دیجیتال» به رویدادی فراگیر و مکرر، مشابه «ساعت زمین» تبدیل شود

در رویداد ساعت زمین، مردم برای حفاظت از محیط زیست، ۶۰ دقیقه چراغ‌های غیرضروری را خاموش می‌کنند.

گریس معتقد است انجام جمعی چنین فعالیت‌هایی تاثیر بیشتری دارد و افراد را ترغیب می‌کند تا در آن مشارکت کنند.

باشگاه آفلاین که اولین «پاتوق سم‌زدایی دیجیتال» خود را در ماه فوریه در آمستردام برگزار کرد، اکنون در شهرهایی چون پاریس، دبی و لندن نیز فعالیت می‌کند.

در این پاتوق‌ها، شرکت‌کنندگان برای چند ساعت تلفن‌های همراه خود را کنار می‌گذارند و به فعالیت‌هایی مانند مطالعه یا گفت‌وگو با یکدیگر می‌پردازند.

استرس کمتر، ارتباط بیشتر

ایلیا کنپل‌هالت، یکی از بنیانگذاران باشگاه آفلاین، گفته است شرکت‌کنندگان از تاثیر مثبت حتی چند ساعت دوری از فن‌آوری شگفت‌زده شده‌اند: «مردم احساس استرس کمتر و ارتباطی بیشتر با خود و دیگران را تجربه می‌کنند.»

این باشگاه علاوه بر برگزاری پاتوق‌های روزانه، تعطیلات آخر هفته‌ای را نیز در حومه هلند برگزار می‌کند که در آن شرکت‌کنندگان به محض ورود، تلفن‌های خود را تحویل می‌دهند.

به گفته کنپل‌هالت، مردم در این تعطیلات فضای ذهنی زیادی پیدا می‌کنند. برخی حتی پس از این تجربه فرصتی برای تامل در زندگی‌شان یافته‌ و تصمیم به تغییر شغل خود گرفته‌اند.

کنپل‌هالت که خود پس از تجربه یک آخر هفته بدون تلفن همراه، تصمیم به تاسیس این باشگاه گرفت، گفت: «متوجه شدم به اندازه کافی مطالعه نمی‌کنم، نمی‌نویسم و در طبیعت وقت نمی‌گذرانم. پس از آن تجربه، احساس خلاقیت و انرژی فوق‌العاده‌ای داشتم.»

اگرچه باشگاه آفلاین هنوز به پایداری مالی نرسیده اما کنپل‌هالت و تیمش با اشتیاق به گسترش فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

آن‌ها امیدوارند در آینده، فضاهای بدون تلفن در شهرها و حتی تعطیلات بدون تلفن را ببینند.

این جنبش نوظهور سم‌زدایی دیجیتال، پاسخی است به نیاز فزاینده انسان‌ها برای بازیابی ارتباط با دنیای واقعی و خود واقعی‌شان.

در حالی که فن‌آوری مزایای بی‌شماری برای ما به ارمغان آورده، این جنبش به ما یادآوری می‌کند گاهی لازم است قدمی به عقب برداریم و زندگی را بدون صفحه نمایش تجربه کنیم.

کسانی که می‌خواهند این تجربه را امتحان کنند، بهتر است با گام‌های کوچک شروع کنند. به عنوان مثال، می‌توانند هنگام صرف غذا با دوستان، تلفن همراه خود را کنار بگذارند یا از ساعت زنگ‌دار قدیمی به جای تلفن همراه برای بیدار شدن استفاده کنند.

این تغییرات کوچک می‌تواند به تدریج به عادت‌های سالم‌تر و زندگی متعادل‌تر منجر شود.

هدف این جنبش نه حذف کامل فن‌آوری بلکه یافتن تعادلی سالم بین دنیای دیجیتال و واقعی است.

با کنترل بیشتر بر زمان و توجه، می‌توانیم از مزایای فن‌آوری بهره‌مند شویم بدون آن که اسیر آن شویم. شاید وقت آن رسیده باشد که همه ما گاهی «آفلاین» شویم تا زندگی را به‌طور کامل‌تری تجربه کنیم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.