کدخبر :303962 پرینت
16 تیر 1403 - 13:47

توسعه و تحول اقتصاد دیجیتال؛ عامل پیشران رشد اقتصادی

یک کارشناس امنیت سایبری، معتقد است که اقتصاد دیجیتال می‌تواند در بخش‌های مختلفی از اقتصاد ایران، از جمله تجارت الکترونیک، گردشگری الکترونیک، خدمات مالی الکترونیک، آموزش و بهداشت الکترونیک، کشاورزی هوشمند و ... تحول ایجاد کند که این امر در نهایت سبب افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال، کاهش فقر و رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، «مهیار خدادادی» کارشناس امنیت سایبری طی یادداشت ارسالی به سیتنا نوشت:

اقتصاد دیجیتال یا اقتصاد رقمی، می‌تواند به عنوان پیشران رشد اقتصادی در ایران ایفای نقش کند. کشوری که خواهان دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و فراگیر باشد، ناگزیر به حرکت به سوی این نوع اقتصاد است. برای تحقق این امر، لازم است تا چالش‌های موجود در این مسیر برطرف شده و فرصت‌های موجود به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

اقتصاد دیجیتال می‌تواند در بخش‌های مختلفی از اقتصاد ایران، از جمله تجارت الکترونیک، گردشگری الکترونیک، خدمات مالی الکترونیک، آموزش و بهداشت الکترونیک، کشاورزی هوشمند و ... تحول ایجاد کند. این امر در نهایت سبب افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال، کاهش فقر و رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

با وجود ظرفیت‌های قابل توجه برای رشد و پیشرفت اقتصاد دیجیتال، همواره چالش‌های متعددی در مسیر توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال در ایران وجود دارد.

با همکاری بخش‌های مختلف اعم از دولت، بخش خصوصی و مردم، می‌توان ایران را مبدل به قطب اقتصاد دیجیتال در منطقه کرد.

ابتدا باید سه مولفه اصلی اقتصاد دیجیتال، یعنی کسب و کار الکترونیکی، زیرساخت‌های کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک را مدیریت کرد و ارتقا داد.

دولت، نقشی اساسی را جهت هموار کردن راه این سه مولفه ایفا می‌کند؛ در بخش اول با حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها، ایجاد مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های تخصصی در حوزه اقتصاد دیجیتال، تخصیص تسهیلات و اعتبارات بانکی به کسب و کارهای آنلاین، ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و با ارائه خدمات مختلف اعم از مشاوره، فضای کار اشتراکی و ... می‌تواند به رشد و توسعه کسب و کار الکترونیکی کمک کند.

با همکاری بخش‌های مختلف اعم از دولت، بخش خصوصی و مردم، می‌توان ایران را مبدل به قطب اقتصاد دیجیتال در منطقه کرد.

ایجاد یک نظام پرداخت الکترونیک امن، کارآمد و مبتنی بر فناوری‌های نوین توسعه و تنوع‌سازی روش‌های پرداخت الکترونیک، ارائه اینترنت پرسرعت و باکیفیت به تمام نقاط کشور و توسعه شبکه ملی اطلاعات از راهکارهای کارآمد دولت در بخش زیرساخت‌های کسب و کار الکترونیکی است.

اما مهم ترین بخش، تجارت الکترونیک است که به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد دیجیتال، نقشی کلیدی در رشد و توسعه این حوزه را ایفا می‌کند. در واقع، توسعه اقتصاد دیجیتال بدون تجارت الکترونیک معنا و مفهومی ندارد. در این مولفه، دولت، بخش خصوصی و مردم باید دست در دست یکدیگر داده تا با حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین، ترویج فرهنگ استفاده از فناوری‌های نوین در بین خانواده‌ها و ایجاد چارچوب قانونی، موجب هم‌افزایی در این حوزه شوند.

متاسفانه ضعف رگولاتور در عدم شفافیت و به‌روزرسانی قوانین و مقررات موجود در فضای اینترنت، به‎‌خصوص حوزه تجارت الکترونیک که مصوب 1382 می‌باشد، باعث سردرگمی و نااطمینانی در بین فعالان این حوزه شده که این اتفاق، دلیل عدم سرمایه‌گذاری و فعالیت در این زمینه است. قویاً توصیه می‌کنم با توجه به پیشرفت حکم‌رانی در فضای آنلاین و به‌روزرسانی دائم قوانین فضای دیجیتال در کشورهای توسعه‌یافته، مجلس شورای اسلامی و دولت آینده در خصوص موضوعات مطروحه با استناد به کارشناسان مختصص در حوزه یاد شده، برنامه‌ریزی و چشم‌اندازی دقیق و روشن تعبیه کرده تا این راه مبهم و چالش‌برانگیز به بستری امن تبدیل شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.