کدخبر :295877 پرینت
25 خرداد 1403 - 20:39

«کد مورس» هنوز زنده است!

با پیشرفت فناوری، سیستم ارتباطی «کد مورس» رفته‌رفته جای خود را به ماهواره‌ها داده و دیگر کسی از آن استفاده نمی‌کند، اما گروهی از علاقه‌مندان در کالیفرنیا، این سنت دیرینه را زنده نگه داشته‌اند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، این گروه که خود را «سنجاب‌های رادیویی» می‌نامند، هر شنبه در ایستگاه رادیویی دریایی KPH، واقع در پارک ملی ساحلی پوینت ریس در شمال سانفرانسیسکو، گرد هم می‌آیند تا پیام‌های مورس کد را ارسال و دریافت کنند.

مورس کد دریایی که از زمان غرق شدن تایتانیک تا زمان ساخت فیلم تایتانیک مورد استفاده بود، در سال ۱۹۹۹ رسماً کنار گذاشته شد.

آخرین پیام رسمی در ژانویه ۱۹۹۷ توسط گارد ساحلی فرانسه مخابره شد: «خطاب به همه. این آخرین فریاد ما پیش از سکوت ابدی‌مان است.»

اما ایستگاه KPH، که شامل دو ساختمان با فاصله ۲۵ مایلی است، پس از تعطیلی در سال ۱۹۹۷، به دست چند علاقه‌مند احیا شد و اکنون آخرین ایستگاه عملیاتی مورس کد در آمریکای شمالی است.

سنجاب‌های رادیویی هر هفته اخبار دریایی و گزارش‌های هواشناسی را با استفاده از دستگاهی به نام «باگ» ارسال می‌کنند، که صدایی بلند و پر نویز تولید می‌کند. آن هرمس، عکاس، این تجربه را به نواختن جاز تشبیه می‌کند - موسیقی ریتم و زمان‌بندی که بسته به مهارت فرستنده، متفاوت به گوش می‌رسد.

زمان ساخت برخی از دستگاه‌های غول‌پیکر این ایستگاه به جنگ جهانی دوم برمی‌گردند. داوطلبان خود تعمیرات را انجام می‌دهند و برای قطعات یدکی دستگاه‌های جدیدتر در eBay جستجو می‌کنند.

آنها هر شنبه صبح را با مراسمی آغاز می‌کنند، که طی آن صبحانه را روی بشقاب‌های قدیمی با لوگوی شرکت رادیویی آمریکا (RCA) صرف می‌کنند.

بر اساس گزارش نشریه آتلانتیک، اگرچه اکثر این افراد بازنشسته یا نزدیک به بازنشستگی هستند، حضور یک نوجوان ۱۷ ساله در میان آنها نشان می‌دهد که علاقه به این میراث در نسل جدید نیز وجود دارد.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.