کدخبر :307325 پرینت
20 شهریور 1403 - 14:52

محکومیت اپل و گوگل در پرونده‌ های کلان مالیاتی و انحصارطلبی

دیوان دادگستری اروپا حکم داد که اپل باید ۱۳ میلیارد یورو مالیات معوقه به ایرلند بپردازد؛ دادگاه همچنین جریمه‌ای ۲.۴ میلیارد یورویی علیه شرکت فناوری گوگل را تأیید کرد.

متن خبر

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، در دو پیروزی بزرگ برای بروکسل، یک دادگاه عالی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور علیه شرکت‌های اپل و گوگل در پرونده‌های حقوقی جداگانه رأی صادر کرد. این پرونده‌ها مربوط به مبالغی بالغ بر چندین میلیارد یورو می‌شود.

دیوان دادگستری اروپا، بلندپایه‌ترین دادگاه این اتحادیه، در پایان یک نبرد حقوقی طولانی، حکم داد که اپل، سازنده آیفون، باید ۱۳ میلیارد یورو (۱۴.۳ میلیارد دلار) مالیات معوقه به ایرلند بپردازد.

این دادگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دیوان دادگستری حکم نهایی را در این مورد صادر می‌کند و تصمیم کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۶ را تأیید می‌کند. بنابر این ایرلند که پیش از این به اپل کمک غیرقانونی اعطا کرده است موظف است این مبلغ را از آن شرکت بازیابی کند.»

دقایقی بعد، دادگاه همچنین در یکی از پرونده‌های مهم اتحادیه اروپا، جریمه‌ای ۲.۴ میلیارد یورویی علیه شرکت فناوری گوگل را تأیید کرد.

دادگاه، درخواست تجدیدنظر گوگل و شرکت مادر آن آلفابت علیه این جریمه را که در سال ۲۰۱۷ به دلیل سوءاستفاده از موقعیت مسلط خود در تحمیل موتور جستجوی گوگل به بازار اعلام شده بود، رد کرد.

این تصمیمات برای بروکسل که در سال‌های اخیر در دفاع از اقدامات اجرایی مالیاتی خود با مشکل مواجه بوده و پرونده‌های قبلی را علیه آمازون و استارباکس از دست داده است، دلگرم‌کننده است.

جریمه اتحادیه اروپا علیه گوگل یکی از چندین کیفرهای مالی علیه این شرکت است که به دلیل نقض قوانین رقابتی اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ اعمال شد و در مجموع حدود هشت میلیارد یورو بود.

گوگل هفته آینده با یک آزمون دیگر مواجه خواهد شد. هفته آینده دادگاه عالی اتحادیه اروپا در مورد کوچک‌ترین این جریمه‌ها به ارزش حدود ۱.۴۹ میلیارد یورو تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بروکسل سال گذشته در یافته‌های اولیه خود گوگل را به سوءاستفاده از تسلط خود بر بازار تبلیغات آنلاین متهم کرد و به این شرکت آمریکایی توصیه کرد که بخشی از خدمات تبلیغاتی خود را برای اطمینان از رقابت منصفانه بفروشد. گوگل حق پاسخگویی داشت و این تحقیقات همچنان باز است.

سردردهای حقوقی برای گوگل در آن سوی اقیانوس اطلس نیز در حال افزایش است.

انتهای پیام 

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.