کد مطلب: 

296001

رکورد سریع‌ترین ماشین الکتریکی جهان شکسته شد

اسپارک (Aspark)، خودروساز ژاپنی با ثبت سرعت ۴۳۸.۷ کیلومتر در ساعت، رکورد سریع‌ترین ماشین الکتریکی جهان را شکست.
رکورد سریع‌ترین ماشین الکتریکی جهان شکسته شد

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، اسپارک با ماشینی به نام ال (Owl) یا جغد به زبان انگلیسی به رکورد دست یافت. ال تنها محصول اسپارک است و با همکاری یک خودروساز ایتالیایی به نام «مانیفاتورا اتومبیلی تورینو» یا به اختصار MAT تولید شده است.

اسپارک را ماسانوری یوشیدا در سال ۲۰۰۵ تاسیس کرد. این شرکت کارش را با ارائه خدمات مهندسی آغاز کرد و در سال ۲۰۲۰ با تولید سوپرکار ال خبرساز شد که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۱.۷۲ ثانیه بود.

MAT هم یک شرکت مهندسی و خودروسازی در شهر تورین ایتالیا است که به جز اسپارک با چند پروژه ساخت سوپرکار همکاری کرده است.

رکورد اسپارک در پیست پاپن‌بورگ آلمان و توسط مارک باسنگ، راننده حرفه‌ای مسابقات اتومبیلرانی ثبت شد.

رکورد سریع‌ترین ماشین الکتریکی پیش از این در اختیار شرکت ریماک بود که در سال ۲۰۲۲ با مدل نوارا (Nevara) سرعت ۴۱۲ کیلومتر در ساعت را ثبت کرد.

اسپارک پس از ماه‌ها آزمایش در تونل باد، ایجاد تغییرات زیاد در آئرودینامیک و نصب باتری‌های تازه مدلی از ال را برای ثبت رکورد سرعت آماده کرد. قدرت ماشین اعلام نشده اما بدون شک بیشتر از ۱۹۵۰ اسب بخار مدل معمولی ال است.

تنها ۵۰ دستگاه از اسپارک ال ساخته می‌شود و قیمتش دو میلیون و ۹۰۰ هزار یورو (سه میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) است.

ماشینی که اسپارک با آن رکوردشکنی کرده فروشی نیست و یک خودروی آزمایشی به شمار می‌آید. در نتیجه ریماک با حداکثر سرعت ۴۱۲ کیلومتر در ساعت همچنان رکورددار سرعت ماشین‌های الکتریکی است که برای فروش تولید می‌شوند.

اسپارک در وب‌سایت خود حداکثر سرعت مدل معمولی ال را ۴۱۳ کیلومتر در ساعت اعلام کرده، اما این رکورد هنوز به طور رسمی ثبت نشده است.

اولین آلپین الکتریکی

آلپین، زیرمجموعه ماشین‌های اسپرت کارخانه رنو با ساخت مدل تقویت‌شده‌ از رنو ۵ به جمع خودروسازان الکتریکی پیوست. این ماشین که نامش A290 است از زمستان به بازار عرضه می‌شود.

A290 از رنو ۵ پهن‌تر است و لاستیک‌های بزرگ‌تری دارد. دو چراغ مه‌شکن هم با الهام از ماشین‌های رالی آلپین در دهه هفتاد میلادی به ماشین اضافه شده و یک بال کوچک روی سقف دارد. درهای عقب ماشین هم با الهام از رنو ۵ توربو طراحی شده که از مشهورترین ماشین‌های رنو در دهه هشتاد میلادی بود.

قوی‌ترین مدل A290 ۲۲۰ اسب بخار نیرو دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل ۶.۴ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. دکمه‌ای به نام «سبقت» روی فرمان ماشین است که با فشار دادنش حداکثر نیروی موتور برای ده ثانیه در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

آلپین A290 با هر بار شارژ می‌تواند تا حداکثر ۳۸۰ کیلومتر حرکت کند و شارژ باتری‌ از ۱۵ درصد تا ۸۰ درصد با شارژر سریع نیم ساعت طول می‌کشد. مهندسان آلپین می‌گویند با کاهش وزن ماشین به کمتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم و تغییراتی که در فنربندی و ترمز‌ها داده‌اند، ماشین چابک‌تر و اسپرت‌تر از رنو ۵ شده است.

بازاری که آلپین A290 در آن رقابت می‌کند چندان شلوغ نیست. نزدیک‌ترین رقیب ماشین مدل تقویت‌شده مینی کوپر است. کوپرا، یکی از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن هم قرار است یک هچ‌بک کوچک الکتریکی اسپرت به بازار عرضه کند. قیمت پایه A290 در فرانسه ۳۸ هزار یورو (حدود ۴۱ هزار دلار) است.

آلپین نامی قدیمی در بین خودروسازان اسپرت اروپا است. مشهورترین مدل این کارخانه A110 است که در دهه هفتاد میلادی با آن در مسابقات رالی برنده شد. این شرکت در حال حاضر یک مدل اسپرت بنزینی با همین نام تولید می‌کند.

آلپین قرار است هفت مدل الکتریکی از جمله یک شاسی‌بلند در سال‌های آینده به بازار عرضه کند که A290 اولین مدل از این مدل‌ها است. رنو می‌خواهد با عرضه این مدل‌های جدید فروش آلپین را به ۱۵۰ هزار دستگاه در سال برساند.

پاندای الکتریکی فیات

فیات اولین تصاویر از مدل‌ ارزان الکتریکی‌اش منتشر کرده که قرار است در سال ۲۰۲۵ با نام «گرانده پاندا» به بازار عرضه شود. این ماشین با الهام از مدل پاندا در دهه هشتاد میلادی طراحی شده که از محبوب‌ترین ماشین‌هایی است که فیات تولید کرده است.

فیات اکنون بخشی از گروه خودروسازی استلانتیس است و از پلتفرمی برای تولید پاندا استفاده می‌کند که این گروه برای ماشین‌های کوچک ساخته است. سیتروئن، عضو دیگر استلانتیس قبلا از این پلتفرم برای تولید مدل‌ C3 الکتریکی استفاده کرده‌ که ظاهرش کم و بیش شبیه به فیات پاندا است.

فیات جزییات فنی ماشین را منتشر نکرده، اما گفته علاوه بر مدل الکتریکی آن را با قوای محرکه هیبرید-الکتریکی هم تولید خواهد کرد. مدل الکتریکی که سیتروئن با این پلتفرم تولید کرده با هر بار شارژ ۳۲۰ کیلومتر حرکت می‌کند.

انتظار می‌رود قیمت ماشین حدود ۲۵ هزار دلار باشد. استلانتیس مانند دیگر خودروسازان اروپایی با سرعت در حال ساخت ماشین‌هایی است که بتوانند با ماشین‌های الکتریکی چینی رقابت کنند.

فیات قصد دارد پاندا را به عنوان زیرمجموعه‌ای تازه معرفی و مدل‌های مختلفی با این نام به بازار عرضه کند. این زیرمجموعه شامل یک شاسی‌بلند، یک ون و یک وانت است. فیات گفته تا سال ۲۰۲۷ هر سال یک مدل از این مجموعه به بازار خواهد آمد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-06-18 10:45

افزودن دیدگاه جدید