رسانه و تبلیغات؛ کلید تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تبلیغات و اطلاع رسانی نقشی محوری در فرهنگ سازی، آگاه سازی و ترغیب جامعه به مشارکتجویی در عرصه توسعه اقتصادی کشور دارد و این رسانهها و ظرفیتهای تبلیغاتی کشور هستند که قادرند، انگیزه جمعی لازم را در میان مردم برای تحقق شعار سال 1403 ایجاد نمایند و اینگونه تسهیلگر فرایند دستیابی کشور به توسعه اقتصادی شوند.
به گزارش سیتنا، دکتر عباس محمدیان در یادداشتی، نوشت:
در تمام مکاتب توسعه محور جهان امروز مردم یک ملت عنصر اصلی و محوری توسعه محسوب میشوند چرا که توسعه واقعی زمانی اتفاق می افتد که توده های مردم خود را در این فرایند سهیم و مسئول بدانند. علاوه بر این هنگامی که انگیزه و اراده جمعی مردم شکل بگیرد، یک نیروی خروشان و اثرگذار شکل می گیرد که می تواند بر هر مانع و مشکلی غلبه نماید. همچنین حضور گسترده مردم باعث هم افزایی نیروها و تجمیع همه ظرفیت ها می شود.
امام خامنهای (مدظله العالی) با بینش ژرف و دور اندیشانه خویش، ضرورت مشارکت عمومی را در کنار اهمیت تولید ملی قرار داده اند. این رویکرد کم نظیر حاکی از آن است که ایشان تمامی ابعاد لازم برای توسعه را در نظر گرفته اند. تکیه بر تولید داخلی بدون مشارکت عمومی ناقص خواهد بود و مشارکت مردمی بدون هدف و موضوع مشخص چون تولید ملی، بی ثمر خواهد ماند.
انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر فرزانه انقلاب گویای آن است که ایشان هوشمندانه و دقیق به تمامی ارکان و مولفه های توسعه واقعی توجه داشته اند. با تحقق این شعار و جلب حداکثری مشارکت مردمی، اقتصاد ایران قطعاً به جهش بزرگی دست خواهد یافت.
بایستی به این نکته توجه داشت که امروزه دستیابی به توسعه اقتصادی و رشد پایدار در گرو تقویت بنیه تولید داخلی کشورهاست. به همین دلیل کشورهای پیشرفته و دارای قدرت برتر اقتصادی با تکیه بر ظرفیت های تولیدی خود، توانستهاند استقلال و خودکفایی را تضمین کرده و به رشد پایدار اقتصادی دست یابند. این کشورها به واسطه این رویکرد از جهش در تولید به عنوان موتور محرکه رشد و شکوفایی اقتصادی خود استفاده کرده و در این مسیر از ظرفیت همراهی و همکاری آحاد اعضای جامعه حداکثر بهره را میبرند.
تجربیات جهانی گواهی میدهد که اقتصاد توسعه یافته محصول هم افزایی دولت و ملت است و در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و هم افزایی با مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی برتر را ندارد چرا که مشارکت مردمی یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است. به عبارت بهتر وقتی مردم همراه و همگام سیاستهای کلان اقتصادی کشور خود باشند، با اراده جمعی خود در مسیر پیشبرد آن سیاست پیش خواهند رفت و در نتیجه هیچ مانعی نمی تواند جلودار پیشرفت آن کشور باشد. علاوه بر این حضور همگانی مردم و ظرفیتهای فکری و اقتصادی در دسترسشان در عرصه های تولید کشور، باعث هم افزایی انرژی ها و بهره وری بیشتر صنعت و اقتصاد کشور خواهد شد.
خوشبختانه در این زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی نقشی محوری در فرهنگ سازی، آگاه سازی و ترغیب جامعه به مشارکتجویی در عرصه توسعه اقتصادی کشور دارد. این رسانههای و ظرفیتهای تبلیغاتی کشور هستند که قادرند از طریق فرهنگ سازی صحیح و تبیین اهمیت مولفه تولید ملی و مشارکت عمومی، انگیزه جمعی لازم را در میان مردم برای حضور در این عرصه ایجاد نمایند و اینگونه تسهیلگر فرایند دستیابی کشور به توسعه اقتصادی شوند.
با توجه به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، تمام دستگاه های اجرایی و رسانهها مکلف و موظفند تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف متعالی به کار گیرند. در این مسیر خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بدو شروع فعالیت دولت سیزدهم به طور ویژه روزآمدسازی توان تبلیغاتی و رسانهای دولت را در راستای تولید و تقویت سرمایه اجتماعی همراه و همگام با سیاستهای کلان اقتصادی و فرهنگی در دستور کار قرار داده که نمود آن را میتوان در طرحهای تحولی اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خوبی مشاهده کرد.
در پایان امید است که در پرتو هدآیتهای داهیانه رهبر معظم انقلاب و همچنین تلاش و جدیدت دولت انقلابی به ریاست حضرت آیت الله رئیسی شاهد وقوع تحولات اقتصادی و فرهنگی گستردهای در کشور باشیم.
افزودن دیدگاه جدید