کدخبر :307016 پرینت
14 شهریور 1403 - 11:11

نزول اشتیاق سرمایه‌گذاران به بازار هوش مصنوعی

بازار سهام آسیا در ادامه کاهش ارزش سهام در بازارهای جهانی و واکنش به نگرانی‌ها در مورد رشد و توسعه‌ شرکت‌های فناوری هوش مصنوعی، سه درصد سقوط کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از رویترز، بازار سهام آسیا در ادامه کاهش ارزش سهام در بازارهای جهانی و واکنش به نگرانی‌ها در مورد رشد و توسعه‌ شرکت‌های فناوری هوش مصنوعی، سه درصد سقوط کرد.

شاخص‌های سهام در بورس توکیو و تایوان روز چهارشنبه ۱۴ شهریور در صدر افت سهام آسیا قرار داشتند و هر کدام سه درصد کاهش داشتند.

بزرگ‌ترین بازار بورس آسیا و اقیانوسیه، ام‌اس‌سی‌آی، که خارج از ژاپن قرار دارد نیز حدود ۱.۸ درصد کاهش را تجربه کرد.

این واکنش‌‌ها در ادامه آن است که بازار وال‌استریت در نیویورک عصر روز سه‌شنبه پس از پایان تعطیلات در آمریکا با کاهش شدید شاخص‌ها به کار خود پایان داد.

سهام «انویدیا»، غول فناوری دیجیتال و شرکت تولیدکننده ریز‌تراشه برای فناوری هوش مصنوعی، در یک رکورد تاریخی ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد که معادل ۲۷۹ میلیارد دلار بود.

این مسئله به این دلیل رخ داد که سرمایه‌گذاران اشتیاق خود را نسبت به بازار هوش مصنوعی از دست داده‌اند.

ارزش مالی انویدیا ۲۹ خرداد امسال به سه تریلیون و ۳۳۵ میلیارد دلار رسید و با پشت سر گذاشتن اپل و مایکروسافت با ارزش‌ترین شرکت جهان شد.

رشد خیره‌کننده سهام شرکت انویدیا طی یک سال گذشته به نمادی از خوشبینی افسارگسیخته جامعه جهانی به توانایی‌های هوش مصنوعی تبدیل شده بود.

داده‌های بازار بورس نزدک آمریکا نشان می‌دهد ارزش سهام این غول فن‌آوری طی یک سال گذشته بیش از ۱۸۰ درصد جهش داشته؛ به عبارتی تقریبا سه برابر شده است.

با این حال انویدیا هفته گذشته پیش‌بینی سه‌ماهه‌ای ارائه کرد که نتوانست انتظارات زیاد سرمایه‌گذارانی را برآورده کند که باعث رشد سرسام‌آور بازار سهام هوش مصنوعی شده‌ بودند.

این روند پس از آن به سهام‌های فناوری آسیا نیز سرایت کرد و سهام شرکت ژاپنی تجهیزات تست تراشه ادونتیست، که تأمین‌کننده شرکت انویدیا محسوب می‌شود با هفت درصد کاهش روبرو شد.

شرکت تایوانی تی‌اس‌ام‌سی، بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌رسانا در جهان، نیز پنج درصد و شرکت کره‌ای اس‌کی هاینیکس، به عنوان دومین تولیدکنندهٔ تراشه‌های نیمه‌رسانای جهان، ۷.۷ درصد کاهش را تجربه کردند.

در همین حال قیمت نفت نیز به پایین‌ترین سطح خود در چند ماه اخیر رسید.

چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان نتوانسته که انتظارات در زمینهٔ رشد اقتصادی خود را برآورده کند و همین مسئله به نگرانی‌ها در زمینه کندی روند رشد بازار جهانی دامن زده است. این مسئله به کاهش شدید تقاضای نفت منجر شده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت در روز چهارشنبه به ۷۳.۱۴ دلار در هر بشکه و نفت خام آمریکا به ۶۹.۷۲ دلار در هر بشکه رسید که هر دو پایین‌ترین سطح از ماه دسامبر سال گذشته محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.