کدخبر :317121 پرینت
28 اسفند 1403 - 12:04

بررسی نقش سرویس‌ های ابری در شرکت مخابرات ایران

مدیرمخابرات منطقه تهران، گفت: شرکت مخابرات ایران با توجه به تغییرات فناوری از دولت گذشته و دولت فعلی در حوزه زیرساخت تلفن ثابت به سمت توسعه فیبرنوری حرکت کرده تا شرایطی برای تمرکز فناوری‌ها ایجاد شود. بر این اساس با ایجاد رایانش ابری هزینه‌های نهایی مشترک کاهش پیدا می کند و سرعت دریافت خدمات نیز، افزایش می‌یابد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی شرکت مخابرات، در نمایشگاه تلکام 1403، مهمترین پروژههای شرکت مخابرات ایران، از جمله پلتفرم «ابر ما» ، «کلود گیمینگ» و توسعه زیرساختهای فیبرنوری، به‌ویژه برای کسب و کارها به عنوان ظرفیتهای برجسته مخابراتی و اینترنتی ایران معرفی شد.

این شرکت که تا پیش از این در بحث ارائه خدمات سرویس تلکام، خط تلفن و فیبرنوری بیشترین فعالیت را داشته با رونمایی از ظرفیت‌های جدید به حوزه دیتا سنتر و کلود و زیرساخت‌های ارتباطی ورود کرد.

شرکت مخابرات ایران همواره بر ضرورت ارائه مطلوب خدمات پس از فروش، کیفیت سرویس و قیمت مناسب تأکید دارد و کاهش هزینه‌های مشترکان، گسترش شرکای تجاری با منطق برد برد و حرکت به‌سوی کسب و کارهای نوین را از مهم‌ترین رویکردهای خود می‌داند.

به گفته مهندس ملک‌جعفریان، مدیرمخابرات منطقه تهران، با مشارکت و همکاری شرکت‌های دانش‌بینان، سرویس‌ها و خدمات جدید به مردم ارائه می‌شود؛ خدمات و سرویس‌هایی که با اتکا به رایانش ابری، هزینه‌های مشترک را کاهش و سرعت دریافت خدمات را افزایش می‌دهد.

او فیبرنوری مخابرات را بستر مورد نیاز تمامی مؤلفه‌های شهر هوشمند می‌داند و تحقق کامل شهر هوشمند را مستلزم عزم و اراده سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و بنیادینی اعلام می‌کند که تأثیر بسزایی در این عرصه دارند.

براین اساس، گفت‌وگویی با مهندس ملک‌جعفریان، مدیرمخابرات منطقه تهران در خصوص نقش سرویس‌های ابری در اقتصاد دیجیتال و وضعیت شرکت مخابرات ایران در این رابطه، ترتیب دادیم که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

کلود در اقتصاد دیجیتال چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟

رایانش ابری (Cloud Computing) یکی از موتورهای محرک اقتصاد دیجیتال است و نقش کلیدی در تحول مدل‌های کسب وکار، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها دارد.

در حال حاضر با توجه به فناوری‌های نوظهور و افزایش رشد این فناوری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به صورت موازی و در زمان کوتاه، فرصت مرور زیرساخت‌ها وجود ندارد. باید با سرعت بیشتری به این فناوری‌ها دست یافت.

کلود، اقتصاد دیجیتال را کارآمدتر، سریع‌تر و مقرون‌ به ‌صرفه‌تر می‌کند. این فناوری کسب‌وکارها را چابک‌تر، دسترسی به فناوری‌های پیشرفته را آسان‌تر و مدل‌های جدید اقتصادی را امکان‌پذیر می‌کند. در آینده، با ترکیب رایانش ابری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا (IoT)، تأثیر کلود بر اقتصاد دیجیتال حتی بیشتر خواهد شد.

شرکت مخابرات ایران نیز با توجه به تغییرات فناوری از دولت گذشته و دولت فعلی در حوزه زیرساخت تلفن ثابت به سمت توسعه فیبرنوری حرکت کرده تا شرایطی برای تمرکز فناوری‌ها ایجاد شود. بر این اساس با ایجاد رایانش ابری (Cloud Computing) هزینه‌های نهایی مشترک کاهش پیدا می کند و سرعت دریافت خدمات نیز، افزایش می‌یابد.

اکنون زیرساخت‌های جدیدی مبتنی بر واگذاری اینترنت و سرویس‌های بسیار خاص از طریق ماهواره‎ها در راه است. در حوزه ارتباطی، شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) که یک شرکت خصوصی هوا فضا و تولیدکننده سیستمهای حمل ونقل فضایی است، قصد دارد 43 هزار ماهواره را تا سال ۲۰۲۸ به  فضا پرتاب و شرایط زیرساختی ارتباطی را از طریق بی‌سیم از طریق ماهواره در سطح کره زمین ایجاد کند. شرکت‌های انگلیسی، چینی و آمازون نیز، همین‌گونه عمل می‌کنند. با تغییرات فناوری در حوزه ماهواره، بازار نیز، متحول می‌شود.

تغییرات سریع فناوری و افزایش قیمت تجهیزات جدید با توجه به نوع فناوری به‌کاررفته، استفاده آسان کاربران نهایی از خدمات ابری و کاهش هزینه در پروژه‌های اجرایی و تحقیقاتی، شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف فیزیک، شیمی، سلامت، سیاست، اقتصاد و تحلیل‌های اجتماعی را برآن داشته تا به سمت استفاده از امکانات و تجهیزات کلود به عنوان مدلی برای ارائه سرویس‌های جدید مبتنی بر نیاز مشتریان، حرکت کنند.
براین اساس اقبال و رویکرد به سمت استفاده از این مدل سرویس‌ها که مبتنی بر فناوری کلود هستند، در حال رشد بوده و بازار خوبی را برای ارائه‌دهندگان این زیرساخت  فراهم کرده است.

وضعیت زیرساخت‌های شرکت مخابرات ایران برای ارائه سرویس‌های ابری چگونه است؟

شرکت مخابرات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی کشور که زیرساخت اصلی ارتباطی را پشتیبانی می‌کند، دایره ارتباطات و دیتای بسیار مناسبی داشته و می‌تواند شرایط بسیار خاص و توانمندی برای دیتا سنترها ایجاد کند. همچنین با تجربه خوبی که در حوزه انرژی برق و تأمین برودت برای فضاها و مراکز مخابراتی دارد، توانسته با تأمین تجهیزات دیزل، باتری‌ها و خنک‌کننده‌های مراکز، فضای مناسبی در حوزه نصب تجهیزات رک و دیتاسنتر ایجاد کند.

اکنون فضای مخابرات کاملاً آماده است. در حال حاضر، 80 درصد زیرساخت‌های دیتای اپراتورها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و کاربران نهایی، توسط شرکت مخابرات ایران تأمین می‌شود. در استان تهران تقریباً 50 درصد ترافیک اینترنتی، از آن ترافیک داخل است.

وجود این شرایط، مخابرات را به یکی از بازیگران اصلی در این حوزه تبدیل کرده است تا برای استفاده و کمک به زیرساخت ابری دولت ورود پیدا کند. از سال 1396 دولت با توجه به تأکیدی که برای استفاده از زیرساخت‌های دولتی برای خدمات عمومی، اداره ثبت و بانک‌ها داشت، یک شبکه ابری مناسب در حوزه نرم‌افزاری ایجاد کرد که موجب شفافیت در حوزه‌های مختلف مالی، آموزش، قضایی، سلامت و اقتصاد در حوزه دولت شده و باید توسعه بیشتری در این زمینه صورت گیرد. شرکت مخابرات به عنوان بازیگر اصلی این حوزه با توجه به شرایط جدید همدلی و تفاهم با مدیریت مهندس جعفرپور و اعتماد بیشتر می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

باتوجه به رونمایی از محصولات فناورانه شرکت مخابرات ایران در تلکام امسال، چه میزان از این خدمات بر بستر Cloud است؟

شرکت مخابرات ایران با رونمایی از پلتفرم «ابر ما» در نمایشگاه تلکام امسال، ظرفیت پردازشی و ذخیره‌سازی مورد نیاز برای توسعه فناوریهایی مانند هوش مصنوعی را فراهم کرده است. این پلتفرم با تکیه بر زیرساختهای قوی و شبکه فیبرنوری و تجهیزات و زیرساخت‌های دیتا ایجاد شده که در حوزه‌های تجاری و… با ایجاد ارتباطات امن تحت شیوه‌نامه‌های ارتباطی نوین در سطح دنیا شرایط بسیار مناسبی را برای خدمات یکپارجه ابری مخابرات فراهم کرده که می‌تواند خدمات ابری متنوعی را به مشترکان و شرکت‌های خصوصی و دولتی ارائه دهد.

با توجه به این زیرساختها و خدمات، شرکت مخابرات ایران نقش مهمی در توسعه فناوری‌های نوین و ارائه خدمات پیشرفته ارتباطی در کشور ایفا می‌کند.

اکنون با نگاه به جزئیات ترافیک کشور می‌بینیم 80 درصد ترافیک دیتای استانی و شهری کل ایران از شرکت مخابرات عبور می‌کند. در استان تهران فقط در لایه اینترنت در حال حاضر تقریباً  50 درصد از ترافیک اینترنت داخلی است که توسط تولیدکننده‌های محتوا، داخلی شبکه‌های بانکی و شبکه‌های تولید محتوا (فیلیمو ، فیلمنت و...) ایجاد و در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌گیرد  و عملاً دیتا از خارج از کشور وارد نمی‌شود.

در مواجهه با فضای مجازی و سایبری که گردش اطلاعات حرف اول را می‌زند، طبیعتاً ایران نیز به این سمت‌وسو حرکت می‌کند و با توجه به فضای مناسبی که وجود دارد، شرایط مساعدی را برای ورود به  لایه‌های مختلف کلود پیدا می‌کنیم، از مشارکت و همکاری شرکت‌های مختلفی که در حال حاضر در حوزه‌های خصوصی آمادگی دارند؛ استفاده می‌کنیم تا با سرعت بیشتری خدمات را در این حوزه ارائه دهیم.

شرکت مخابرات در نمایشگاه، شروع خوبی را در بحث کلود داشته و باید بتوانیم یک وحدت ذهنی و شرایط همسویی ایجاد کنیم تا به توسعه در این زمینه برسیم و کامل‌تر شویم و در لایه‌های مختلف کلود ورود پیدا کنیم. تحلیل‌های پرسرعت بالا و حجم بالا نیاز به گرافیک قوی و متناسب با خدمات دارد که کلود می‌تواند نیازمندی به این تجهیزات را برای مشتریان نهایی به حداقل رسانده و هزینه را برای مشتری کاهش دهد. با اجاره موقت از این زیرساخت‌ها ( کلود )  دیگر هزینه‌های تأمین سخت‌افزار برای مشتری کاهش می‌یابد؛ بنابراین در زیرساخت‌های کلود از کارت‌های گرافیک و تجهیزات سخت‌افزاری گران‌قیمت و استفاده آن به صورت ابری به مرور یک درآمد خوب را با توجه به بلوغ جامعه و نیاز کاربران برای مخابرات و ذی‌نفعان فراهم می‌کند .لذا طراحی و پیاد‌ه‌سازی زیرساختهای ابری بومی، نیاز شرکت مخابرات به فناوری‌های خارجی را کاهش داده و امنیت داده‌ها را تضمین می‌کند و با توجه به این مهم در تلاشیم این زیرساختها بستری برای ارائه خدماتی نظیر ذخیره‌سازی، محاسبات ابری و سرویس‌های نرم‌افزاری فراهم کند.

چگونه انحصار دولت در مورد زیرساخت‌ها و بحث فیلترینگ در این پروژه نادیده گرفته می‌شود؟

در دنیا ارائه خدمات دولتی مبتنی بر نیاز جامعه و مطابق با سیاست‌های آن کشور یا آن مجموعه صورت می‌گیرد. کشور ما هم جدا از این قاعده و مستثنا نیست؛  دولت‌ها برای ارائه خدمات، نیاز به دیتاسنتر و استفاده از فضای ابری مطابق با استانداردهای فضای امنیتی حاکم بر فناوری اطلاعات، شرایط و قوانین خاص کشور خود دارند. در کشور ما هم طبیعتاً این مسئله وجود دارد. دولت برای این کار از شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی خصوصی در کشور استفاده می‌کند.

با توجه به اینکه فضای ابری در تمام کشورها مطابق با فرهنگ و قوانین حاکم بر آن کشور  استقلال پیدا می‌کند، اگر بتوانیم تولید محتوا در کشور انجام دهیم و تولیدکننده‌های این صنعت بتوانند از ابزار داخلی و زیرساخت‌های کلود داخل کشور استفاده کنند، یک صادرکننده محتوا خواهیم بود و اگردر کشور محتوایی تولید شود، طبیعتاً فیلترینگ کارایی ندارد. استفاده  از فیلترینگ در دنیا عمومی است. بسیار از کشورها از جمله چین و آمریکا نیز از فیلترینگ استفاده می‌کنند. فیلترینگ جزو قوانین کشورها و محدودیت‌های فرهنگی اجتماعی برخی از کشورهاست؛ بنابراین با دیتاسنترها و محتوای تولیدشده از سوی ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط با قوانین کشور، دیگر معنا و مفهومی برای فیلترینگ وجود نخواهد داشت.

فاصله ایران با جهان در این زمینه چقدر است؟ پیش‌بینی شما برای تحقق و اجرای موفق و کاربردی این پروژه در کشورمان چندسال دیگر است؟

مراکز مخابراتی در سطح کشور عملاً از بدو ایجاد، ذات دیتاسنتری داشته است، یعنی در مراکز و سالن‌های سوییچ، راک‌ها و سوییچ‌های مخابراتی با اجرای استاندارد تأمین برق؛ برودت و ارتباطات پرسرعت دیتا و انتقال برای پایداری ارائه خدمات به مشتریان، نصب و راه‌اندازی شده و در این حوزه در ۵۳ سال گذشته تجربه بسیار خوبی در حوزه شبکه در مخابرات ایجاد و وجود داشته است.

با توجه به رویکرد جدید و نیاز جامعه در تمامی حوزه‌ها و توسعه در حوزه فناوری اطلاعات و نیازمندی به زیرساخت‌های جدید در بخش کلود از لایه‌های مختلف( فیزیکال، سرویس زیرساخت، سرویس بر مبنای پلتفرم، ‌ارائه سرویس مبتنی بر نرم‌افزار و لایه ارائه سرویس شبکه مبتنی بر زیرساخت) شرایطی ایجاد کرده که مخابرات فعالیت در بخش دیتاسنتر و کلود را با توجه به تجارب گذشته به صورت مشارکت و سود حداکثری در دستور کار خود قرار دهد.

هسته اصلی رایانش ابری (Cloud Computing) زیرساخت دیتاسنتر است و بدون آن، کلود نمی‌تواند وجود داشته باشد. دیتاسنترها در واقع مکان‌هایی هستند که سرورها، تجهیزات شبکه و سیستم‌های ذخیره‌سازی‌داده، قرار دارند و زیرساختی برای اجرای خدمات ابری فراهم می‌کنند.
شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از پیشروهای صنعت ارتباطات در کشور، زیرساختهای گسترده ای در حوزه دیتاسنتر و خدمات ابری فراهم کرده است. این شرکت با بهره‌گیری از شبکه فیبرنوری گسترده و دیتاسنترهای پیشرفته، خدمات متنوعی را به مشترکان خود ارائه می‌دهد. شبکه فیبرنوری شرکت مخابرات ایران با اجرای هزاران کیلومتر فیبرنوری در سراسر کشور، بستری مطمئن و پرسرعت برای انتقال داده‌ها فراهم کرده است.

این شرکت با بهره گیری از دیتاسنترهای مدرن، امکان میزبانی و مدیریت داده‌ها را با بالاترین استانداردهای امنیتی و فنی فراهم می‌کند.
شرکت مخابرات ایران با رونمایی از پلتفرم «ابر ما» در نمایشگاه تلکام امسال ، ظرفیت پردازشی و ذخیره‌سازی مورد نیاز برای توسعه فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی را فراهم کرده است. این پلتفرم با تکیه بر زیرساخت‌های قوی و شبکه فیبرنوری، خدمات ابری متنوعی را به مشترکان ارائه می دهد.

با توجه به این زیرساخت‌ها و خدمات، شرکت مخابرات ایران نقش مهمی در توسعه فناوری‌های نوین و ارائه خدمات پیشرفته ارتباطی در کشور ایفا می‌کند.

با وضعیت اینترنت در ایران چگونه خدمات ابر بر بستر اینترنت موفق خواهد بود؟

اینترنت یک مفهوم جهانی است. ما با توسعه‌های دیتاسنتر کشورمان و محتوای تولیدی می‌توانیم ترافیک شبکه اینترنت یعنی واردات  محتوا از خارج کشور  را به حداقل برسانیم و بیشتر از محتوای تولید شده درون کشور توسط شرکت‌های داخلی  بهره‌مند شویم.

تعداد و ظرفیت دیتاسنترها می‌تواند یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) باشد، اما به تنهایی معیار کافی نیست. باید نکاتی را در زمینه‌های زیرساخت و ظرفیت دیتاسنترها، توزیع جغرافیایی، وابستگی به کلود برخی امنیت و حاکمیت داده مصرف انرژی و پایداری، مورد توجه قرار داد. تعداد دیتاسنترها یک شاخص مهم است، اما در کنار آن باید فاکتورهایی مانند ظرفیت، بهره وری، سطح فناوری، سیاست‌های امنیت داده و پایداری محیط زیستی را نیز در نظر گرفت تا تصویر دقیق‌تری از توسعه یافتگیICT در یک کشور بدست آید.

در ابتدای برنامه واگذاری سرویس فیبرنوری در استان تهران، موانع، مشکلات و نواقصی وجود داشت که روند پیشرفت کار و توسعه شبکه را با کندی مواجه کرده بود. اما با ابلاغ برنامه جدید و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، تحقق اتصال مشتریان به فیبرنوری با شتاب و سرعت خوبی در حال انجام است و ضرورت دارد با مولدسازی تمام زیرساخت‌های فنی موجود، دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده را محقق کنیم.

استفاده حداکثری از فضای فناوری اطلاعات شرایط را آماده کرده تا بتوانیم در حوزه ارتباطات و خدماتی که ارائه می‌دهیم، متمرکز شویم. هزینه‌های سنگین متوجه فضای دیتاسنتر است، بنابراین می‌توانیم از دیتاسنترهای کوچک و مناسب استفاده کنیم. هوشمندسازی و ماینینگ اطلاعات و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی از ابتدای سال ۲۰۲۴ در سطح دنیا به‌طور جدی آغاز و شرایط جدید را ایجاد کرده است. این شرایط حجم داده‌ها در شبکه اینترنت را به‌طور تصاعدی افزایش داده و عملاً دستیابی به این اطلاعات علاوه بر نیاز به سرعت، توسعه فیبرنوری در کشورهای جهان و ایران را ضروری کرده و به دنبال آن نیز توسعه دیتاسنتر و کلود در کشور را افزایش داده است. این امر با سیاست خوب مدیرعامل مخابرات ایران می‌تواند در سه سال آینده منبع درآمد بسیار مناسبی را برای شرکت فراهم آورد.

در دنیای امروز، حجم کسب وکارها در تمام نقاط، ارتباط مستقیم با میزان اتصال و سرعت ارتباطات و اینترنت دارد، پیشرفت در بخش سرمایه محور و صنعتی با اتصال پرسرعت به شبکه امن و پایدار حاصل می‌شود و اقدامات عملی در مخابرات تهران بر این هدف متمرکز شده است. با توجه به رویکرد مدیرعامل شرکت مخابرات ایران که توجه به اتصال است، تمام ظرفیت‌های بالقوه مخابرات تهران برای فیبرکشی مشتریان و افزایش پوشش و اتصال فیبرنوری به‌کار گرفته شده  تا این منطقه مخابراتی مهم به عنوان مرکز کشور، بتواند به اهداف موردنظر در زمان تعیین شده دست یابد.
در کشور ما در حوزه‌های فناوری نسبت به کشورهای دیگرجلو نیستیم، اما با توجه به نیازی که در کشور داریم در حوزه‌های مختلف این شرایط برای ما کاملاً فراهم است.

نقش کلیدی فناوری اطلاعات  در اجرایی‌سازی طرح‌های تحولی مدیرعامل، به‌ویژه در توسعه و افزایش اتصال فیبرنوری و همچنین توسعه فضای ابری و ایجاد بزرگ‌ترین امکان ذخیره‌سازی در بستر کلادما در شرکت مخابرات مورد تأکید است. با استفاده مناسب و بالا از ظرفیت‌های موجود و زیرساخت‌های خوب در شرکت مخابرات و همچنین مدیریت صحیح، باید تلاش کنیم به توسعه دست یابیم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.