گام اول پورشه برای ساخت سریعترین ماشین الکتریکی جهان
پورشه در ادامه برنامههایش برای بزرگداشت هفتاد و پنجمین سال تاسیس کارخانه از کانسپتی به نام میشن اکس (Mission X) رونمایی کرد و در این باره میگوید اگر میشن اکس ساخته شود، سریعترین ماشین تولید انبوه جهان خواهد بود.
به گزارش سیتنا، پورشه در ادامه برنامههایش برای بزرگداشت هفتاد و پنجمین سال تاسیس کارخانه از کانسپتی به نام میشن اکس (Mission X) رونمایی کرد. اولیور بلوم، مدیر خودروساز آلمانی میگوید این کانسپت الگویی برای نسل آینده سوپرکار پورشه است.
ظاهر میشن اکس با الهام از ماشینهای مسابقات لومان طراحی شده و مانند آنها درهایش رو به جلو و بالا باز میشود. پورشه میگوید از جمله ایدههایی که در این ماشین آزمایش کرده، شکل جدید چراغها است که ممکن است در مدلهای آینده پورشه استفاده شود.
پورشه معتقد است فنآوری کنونی باتری برای ساخت سوپرکار پورشه مناسب نیست و برای این کار به باتریهایی قویتر و سبکتر نیاز است. بلوم میگوید احتمالا این سوپرکار اواخر دهه جاری میلادی به بازار خواهد آمد.
اطلاعات زیادی از قابلیتهای فنی ماشین منتشر نشده، اما پورشه میگوید اگر میشن اکس ساخته شود، سریعترین ماشین تولید انبوه جهان خواهد بود. میزان سنجش کارخانه برای رسیدن به این هدف شکستن رکورد در پیست نوربرگرینگ در آلمان است که از قدیمیترین و سختترین پیستهای اتومبیلرانی جهان است. خودروسازان از این پیست برای نمایش سرعت و شتاب محصولاتشان استفاده میکنند. در حال حاضر رکورد سرعت در نوربرگرینگ در اختیار AMG ONE، سوپرکار مرسدس-بنز است.
پورشه همچنین میگوید سوپرکار الکتریکی این کارخانه باید آنقدر سبک و قوی باشد که به ازای هر یک کیلوگرم وزنش یک اسب بخار قدرت داشته باشد. برای مقایسه، این نسبت برای ماشین تیم فراری که امسال در لومان قهرمان شد نزدیک یک و نیم کیلوگرم به ازای هر اسب بخار است.
شاسیبلند لوکس و ارزان ولوو
ولوو یک شاسیبلند الکتریکی به بازار عرضه کرده که میگوید ارزانترین و پرشتابترین محصول کارخانه است. ولوو EX30 نقشی کلیدی در برنامه خودروساز سوئدی بازی میکند که میخواهد فروش محصولاتش را دوبرابر کند.
ولوو میگوید کارخانه با استفاده از روشهای خلاقانه توانسته کیفیت و لوکسبودن ماشین را حفظ کند و همزمان هزینه ساخت EX30 را کاهش دهد. مثلا بلندگوی ماشین از روی در به داشبورد منتقل شده تا ساخت درها ارزانتر و راحتتر شود. همچنین نمایشگر روبروی راننده حذف شده و همه اطلاعات در نمایشگر روی داشبورد نمایش داده میشود. باتری مدلهای ارزانتر هم از فرمول شیمیایی لیتیم آهن فسفات استفاده میکند که ساختش ارزانتر است.
بیشتر فنآوریهای ماشین از جمله پلتفرمش از کارخانه جیلی، خودروساز چینی گرفته شده که مالک ولوو است. اما طراحی ماشین در سوئد انجام شده و مانند دیگر مدلهای کارخانه ساده و الهام گرفته از الگوی طراحی اسکاندیناوی است.
EX30 در سه مدل با باتریهای مختلف عرضه میشود. قیمت ارزانترین مدل حدود ۳۶ هزار دلار است. ماشین با این قیمت از مدلهای الکتریکی بنز و بامو بسیار ارزانتر است و به راحتی با محصولات کارخانههایی نظیر اپل، اسمارت و جیپ رقابت میکند.
قویترین مدل این ماشین دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۴۲۸ اسب بخار نیرو تولید میکند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۶ ثانیه است. EX30 یک مدل با باتریهای قوی هم دارد که با هر بار شارژ میتواند تا ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند.
شاسیبلند جدید ولوو به امکانات ایمنی متعددی مجهز است. از جمله سیستمی که چشمهای راننده را سیزده بار در ثانیه رصد میکند و هنگام حواسپرتی و خستگی به او هشدار میدهد. یک فنآوری دیگر هم هنگامی که باز کردن درها باعث تصادف شود به سرنشینان هشدار میدهد.
ولوو میخواهد تا سال ۲۰۲۵ فروشش را دوبرابر کند و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برساند. این کارخانه همچنین اعلام کرده که قصد دارد سود فروش هر دستگاه ماشینش را از هفت درصد به هشت تا ده درصد افزایش دهد.
شاسیبلندهای جدید لکسوس
لکسوس، خودروساز لوکس ژاپنی برای تقویت موقعیتش در بازار اروپا و آمریکای شمالی دو شاسیبلند جدید TX و LBX و نسل جدیدی از شاسیبلند GX به بازار عرضه کرده است.
GX شاسیبلندی در محصولات لکسوس است که ترکیبی از قابلیتهای آفرود و امکانات لوکس به خریداران ارائه میکند. نسل پیشین این ماشین چهارده سال پیش معرفی شد و دیگر توان رقابت با ماشینهای جدیدی مانند لندروور دیفندر را نداشت.
مهمترین تغییر در نسل جدید GX ظاهر ماشین است که با ظاهر مدلهای جدید لکسوس هماهنگ شده است. فرم GX نسبت به قبل خشنتر شده و ماشین برای رانندگی در جادههای ناهموار مجهزتر است. اتاق هم بهروز شده و امکاناتی لوکس از جمله نمایشگر بزرگ ۱۴ اینچی دارد.
موتور GX شش سیلندر بنزینی توربو با قدرت ۳۵۴ اسب بخار است که از موتور هشت سیلندر نسل قبلی قویتر است. یک موتور هیبرید هم در آینده با این مدل عرضه خواهد شد.
لکسوس GX در ژاپن تولید میشود و از اوایل سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهد شد. قیمت ماشین اعلام نشده، اما قیمت پایه مدلهای کنونی GX نزدیک ۶۰ هزار دلار است. فروش GX در سالهای گذشته تقریبا ثابت بوده و هر سال حدود سی هزار دستگاه از آن در آمریکا فروخته میشود. لکسوس میگوید هدفش از عرضه نسل جدید حفظ همین میزان فروش است و انتظار افزایش فروش ندارد.
شاسیبلند دیگری که لکسوس هفته گذشته رونمایی کرد، مدل کاملا جدیدی به نام TX است. TXپاسخی به تقاضا برای شاسیبلندهای هفتنفره در بازار آمریکا است.
معمولا ردیف سوم در شاسیبلندهای هفتنفره جای کمی دارد، اما مدلهای زیادی به بازار آمده که امکانات و فضای بیشتری برای سرنشینان ردیف آخر فراهم میکنند و مورد توجه خانوادههای پرجمعیت قرار گرفتهاند.
لکسوس برای جا نماندن از این روند، TX را از پایه برای هفت سرنشین طراحی کرده و ادعا میکند راحتی و امکانات سرنشینان ردیف سوم به اندازه دو ردیف دیگر ماشین است.
TX بر روی پلتفرم لکسوس RX، پرفروشترین مدل کارخانه ساخته شده، اما از آن کشیدهتر است. فرم ماشین بیشتر به یک استیشن شاسیبلند شبیه است و با این که جلوپنجرهاش شکل همیشگی لکسوس را حفظ کرده، ولی طرح آن کمی با محصولات دیگر کارخانه متفاوت است.
TX را میتوان با یک موتور چهار سیلندر بنزینی یا هیبرید سفارش داد. ماشین در آینده با یک موتور هیبرید-الکتریکی هم عرضه خواهد شد که ۴۰۶ اسب بخار قدرت دارد.
TX هفتمین شاسیبلند لکسوس است. با آمدن این مدل اکنون سه شاسیبلند این کارخانه برای هفت سرنشین صندلی دارد. TX در آمریکا تولید میشود و از پاییز به بازار عرضه خواهد شد. کارخانه هنوز قیمتی اعلام نکرده، اما پیشبینی میشود قیمت ماشین از ۵۰ هزار دلار به بالا باشد.
سومین شاسیبلند لکسوس ویژه بازار اروپا طراحی شده است. در سالهای گذشته فروش لکسوس در اروپا با وجود عرضه مدلهای جدید افزایش زیادی نداشته است. لکسوس برای تغییر این وضع یک مدل جدید به نام LBX به محصولاتش اضافه کرده که قرار است از اوایل سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود.
LBX یک شاسیبلند کوچک شهری است که از نظر فنی اشتراک زیادی با تویوتا یاریس کراس دارد. اما لکسوس میگوید طراحانش این ماشین را از اساس متفاوت طراحی کردهاند تا به اندازه مدلهای بزرگ کارخانه لوکس باشد.
این تفاوت بیشتر از همه در اتاق ماشین است که با کیفیت بهتری ساخته شده و نمایشگر بزرگتری دارد. همچنین مشتریان برای تعیین رنگ ماشین و طرح اتاق انتخاب زیادی دارند.
لکسوس LBX با قیمتی حدود ۳۵ هزار یورو (۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار) فروخته خواهد شد. این مدل با ماشینهایی نظیر آئودی Q2 و مینی کانتریمن رقابت میکند. لکسوس امیدوار است با آمدن این ماشین فروش سالانهاش در اروپا ۲۵ هزار دستگاه بیشتر شود. این کارخانه سال گذشته ۷۰ هزار دستگاه ماشین در اروپا فروخت. ژاپن و استرالیا بازارهای دیگری هستند که LBX در آن فروخته خواهد شد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید