کدخبر :274066 پرینت
17 آبان 1401 - 14:54

وضعیت اتصال وزارت ارتباطات به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چگونه است؟

وزارت ارتباطات به عنوان متولی ایجاد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، در اتصال به این سامانه پیش قدم بوده و عملکرد خوبی را به ثبت رسانده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد.

در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۹۶ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عمل کرده اند.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

وزارت ارتباطات به عنوان متولی ایجاد پنجره ملی خدمات هوشمند، ۱۷۹ خدمت دارد که این خدمات مربوط به ۹ دستگاه است. ستاد وزارت ارتباطات یکی از این دستگاه هاست که تنها دو خدمت دارد و هر دوی این خدمات از نوع دولت به دولت هستند؛ به همین خاطر خود وزارت‌خانه خدمتی برای اتصال به پنجره ملی ندارد.

دیگر دستگاه‌های تابعه این وزارت‌خانه، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند که سازمان تنظیم مقررات با ۶۴ خدمت، بیشترین خدمات را در بین دستگاه‌های وزارت ارتباطات دارد. کاربران با مراجعه به بخش مربوط به وزارت‌خانه، می‌توانند به این هشت دستگاه دسترسی داشته باشند.

با انتخاب سازمان فناوری اطلاعات، میز خدمت این سازمان قابل دسترسی است که درخواست‌های مربوط به دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و تاییده نرم افزار ارائه می‌شود. همچنین دسترسی سامانه‌های کارپوشه پیام ایران، ایمیل ملی ایران و پنجره واحد مدیریت زمین برای افراد مهیاست. شرکت ملی پست هم متصل بوده و با مراجعه به آن امکان رهگیری مرسوله‌ها وجود دارد. رهگیری با کدملی هم به زودی به این سامانه اضافه خواهد شد.

همانطور که گفته شد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم وزارت ارتباطات، به این سامانه متصل است و خدماتی مثل صدور پروانه دفاتر پیشخوان و دفاتر ارتباطی و فناوری، صدور گواهینامه رادیوآماتوری به کاربران ارائه می‌شود.

یکی از سامانه‌های پرمراجعه که خدمات بیشتری از نوع G۲C یا دولت به مردم دارد، در بخش مربوط به اپراتور‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات قرار گرفته و مربوط به خدمات سامانه مخابرات من است. در این سامانه خدمات مربوط به اینترنت، خدمات تلفن ثابت، پرداخت قبض تلفن قابل انجام است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.